Arts vertelt: dit zijn 7 voordelen van kou voor je gezondheid

Body
kou ceremonie, bart biermans, ice man wim hof
kou ceremonie, bart biermans, ice man wim hof


31.12.2017

Koude water levert namelijk een hoop voordelen op voor lichaam en geest. Iceman Wim Hof is er zelfs wereldberoemd mee geworden. Bart Biermans – arts en gecertificeerd Wim Hof instructeur – legt uit welke 7 benefits kou heeft.

Arts vertelt: dit zijn 7 voordelen van kou voor je gezondheid

1. Koud afdouchen

Bart Biermans, wim hof method, ijsbadBart: Koud afdouchen is een Holy Grail voor je gezondheid. Doe dit vooral in de ochtend. Een koude douche geeft je een betere doorbloeding (aangezien het een serieuze workout voor je cardiovasculaire systeem is) en energie. Na een koude douche begin je de dag met een opgeladen batterij. Om smokkelen met de temperatuur te voorkomen, adviseer ik een mengkraan in plaats van een thermosstaat – die je al gauw matst met een aantal graden omhoog. Een thermostaat herken je aan de graden die de kraan aangeeft. Een mengkraan bedien je met een pinnetje van links naar rechts. Weet dat je douche in de winter 10 graden kouder is dan in de zomer. Bouw de koude straal op naar 2 minuten. Nu vliegt je ademhaling waarschijnlijk rap omhoog omdat de adrenaline door je lijf giert. Probeer deze rustig te krijgen. Je zult merken dat na 90 seconden de ‘fight flight’ respons afneemt, waarin je hartslag en je ademhalingsfrequentie omhoog zijn geschoten. Adem rustig door en leg je handen op een warme plek van je lichaam, bijvoorbeeld het hart. Focus je op de warmte.

2.  Mini ijsbad voor koude handen

Bart: Heb je last van koude handen of voeten? Prep dan met een mini-ijsbad en dompel je handen of voeten hier in. Vul een teil of bakje met koud water en ijsklontjes en laat de ijsblokjes het water in een paar minuten echt koud maken. Doordat je de bloedvaten in de uiteinden van je lijf traint, worden ze flexibeler en warmen ze in de toekomst beter op. Begin met een halve minuut en bouw op naar 5 minuten. Verleng de duur telkens met 20 seconden extra. Voor de enthousiastelingen onder ons: Draaf niet door. Je handen zullen eerst pijn gaan doen. Vervolgens trekt de pijn weg. Haal je handen, zodra de pijn daarna terug komt en je handen al wel geacclimatiseerd zijn, direct uit het mini ijsbad en stop de sessie. Heb je last van het syndroom van Raynaud? Dan is het niet verstandig om deze oefening te doen.

3. Wim Hof ademhaling

Bart: Hoewel de Wim Hof Methode bekend is geworden met het ijsbad, wijst juist al het wetenschappelijk onderzoek uit dat de ademhaling de grootste veranderingen in onze biochemische huishouding teweeg brengt. Oefen thuis veilig plat liggend op een yogamat. Zo ga je te werk: adem 30 x krachtig in vanuit de buik. Na de 30e keer adem je uit en houd de ademhalingsprikkel vast zo lang als comfortabel voelt. Vervolgens adem je de eerste ademteug volledig in, houd deze weer ongeveer 30 seconden vast en herhaal de sessie drie keer. Wil je de ademhaling gedegen leren? Boek dan een cursus bij een van de gecertificeerde Wim Hof instructeurs.

4. Kou als spiegel van de ziel

Bart: De kou is als een spiegel van de ziel. Het geeft je een kijkje in je eigen binnenwereld. De enige manier om een koude douche of koud water te trotseren is om naar binnen in jezelf te gaan. Een kou-ceremonie aan het einde van het jaar of aan het begin van het nieuwe jaar, brengt je in contact met jezelf: je innerlijke kracht en je angsten komen aan het licht. Blijf je dichtbij jezelf? Dan wordt je warm. Laat je je meevoeren met de angst, dan heb je het heel erg koud.

5. Zoek een buddy

Bart: Vanaf november verandert het natuurwater in Nederland in een groot ijsbad. Mocht je van plan zijn een frisse duik te nemen, trek er dan nooit alleen op uit en bouw het rustig op. Wanneer je samen traint met de kou is een stukje coaching geen overbodige luxe, aangezien de kou soms erg confronterend kan zijn. Je helpt degene met wie je oefent door zelf rustig te blijven en de ander aan te moedigen zichzelf en zijn lichaam te vertrouwen. Kou-training werkt niet op basis van discipline of doorzettingsvermogen. Het gaat om leren loslaten en durven ervaren. Weet dat iedereen de kou kan trotseren (van kinderen tot bejaarden) vanuit een mindset van vertrouwen.

6. Kou en een sport work-out

Bart: Ik combineer een duik in natuurwater graag met een paar kilometer joggen daarvoor. Dankzij het koude water herstellen spieren namelijk snel en heb je minder last van spierpijn de volgende dag. Door de kou trekken al je spieren samen en wordt het melkzuur uit je spieren geperst. Mijn favoriete plekjes om een duik te nemen? De Amstel, Blijburg of in de wateren rondom Durcherdam.

7.  Get high on your own supply

Bart: Nadat je in het koude water bent geweest, scheidt het lichaam allemaal fijne stofjes af zoals dopamine, endorfines en DMT. Zeker als je dit combineert met een diepe ademhaling van te voren (zie punt 3). Champagne hoef je dus niet meer te drinken om op Cloud 9 te komen.

8. Je Innerlijk kind

Bart: Kou training brengt je in contact met je Innerlijk kind. Tijdens mijn Iceman weekendworkshops in de Ardennen of Terschelling bijvoorbeeld, verandert de stemming heel snel na een plons in natuurwater. De groep transformeert tot een stel pubers op zomerkamp. Uitgelaten komt iedereen terug van zijn beproeving in het koude water waar het motto geldt – zoals Wim Hof dat altijd zo subtiel zegt: Breath Motherfucker 😉

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Wil jij ook een keer het ijsbad bij Bart in duiken? Check icemantrainingen.nl voor beschikbare workshops. 

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link