5 tekenen dat je een te hoge werkdruk hebt (en misschien wel op een burn-out afstevent)

Body
werkdruk

We hebben allemaal wel eens een drukke periode op ons werk. Meestal keert de rust vanzelf weer terug. Maar het gebeurt ook vaak dat de werkdruk hoog blijft en je ongemerkt steeds meer grenzen overschrijdt. Om te voorkomen dat je te maken krijgt met een burn-out is het van belang deze 5 symptomen van een te hoge werkdruk tijdig te herkennen. 

5 tekenen dat je een te hoge werkdruk hebt (en misschien wel op een burn-out afstevent)

Voordat we in de symptomen van een te hoge werkdruk duiken eerst maar eens kijken wat een burn-out eigenlijk precies is. De letterlijke vertaling van een burn-out hebben is ‘opgebrand zijn’. Volgens een CBS onderzoek uit 2015 kampt ruim 14% van de Nederlanders met burn-outverschijnselen. Dat komt neer op 1 op de 7 (!) werknemers.

Uit de running

Een burn-out ontstaat niet van de ene op de andere dag. Je kunt een burn-out zien als een sluipmoordenaar die maanden of zelfs jaren is gevoed door chronische stress. Als je last hebt van chronische stress is je cortisol spiegel permanent te hoog. Dit komt omdat je bijnieren constant te veel van dit stresshormoon produceren. Dit kan uiteindelijk leiden tot een burn-out. Heb je eenmaal een burn-out, dan is even rust nemen niet voldoende. Vaak ben je een flinke periode uit de running en duurt het maanden of soms zelfs jaren voordat je weer volledig aan het werk bent. Voorkomen is dus echt veel beter dan genezen. En juist daarom is het zo belangrijk dat je alert bent op onderstaande 5 symptomen van een te hoge werkdruk.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

5 belangrijke symptomen van een te hoge werkdruk

1. Overwerk

Je werkt steeds vaker en langer over om je werk af te krijgen. Je hebt het gevoel dat je de grip op je werkzaamheden kwijtraakt. Om ‘de schade in te halen’ werk je door tijdens je pauzes en klap je je laptop ’s avonds en in het weekend ook open. Zelfs naar de WC gaan stel je zo lang mogelijk uit.

2. Teveel spanning

Je voelt je gespannen en gestrest en je weet niet hoe je dit moet veranderen. Het gevolg is dat je je overal aan gaat irriteren, zowel in je werk als in je privéleven. Je snauwt mensen onterecht af en houdt ze op afstand. Je slaapt slechter en piekert teveel. Je krijgt gezondheidsklachten als hoofdpijn, oververmoeidheid en hartkloppingen.

3. Negeren van signalen

Signalen van familie en vrienden negeer je. Als ze aangeven dat zich zorgen maken, ontken je dat er iets aan de hand is: “Het is allemaal niet zo erg.” Of “Het werk gaat voor, dit moet nu eenmaal af.”

4. Minder effectief

Je gaat maar door en door en slaat pauzes over. Je bent vooral gefocust op het wegstrepen van klussen op je to do lijst. Je effectiviteit en creativiteit in je werk verminderen langzaam maar zeker.

5. Nergens zin in hebben

Je hebt geen plezier meer in je werk, sterker nog: je ziet op tegen elke klus. Je vindt het moeilijk om hulp te vragen of aan je leidinggevende te vertellen dat je grenzen zijn bereikt. Na je werk ben je moe en heb je nergens meer zin in. Je kunt je er niet toe zetten om iets te doen dat je normaal gesproken wél leuk vindt zoals een vriend(in) bezoeken, een boek lezen of sporten. Je ploft op de bank en komt zappend de avond door, denkend aan wat je morgen allemaal op je werk moet doen.

3 x tips voor het hanteren van werkdruk

Wanneer bovenstaande symptomen op jou van toepassing zijn, wordt het tijd om in te grijpen. De kans is namelijk groot dat je over je eigen grenzen aan het gaan bent en linea recta op een burn-out afstevent. Hoewel ieder mens anders in elkaar zit en er geen kant-en-klaar stappenplan is voor omgaan met (te) hoge werkdruk , heb je hopelijk iets aan deze 3 tips:

1) Luister goed naar je lijf

Voel goed wat je lichaam je vertelt over wat voor jou haalbaar is. Jij bent de enige deskundige over jouw lichaam en leven. Laat je daarom ook niet van de wijs brengen door collega’s die hun werk ogenschijnlijk fluitend doen. Ben je een hoogsensitief persoon (HSP)? Dan is het stellen van je grenzen alleen maar nóg belangrijker. Bij hooggevoelige mensen komen externe prikkels namelijk sterker binnen. Zo’n 20% van de mensen wordt met deze eigenschap geboren. Voor iemand die niet hooggevoelig is, kan een HSP overkomen als een aansteller. En dat is niet terecht. De afgelopen jaren is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hooggevoeligheid. Hieruit blijkt dat de verwerking van prikkels in de hersenen bij hooggevoelige mensen daadwerkelijk anders verloopt. En gelukkig is dat iets dat steeds meer huisartsen, psychiaters en psychologen inzien.

2) Zorg voor onverdeelde aandacht

In een drukke periode heeft prioriteiten stellen doorgaans weinig zin. Er glippen constant ad-hoc klussen tussendoor die je planning hopeloos in de war sturen. De mindful manier om hiermee om te gaan? Onverdeelde aandacht geven aan alles wat je doet. Ook al voelt dat tegenstrijdig. Komt er een collega binnen terwijl je aan een presentatie werkt? Focus je dan op deze onderbreking in plaats van hem of haar af te wimpelen. Je gaat dus juist volledige aandacht schenken aan je collega en oprecht hulp bieden. Dit kost je misschien een half uur, maar het levert je ook wat op: een blije collega en een positief gevoel over jezelf. Daarna richt je je weer met volle aandacht op je presentatie. Je kunt op deze manier meer taken voltooien (want je bent geconcentreerd bezig, aan welke taak je ook werkt) en bovendien ga je aan het einde van de dag met een tevreden gevoel naar huis.

3) Ga een gesprek aan met je leidinggevende

Werkgevers zijn verplicht om een beleid op te stellen met betrekking tot psychosociale belasting. Onder psychosociale belasting valt pesten, seksuele intimidatie, maar dus ook een te hoge werkdruk. Informeer bij je werkgever naar dit beleid als je last hebt van een te hoge werkdruk en vraag zijn/haar hulp om dit te verminderen. Vind je het moeilijk om een gesprek aan te gaan? Realiseer je dan dat een werknemer met een burn-out het allerlaatste is dat een weggever wil.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link