In een wereld waarin bijna 8 miljard mensen leven bestaan natuurlijk veel verschillen tussen ieder individu. Het zou gek zijn als we er allemaal hetzelfde uitzagen, hetzelfde dachten en dezelfde visies hadden. Hetzelfde geldt voor onze hersenen. Waar we eerder al artikelen over autisme en ADHD plaatsten, is het nu tijd om te kijken naar het begrip ‘neurodiversiteit’. Wat houdt het in? Waarom wordt het gebruikt? En wat zijn de positieve kanten?
Neurodiversiteit: wat is het?
Neurodiversiteit is een term die bedacht is in de jaren negentig door socioloog Judy Singer en journalist Harvey Blume. Deze term is bedoeld om de variaties van het menselijk brein aan te duiden. Hoewel de term eind jaren negentig werd gebruikt als alternatieve manier van kijken naar autisme, werd het later ook toegepast op andere neurologische ‘aandoeningen’ zoals ADHD, dyslexie, dyscalculie en Tourette-syndroom. Mensen met deze neurologische stoornissen worden ook wel neurodivergent genoemd.
Wat is neurotypisch?
De tegenhanger van neurodivergent is neurotypisch. Met neurotypisch wordt iedereen met een ‘doorsnee’ neurologische en psychologische ontwikkeling van de hersenen bedoeld. Dit is de norm die de maatschappij op mensen legt. Wanneer we spreken over psychische afwijkingen, stoornissen en aandoeningen, dan bedoelen we dat het afwijkt van deze norm. Dit betekent echter niet dat mensen met deze afwijkingen fout of ziek zijn. Integendeel. Het stelt alleen dat de hersenen van een neurodivergent persoon anders werken. ‘Anders’ is gelukkig geen synoniem van ‘verkeerd’ en het zou ook erg saai zijn als we allemaal hetzelfde waren.
De sterke kanten van neurodiversiteit
Door de term neurodiversiteit te gebruiken, willen we afrekenen met stigma’s. Neurodivergente mensen worden nu namelijk nog te vaak in een negatief daglicht gezet. Er wordt zoveel focus gelegd op alle manieren waarop hun hersenen afwijken, dat er wordt vergeten hoeveel voordelen dit juist kan hebben. Zo zijn neurdivergente mensen vaak in staat om ‘out of the box’ te denken. Om dingen in een nieuw perspectief te zien en om problemen op creatieve wijze op te lossen. De benadering van neurodiversiteit nodigt uit om te kijken naar het totaalbeeld van de capaciteiten van een persoon. Als we alle breinen als divers zien, ontstaat er meer ruimte voor gelijkwaardigheid. Iedereen heeft namelijk sterke en zwakke kanten. Het kijken naar de sterke kanten, en niet alleen de zwakke kanten, is van belang om op een gelijkwaardige manier met elkaar om te gaan.
Positieve kenmerken
Omdat er zoveel focus is op de dingen waarmee neurodivergente mensen moeite hebben, lijkt het ons goed om ook eens veelvoorkomende* positieve kenmerken te belichten. Hier benoemen we er een aantal van ADHD en autisme:
ADHD: hoge creativiteit, innovatief, energiek, enthousiast, eerlijk, spontaan, empathisch
Autisme (ASS): detailgericht, eerlijk, leergierig, rechtvaardig, sterke organisatorische vaardigheden, sensitief
Kom thuis in je lichaam meditatiepakket
- 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
- Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
- Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
*Er ligt hier een nadruk op veel voorkomend. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen hetzelfde is of dat neurodivergentie zich hetzelfde uit bij iedereen. Dit zijn slechts generaliserende voorbeelden.