Waar is vitamine C goed voor?

Body
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
17.08.2021

Vitamine C is een van de bekendste vitamine. Het is een in water oplosbare, essentiële vitamine. Dit wil zeggen dat je lichaam het niet zelf kan aanmaken; je moet het binnenkrijgen via voeding of een supplement. Maar welke soorten vitamine C zijn er nou eigenlijk? En waar is vitamine C precies goed voor? Dat lees je hieronder. 

Waar is vitamine C goed voor?

Vitamine C staat vooral bekend om zijn antioxiderende werking, veiligheid en lage prijs.  Een antioxidant beschermt je lichaam tegen de schade die wordt veroorzaakt door vrije radicalen en externe vervuilende factoren. Vitamine C wordt onder andere vaak ingezet bij symptomen van verkoudheid.

Soorten vitamine C

Je las al dat vitamine C een essentiële vitamine is en dat je lichaam het dus niet zelf kan aanmaken. Daarom is het belangrijk om genoeg voeding te eten die rijk is aan vitamine C, zoals’ kiwi’s, paprika’s en sinaasappels. Je kunt er ook voor kiezen om je inname te boosten met een vitamine C supplement. Er zijn momenteel drie generaties vitamine C op de markt:

L-ascorbinezuur

L-ascorbinezuur is de natuurlijke vorm van vitamine C en is het goedkoopst in vergelijking met de andere vormen. Het is een erg zwak zuur en wordt door de meeste mensen goed verdragen, behalve mensen die zuurgevoelig zijn.

Mineraalascorbaten

Voorbeelden van deze vorm zijn calciumascorbaat, natriumascorbaat en magnesiumascorbaat. In deze supplementen is vitamine C gebonden aan een mineraal, waardoor de zuurgraad van vitamine C vermindert. Mineraalascorbaten zijn een goede keuze voor iedereen die vitamine C zoekt die minder zwaar op de maag valt dan L-ascorbinezuur.

Ester-C

Tenslotte is Ester-C een complex van calciumascorbaat en metabolieten van vitamine C met een hogere biologische beschikbaarheid. Met andere woorden, het is een versie van vitamine C die beter wordt opgenomen door je lichaam. Dit is de nieuwste en best opneembare variant van L-ascorbinezuur.

Alledrie de verschillende vitamine C supplementen hebben dezelfde gezondheidsvoordelen voor je lichaam. Er is veel onderzoek gedaan naar deze voordelen. Hieronder vind je 13 wetenschappelijk onderbouwde voordelen van vitamine C.

waar is vitamine c goed voor

Wetenschappelijk bewezen voordelen van vitamine C

1. Vitamine C beschermt tegen oxidatieve schade

Vitamine C staat dus vooral bekend als antioxidant. Dat wil zeggen dat het je lichaam beschermt tegen de schade die vrije radicalen kunnen veroorzaken. Vrije radicalen verbindingen die schade kunnen veroorzaken wanneer je er te veel van hebt in je lichaam. Je lichaam zet dus antioxidanten in om deze vrije radicalen onder controle te houden. Vitamine C draagt bij aan de bescherming tegen vrije radicalen en schadelijke invloeden van buitenaf. Hierdoor is het belangrijk voor het behoud van gezonde cellen en weefsels. (1)

2. Vitamine C is goed voor je hart en bloedvaten

Een gezond hart en gezonde bloedvaten zijn voor iedereen belangrijk. Al je organen zijn namelijk afhankelijk van de toevoer van bloed. Ongezonde bloedvaten kunnen ervoor zorgen dat allerlei belangrijke organen niet voldoende bloed krijgen. Vitamine C speelt een rol bij aan de aanmaak van collageen in je lichaam. En collageen is onder andere belangrijk voor soepele aderen en het behoud van een sterke vaatwand. Een tekort aan collageen is dus allesbehalve gunstig voor je bloedvaten. Eigenlijk is vitamine C dus heel belangrijk voor een goede conditie van je bloedvaten, omdat de vorming van collageen van belang is voor een gezonde werking van de bloedvaten. Dat is gebleken uit een onderzoek naar zwaarlijvige kinderen met een hogere gemiddelde bloeddruk tijdens mentale stress. (2)

3. Vitamine C is belangrijk voor je botten

Het nemen van een vitamine C supplement is goed voor je botten, omdat vitamine C bijdraagt aan de aanmaak van collageen. Dit effect is gemeten op basis van botmineraaldichtheid. (4) Zo draagt vitamine C bij dus ook aan de instandhouding van sterke botten en speelt het een rol bij je botaanmaak. Vitamine C is hiervoor veilig te gebruiken. (3) Een tekort aan vitamine C heeft een negatieve invloed op de aanmaak van collageen.

4. Vitamine C is goed voor je kraakbeen

Vitamine C draagt bij aan de aanmaak van collageen in je lichaam, en is daarom goed voor de aanmaak van kraakbeen in gewrichten. Ook is vitamine C belangrijk voor het behoud van gezond kraakbeen. De antioxiderende werking beschermt je gewrichten tegen ontstekingen. Dit is gebleken uit een studie naar het effect van vitamine C op de gezondheid van kraakbeen. (5) Deze positieve effecten komen doordat vitamine C wateroplosbaar is en zo een reactie kan aangaan met de verschillende waterige vrije radicalen en reactieve vormen van zuurstof die schade aan kunnen richten.

Een tekort aan vitamine C kan zorgen voor een verminderde aanmaak van collageen. Gewrichten bevatten veel collageenrijk bindweefsel, dus een collageentekort kan voor problemen zorgen. Veel gewrichtsproblemen zijn in verband gebracht met een collageentekort. (6)

5. Vitamine C is goed voor het ijzergehalte in je bloed

Ijzer is een belangrijk mineraal dat uiteenlopende functies heeft in je lichaam. Zo is ijzer bijvoorbeeld essentieel voor de aanmaak van rode bloedcellen en het transporteren van zuurstof. Vitamine C verhoogt de opname van ijzer uit voeding. Onderzoek heeft zelfs laten zien dat 100 mg vitamine C voor een verhoging van 67% in de ijzeropname zorgt. (7) Eigenlijk voorziet de vitamine je lijf dus van extra ijzer en helpt zo het risico op bloedarmoede verminderen. Dit is vooral gunstig voor mensen die vatbaar zijn voor een ijzertekort, zoals mensen die zwaar menstrueren. Een ijzertekort kan dan ook zorgen voor een verminderde aanmaak van rode bloedcellen, wat zorgt voor bloedarmoede. Is het ijzergehalte in jouw bloed laag? Vitamine C kan dus bijdragen aan de verbetering van je ijzeropname. (8)

6. Vitamine C is goed voor je weerstand

Veel mensen gebruiken een vitamine C supplement om hun immuunsysteem te ondersteunen. En terecht. Je immuunsysteem werkt onder andere met witte bloedcellen, ook wel lymfocyten en fagocyten genoemd. Deze cellen helpen bij het beschermen van je lichaam en zorgen voor de normale werking van je immuunsysteem. (9) Omdat vitamine C een antioxidant is, beschermt het je witte bloedcellen tegen de schade die vrije radicalen kunnen veroorzaken. Zo kunnen je witte bloedcellen goed blijven functioneren. (10)

Tenslotte helpt vitamine C ook bij het beschermen van je lichaam na zware lichamelijke inspanning. Je immuunsysteem is dan minder goed, omdat je lichaam druk bezig is zichzelf te herstellen. De beschermende werking van vitamine C biedt ook hier ondersteuning. Het zal je niet verbazen dat een tekort aan vitamine C mede in verband wordt gebracht met een minder goede weerstand. (11)

7. Vitamine C is goed voor je huid

Voor een gezonde, stevige huid is het belangrijk dat je voldoende collageen aanmaakt. Vitamine C draagt bij aan de aanmaak van collageen en ondersteunt zo ook het behoud van een gezonde huid. Vitamine C is bovendien een heel belangrijk onderdeel van het afweersysteem van je huid. Het wordt naar je huid getransporteerd en werkt daar als antioxidant. Zo helpt het je huid van binnenuit te versterken. (12) Een gezonde huid bevat veel vitamine C, vooral in buitenste huidlaag. Vitamine C beschermt je huid tegen oxidatieve schade veroorzaakt door bijvoorbeeld UV-straling en de blootstelling aan verontreinigende stoffen zoals sigarettenrook of ozon. (13)

8. Vitamine C draagt bij aan je psychologische functie

Vitamine C is een sterke antioxidant die zorgt voor geestelijke veerkracht en een heldere geest. De vitamine is bijvoorbeeld goed voor je gemoedstoestand, leerprestaties, concentratievermogen en geheugen. Een tekort aan vitamine C kan je geheugen en vermogen om te denken verminderen. Daarnaast heeft onderezoek aangetoond dat een hoge vitamine C inname juist een beschermend effect heeft op je denkvermogen en geheugen naar mate je ouder wordt. (14) Ook is gebleken dat mensen met een goede geestelijke balans en een normaal concentratievermogen, hogere concentraties vitamine C in hun lichaam hebben in vergelijking met andere mensen. (15)

9. Vitamine C is goed voor je mond en gebit

Vitamine C kan helpen bij het behouden van een gezond, stevig gebit. De vitamine draagt namelijk bij aan de vorming van collageen, een eiwit dat goed is voor het behoud van een sterk gebit. Collageen kan bovendien helpen bij het genezen van wonden in je mond. Daarnaast is een tekort aan collageen in verband gebracht met tandverlies. Dit komt omdat de vezels waaruit collageen bestaat zich in het weefsel bevinden waaruit tanden en botten bestaan. (16) Een tekort aan collageen kan ook je tandvlees verzwakken, waardoor het kan gaan bloeden. Een vitamine C supplement kan helpen de aanmaak van collageen in je lijf te stimuleren. (17)

10. Vitamine C draagt bij aan de regeneratie van vitamine E

Vitamine E werkt net als vitamine C ook als antioxidant. In tegenstelling tot vitamine C (een wateroplosbare vitamine) is vitamine E een vetoplosbare vitamine. Vitamine E speelt onder andere een belangrijke rol bij het regelen van de stofwisseling in cellen. Vitamine C kan helpen de activiteit van vitamine E in stand te houden, omdat het ervoor vitamine E helpt omzetten in zijn actieve vorm. (18)

Vitamine C en vitamine E zijn allebei antioxidanten; dat betekent dat ze je lichaam beschermen tegen de schade die vrije radicalen kunnen creëren. Vitamine C vangt vrije radicalen op die wateroplosbaar zijn (buiten je cellen), en vitamine E vangt juist de vrije radicalen die binnen je membranen zitten (in je cellen) door zich eraan te binden. Vitamine C regenereert vitamine E vervolgens door deze vrije radicalen als het waren over te nemen van vitamine E, zodat de vitamine E weer plek heeft om nieuwe vrije radicalen te bestrijden in je cellen. Dit ingenieuze proces vindt zelfs door je membranen heen plaats, waardoor vitamine C hiervoor niet je cellen in hoeft! (19)

11. Vitamine C is goed voor je zenuwstelsel

Zie je zenuwstelsel als een netwerk van zenuwen die informatie opnemen via je zintuigen en deze informatie doorsturen naar je brein. Daarnaast geven je hersenen signalen af die via je zenuwstelsel naar de rest van je lichaam worden doorgestuurd. Eigenlijk zorgt je zenuwstelsel er dus voor dat alle delen van je lichaam constant met elkaar in verbinding staan. Je hersenen en je ruggengraat vormen samen het centrale deel van je zenuwstelsel. De verbindingen die vanuit daar naar je spieren en organen gaan vormen het perifere deel van je zenuwstelsel. Het centrale en perifere zenuwstelsel werken samen om je lichaam optimaal te laten werken. Vitamine C draagt bij aan de gezonde werking van je zenuwstelsel. Het speelt een belangrijke rol bij in het functioneren van je zenuwen. Dit komt omdat het een belangrijke antioxidant is en daardoor deelneemt aan allerlei verschillende belangrijke cellulaire functies. (20)

12. Vitamine C ondersteunt een gezond energieniveau

Je lichaam maakt energie aan in de vorm van ATP, een molecuul dat je eigenlijk kan vergelijken met benzine. ATP wordt aangemaakt in je mitochondriën, de organellen in de cellen van je lichaam, die je kunt vergelijken met de motor van een auto. Mitochondriën produceren energie. Sommige cellen die veel energie gebruiken, zoals spiercellen, bevatten duizenden mitochondriën, terwijl andere cellen er maar een paar honderd hebben. In je mitochondriën worden eiwitten, koolhydraten en vetten omgezet in energie in de vorm van ATP. (21) Deze productie van energie in je mitochondriën is van levensbelang en speelt een belangrijke rol bij veel processen in je lichaam, zoals je fysieke kracht en uithoudingsvermogen. Mitochondriën kunnen beschadigen en zelfs doodgaan wanneer ze worden blootgesteld aan vrije radicalen. Vitamine C draagt bij aan een normaal energieleverend metabolisme omdat het helpt je lichaam te beschermen tegen deze vrije radicalen. Hierdoor bevordert vitamine C je energiestofwisseling. (22)

13. Vitamine C helpt bij vermoeidheid

Vermoeidheid kan allerlei verschillende oorzaken hebben. Het is lang niet altijd meteen duidelijk waarom je elke keer nou zo moe bent. Wel is bewezen dat vitamine C kan helpen bij de vermindering van vermoeidheid. Zoals je hierboven las is vitamine C goed voor het ijzergehalte in je bloed. Dit ijzergehalte zorgt voor een gezond transport van zuurstof in je bloed. Als er te weinig zuurstof naar je lichaamscellen gaat kan dat weer zorgen voor vermoeidheid. (23) Een van de eerste tekenen van een vitamine C-tekort is dan ook vermoeidheid. Vermoeidheid kan zelfs al optreden nog voor er een volledig tekort ontstaat. Een vitamine C supplement kan helpen deze symptomen te verlichten na slechts een paar dagen van gemiddelde inname of binnen 24 uur na het innemen van een hoge dosis vitamine C. (24)

Vitamine C is een veelzijdig supplement

Hierboven hebben we 13 wetenschappelijk bewezen voordelen van vitamine voor je beschreven. Als je overweegt om een vitamine C supplement te nemen ter aanvulling op je voeding, zijn er aantal dingen belangrijk om te weten. De algemene aanbevolen onderhoudsdosering van vitamine C voor volwassenen is 1-2 gram per dag. Vitamine C kun je het beste gebruiken in combinatie met andere antioxidanten. Zo ontstaat er een sterke wisselwerking, omdat ze elkaar als het ware ‘recyclen’. Zorg daarnaast altijd dat je een kwalitatief hoogwaardig vitamine C supplement gebruik!

Bron: natuurlijkpresteren.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link