Waar is vitamine C goed voor?

Body
waar is vitamine c goed voor
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
05.08.2021

Vitamine C (ascorbinezuur) is een van de bekendste vitamines. Logisch, want deze wateroplosbare vitamine is betrokken bij veel vitale processen in je lichaam. Waar is vitamine C precies goed voor? Dat lees je in dit artikel. 

Vitamine C: waar is het goed voor?

Vitamine C

In tegenstelling tot veruit de meeste andere diersoorten is de mens niet in staat om zelf vitamine C aan te maken. Daarom moeten we er voldoende van binnenkrijgen via voeding of supplementen. Zo ondersteun je een gezond verloop van talloze processen in je lichaam. Vitamine C heeft veel verschillende wetenschappelijk bewezen voordelen voor je gezondheid. Zo is het van essentieel belang voor de ondersteuning van een gezond immuunsysteem. Maar vitamine C doet nog veel meer voor je lijf.

Waar is vitamine C goed voor?

Dit zijn een aantal positieve gezondheidseffecten van vitamine C op een rijtje:

  • Ondersteunt het immuunsysteem en bevordert de weerstand tijdens en na fysieke inspanning.
  • Draagt bij aan de vorming van collageen. Dit is belangrijk voor onder andere het behoud van sterke botten en een sterk gebit, de aanmaak en opbouw van kraakbeen, en de gezondheid van bloedvaten, het tandvlees en de huid.
  • Activeert de natuurlijke energie in het lichaam en helpt bij vermoeidheid.
  • Ondersteunt het zenuwstelsel, en stimuleert een goede concentratie en een scherp geheugen.
  • Helpt als antioxidant je cellen en weefsels te beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf.
  • Bevordert de opname van ijzer en ondersteunt de activiteit van vitamine E.

Welke voeding is rijk aan vitamine C? 

Vitamine C vind je in veel fruit- en groentesoorten en in aardappelen. Het zit vooral veel in koolsoorten, paprika, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien. Wist je dat de rode paprika de rijkste bron van vitamine C is? Deze bevat per stuk meer dan 120 mg vitamine C. Een sinaasappel bevat ongeveer 75 mg vitamine C per stuk.

waar is vitamine c goed voor

Vitamine C supplementen

Een gevarieerd eetpatroon en voldoende lichaamsbeweging vormen de basis voor een gezonde leefstijl. Toch krijgt niet iedereen elke dag genoeg vitamine C binnen. Niet iedereen eet bijvoorbeeld de aanbevolen hoeveelheid van tenminste 250 gram groente en fruit per dag. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat de kwaliteit van onze voeding is verslechterd: de hoeveelheid voedingsstoffen in groente en fruit is de laatste 30 jaar gemiddeld met 8% gedaald. Een supplement geeft je zekerheid over je dagelijkse vitamine C inname.

Wie heeft extra vitamine C nodig? 

Mensen die vaak last hebben van stress, rokers, ouderen, zwangere vrouwen en mensen met een verlaagde weerstand of die last hebben van vermoeidheid wordt geadviseerd om extra vitamine C te nemen. Ook als je niet iedere dag voldoende vitamine C uit voeding haalt, is het verstandig om je inname met een supplement aan te vullen. Volgens de laatste Voedselconsumptiepeiling van het RIVM heeft een deel van de volwassenen een te lage dagelijkse inname van vitamine C.

Wist je dat?

  • De adviezen over de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Vitamine C die je nodig hebt, niet eenduidig zijn? De Gezondheidsraad adviseert 75 mg vitamine C per dag, maar de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid adviseert 80 mg, en weer andere experts bevelen een nog hogere hoeveelheid aan.
  • Vitamine C de opname van calcium en plantaardig ijzer in je lijf verbetert en de werking van vitamine E versterkt?
  • Vitamine C op veel plekken wordt gevonden in het lichaam? De hoogste concentraties komen voor in de hersenen, bijnieren, pijnappelklier en de neuro-endocriene weefsels (deze weerfsels zorgen voor de prikkels tot hormoonvorming).
  • Spierweefsel ook vitamine C bevat? 500 gram spierweefsel bevat ongeveer 12-14 mg!
  • Orgaanvlees zoals lever rijker is aan vitamine C? Het bevat ongeveer 30 mg per 70 gram.
  • Een sinaasappel ongeveer 50 tot 100 mg vitamine C bevat en dat sommige hooggedoseerde vitamine C tabletten bijna gelijkstaan aan een kist sinaasappels?
  • Een geit elke dag zo’n 13 gram vitamine C aanmaakt?
  • Vitamine C als antioxidant gezonde cellen en weefsels, zoals je huid, beschermt? En dat het daarnaast de vorming van collageen stimuleert, een stof die ook belangrijk is voor een gezonde, soepele huid?

Nieuw! Yoga Nidra & Slaap Pakket

Jouw gids naar je diepste slaap ooit
Bestel nu! Holistik Slaap Pakket Diepste slaap ooit
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.