Heb je jouw voedingspatroon al aangepast op de herfst? 5 tips!

Body
voeding herfst
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
23.09.2021

Wij mensen zijn deel van de natuur, dus als de seizoenen wisselen, verschuiven onze lichaamsbehoeften mee. Een perfecte manier om daarop in te spelen is om je voedingspatroon aan te passen. Bij veel mensen gaat dit vanzelf, maar het is handig om iets beter te begrijpen wat nu goed voor je lijf is en wat je beter kunt vermijden. Zo voorkom je dat je uit balans raakt en kun je optimaal genieten van de mooie herfstbossen en knusse avondjes op de bank. Hieronder vind je 5 tips voor een gezond herfstdieet. 

Is jouw voedingspatroon klaar voor de herfst? 5 tips!

Een traditie die vol zit met wijsheid over de seizoenen is de Ayurveda. Volgens deze eeuwenoude Indiase traditie staat de herfst in het teken van Vata dosha. Vooral als deze dosha in jouw constitutie al dominant is, ben je in de herfst en winter extra gevoelig voor een disbalans. Als je even niet oplet gaan Vata-eigenschappen als kou, droogte, ruwheid en beweeglijkheid met je aan de haal. Klachten als een droge huid, verkoudheid, koude handen en voeten, pijnlijke gewrichten, verstopping, angst en onrust liggen dan op de loer. Gelukkig kun je zelf veel doen om een disbalans te voorkomen of herstellen. Zó maak jij jouw voedingspatroon herfstklaar.

5 x herfstproof voedingstips

1. Eet warm en stevig

Laat salades, rauw eten en koude dranken in de herfst en winter even staan. Kies liever voor warme en zoete voeding zoals rijst, gekookte appel en peer, havermout, pompoen, zoete aardappel, bieten en linzen. Soep en stamppotten zijn in dit seizoen je beste vrienden. Zorg ook dat je voldoende vetten binnenkrijgt. Geen zorgen, je spijsverteringsvuurtje (Agni) gaat als gevolg van de kou buiten harder branden. Je hele systeem is dus klaar voor wat meer overvloed.

2. Gebruik verwarmende kruiden

Verwarmende kruiden zijn in het Vata-seizoen je beste vrienden. Kruiden die helpen om verhoogde Vata te kalmeren zijn onder meer kaneel, venkel, anijs, nootmuskaat, komijn, kardemom, zoethout, kruidnagel, verse gember, peterselie en basilicum.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

3. Rozenbottels

Een rozenbottel is de vrucht van een roos en zit vol vitamine C. Perfect om in het najaar je weerstand mee te verhogen. Je kunt zelf op zoek gaan naar een Rosa canina plant en er de rozenbottels vanaf knippen. Thuis kun je de pitjes eruit halen en van de bottels thee maken. Je kunt hiervoor ook gedroogde rozenbottels kopen.

4. Maak een wekelijkse portie zoete bliss balls

De smaak zoet kalmeert het zenuwstelsel en is van de 6 smaken de smaak die de meeste stabiliteit geeft. De belangrijkste smaak om Vata dosha in balans te brengen dus. Dat betekent echter niet dat je een sprintje naar de koektrommel moet trekken. Geraffineerde suikers veroorzaken een stressreactie in je lichaam. Maak dus liever een gezonde, natuurlijke snack, zoals bliss balls. Als je op zondag even wat tijd vrijmaakt om ze te maken kun je er de rest van de week van snoepen. Hier vind je een heerlijk recept.

5. Drink kruidenthee en warme melk

Drink geen of zo min mogelijk zwarte thee en koffie (beiden werken Vata verstorend). Ga voor kruidige thee van bijvoorbeeld komijn, koriander, venkel, kruidnagel, gember en kaneel. Of maak een kop verse gemberthee. ‘s Avonds kun je een heerlijke mok golden milk of moon milk maken vol verwarmende kruiden.

Bonustip: balans in de macronutriënten

Veel mensen weten niet precies waar eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten inzitten. Toch is het de moeite waard om dit te leren. Je hebt immers alledrie deze macronutriënten nodig om goed te kunnen functioneren. Als je een beetje doorhebt wat waarin zit, kun je je bij elke maaltijd kort afvragen of je bordje in balans is. Probeer in ieder geval 2 porties gezonde vetten en 2 porties eiwitten per dag te eten. De meeste mensen komen gemakkelijk vanzelf aan hun koolhydraatbehoefte.

  • Gezonde vetten: avocado, olijven, vette vis, noten, zaden, plantaardige oliën zoals avocado-, kokos- en olijfolie
  • Eiwitten: denk aan vis, vlees, kip, maar ook tempeh, tofu, ei en peulvruchten; noten en zaden bevatten ook wat eiwitten
  • Koolhydraten: zoete aardappel, quinoa, volkoren pasta, rijst, volkoren brood, groenten en fruit

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.