videocam Bijna uitverkocht: Holistik Jubileum Box! Bestel 'm nu voor €69,95

Nervus vagus zelf stimuleren? Zo doe je dat

Body
nervus vagus stimuleren

Holistik
23.09.2023

De term nervus staat voor ‘zenuw’ en vagus betekent ‘dwalen’ in het Latijn. De nervus vagus wordt ook wel de tiende hersenzenuw of het tweede brein genoemd. Deze belangrijke zenuw kan door stress uit balans raken. Hoe herstel je het evenwicht?

Wat is de functie van de nervus vagus?

De nervus vagus ontspringt in het onderste deel van je hersenen, loopt door je stembanden, longen, hart, milt en lever, je spijsverteringsorganen en eindigt in je dikke darm. Je kunt deze zenuw met recht een snelweg tussen brain & body noemen. Via dit kanaal worden voortdurend signalen heen en en weer gestuurd om je hersenen informatie te geven over wat er aan de hand is in je lichaam. Kortom: deze belangrijke zenuw voert allerlei processen uit en is dan ook van grote invloed op je algehele gezondheid.

nervus vagus

Ruststand

De nervus vagus helpt je om tot rust te komen als je stress hebt ervaren, namelijk door je hartslag en ademhaling te coördineren. In een bedreigende situatie schiet je lichaam in de vecht-of-vluchtmodus. Je hartslag gaat omhoog, je adem wordt oppervlakkig en de stresshormonen cortisol en adrenaline jagen door je lichaam. Andere processen, zoals bijvoorbeeld je spijsvertering, worden even op een laag pitje gezet. Tijdens stress heeft je lichaam één prioriteit en dat is overleven. Al het andere is op zo’n moment even niet van belang. Ben je eenmaal weer kalm en zen? Dan zorgt de aansturing van je nervus vagus ervoor dat je weer in de ruststand komt. Je hartslag en ademhaling dalen, stresshormonen worden netjes afgevoerd en je hebt weer energie over voor het opnemen van voedingsstoffen en het in balans brengen van hormonen.

Symptomen: nervus vagus uit balans

Wat als je lichaam niet zo soepel schakelt tussen in actie komen en weer ontspannen? Wat als je je voortdurend opgefokt, gestrest en overprikkeld voelt? Dat kan betekenen dat je chronisch in de vecht-of-vluchtmodus verkeert en dus altijd ‘aan’ staat. Het lukt de nervus vagus dan niet meer om je in de ontspanningsmodus te krijgen, wat kan zorgen voor allerlei kwaaltjes in je lijf. Denk bijvoorbeeld aan slaapproblemen, spijsverteringsproblemen, een aanhoudend onrustig gevoel en hormonen die all over the place zijn. Chronisch gestrest zijn zorgt ervoor dat je meer ontstekingsstoffen aanmaakt. Die stoffen komen in je hersenen terecht, via de nervus vagus. We weten dat chronische ontstekingen de oorzaak kunnen zijn van verschillende moderne westerse ziekten, zoals reumatoïde artritis, Alzheimer en hart- en vaatziekten.

Nervus vagus stimuleren

Stimulatie zorgt ervoor dat je de zenuw herstelt en terug in balans brengt. Zo zorg je ervoor dat klachten geleidelijk afnemen en de nervus vagus weer optimaal z’n werk doet. Dit zijn drie manieren waarop je de zenuw kunt stimuleren:

  1. Een diepe ademhaling

De kracht van goed ademhalen is er een om niet te onderschatten: het vormt de ingang tot je autonome zenuwstelsel. Kalmerende ademhalingsoefeningen en -technieken brengen de hersenzenuw weer tot rust. Over het algemeen geldt dat een dagelijkse diepe buikademhaling al een groot verschil maakt.

Meer lezen: Overprikkeld zenuwstelsel? 12 kalmerende tips

  1. Yin yoga

Met deze yogatechniek kan je gericht de plekken opzoeken waar de nervus vagus langsloopt. Neem de juiste houdingen aan, houd deze vast en breng zo de zenuw wat meer in balans. Regelmatig yoga uitoefenen helpt de vagale tonus te verbeteren. Een hoge vagale tonus houdt in dat je na een stressvolle situatie snel weer kunt ontspannen.

  1. Probiotica

Je darmen en brein zijn rechtstreeks met elkaar verbonden via de nervus vagus. In je darmen wordt 90% van je serotonine aangemaakt. Een lage vagale tonus kan je darmflora verslechteren. Wat helpt? Een probiotica supplement nemen is een van de meest effectieve manieren om je darmflora en dus je serotoninegehalte te herstellen. Verder verbetert het de functie van de nervus vagus door onder andere stress te verminderen.

Wat ook helpt:

  • Neuriën of zingen (de nervus vagus loopt door je stembanden)
  • Ritmisch ademhalen (5 tellen in, 5 tellen uit)
  • Koud douchen

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide mini
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Herfst Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Woonboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Gratis e-book en 10 minuten magic moon music.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
NIEUWSBRIEF We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.