Ademcoach Max Strom: deze oefening helpt je van angst en paniekklachten af

Heart + Soul
max strom, adem, oefening, paniek, angst, stress, inner axis
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
25.01.2021

Angst is helaas een emotie die in deze onzekere tijd veel mensen plaagt. Met alle gevolgen van dien voor je gezondheid en relaties; twee aspecten van ons leven die juist nu zo belangrijk zijn. We spraken de Amerikaanse Max Strom, International Breathing Teacher, over dit onderwerp. Met zijn werk helpt hij mensen hun angst, depressie, post-traumatische stress en slaapstoornissen te verlichten. Hij vertelt je hieronder over het verschil tussen angst en paniek en deelt een simpele ademhalingsoefening die direct verlichting biedt voor beide. 

Ademcoach Max Strom: deze oefening helpt je van angst en paniekklachten af

max strom angst tips

Max: ‘Langdurige stress kan vergaande negatieve effecten op je gezondheid en welzijn hebben, en beïnvloedt vaak ook je relaties. De meeste mensen krijgen een kort lontje als ze gestresst zijn. In tijden van corona kan er daarom ongewild meer irritatie en gekibbel ontstaan. Vaak juist met de mensen om wie je eigenlijk het meest geeft. Bovendien kan chronische stress tot angst en paniekaanvallen leiden.

Het verschil tussen angst en paniek

Ik noem angst en paniek nu in één zin, maar dit zijn eigenlijk twee verschillende emoties. Angst is een emotie die voortkomt uit wat ons zenuwstelsel waarneemt als een ‘bedreiging’. Bijvoorbeeld bedreiging van onze financiën, of van onze gezondheid en vrijheid, zoals door de pandemie waarin we ons bevinden. De emotie ‘angst’ is dus gebaseerd op het heden en de potentiële toekomst. Paniekaanvallen vinden hun oorsprong meestal in het verleden en zijn vaak een uiting van posttraumatische stress. Dit kan bijvoorbeeld een specifiek trauma zijn dat je hebt meegemaakt. Maar het kan ook een langere periode zijn waarin angst overheerste door bijvoorbeeld onveiligheid of verwaarlozing. Vaak manifesteren paniekaanvallen zich wanneer je intens verdriet hebt onderdrukt. Dat verdriet vecht zich dan uiteindelijk een weg naar boven en manifesteert zich in een paniekaanval. Door de pandemie zien we helaas veel meer angst- en paniekklachten.’

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Max, je leert mensen een speciale manier van ademhalen die helpt bij het verminderen van angst- en paniekklachten. Hoe kan het dat een eenvoudige ademhalingsoefening je van die angstgevoelens af kan helpen?

 Max: ‘Hoe het wetenschappelijk werkt, weten we nog niet precies. We weten wel dat het werkt. Je emoties en ademhaling zijn nauw met elkaar verbonden. Het allereerste dat je deed toen je geboren werd was inademen. Het tweede dat je deed was uitademen terwijl je begon te huilen. Huilen is de manier waarop baby’s hun ouders laten weten dat ze pijn of honger hebben of gewoon vastgehouden en getroost willen worden. Dit geldt ook voor volwassenen. Echter onderdrukken we onze huilbuien omdat huilen in de meeste culturen als ongepast gedrag wordt beschouwd. Dus uiten we ons verdriet niet en stapelen we het op.

Emoties vrijlaten

Zodra je specifieke ademhalingsoefeningen gaat doen krijg je toegang tot emoties die je al heel lang in je borst vasthoudt, en kun je deze vrijlaten. Ze komen er overigens niet alleen uit als huilen maar roepen ook herinneringen op, geven inzichten en soms zelfs openbaringen die jou kunnen helpen om permanent te helen en je te verzoenen met je verleden. In order to free the heart, we have to release it from the prison of our own making. Ik werk al zo lang met mensen die last hebben van ernstige angst- en paniekaanvallen. In de korte tijd dat ze hun ademhalingsoefeningen doen zijn de symptomen grotendeels verdwenen. Niemand hoeft volgens mij met paniekklachten te leven.’

Hoe ziet zo’n oefening er eigenlijk uit?

Max: ‘Deze oefening heet de 4-1-7 oefening en is heel eenvoudig. Ga op een stoel zitten, met een rechte rug en je voeten plat op de vloer. Leg je handen met de handpalmen omhoog op je knieën of dijen. Adem 4 tellen in, houd je adem 1 seconde vast en adem in 7 tellen uit. Als je yoga beoefent en weet hoe de ocean breath (Ujjayi) werkt, gebruik deze dan. Als je niet bekend bent met deze manier van ademhalen, probeer dan het volgende: adem in door je neus, alsof je aan een mooie bloem ruikt. Bij de uitademing adem je door je open lippen alsof je een kaars uitblaast. Doe deze ademhalingsoefening tussen de 2 à 10 minuten. Als je voelt dat er een huilbui aan komt, omarm dit gevoel dan en laat je emoties lopen.

Exponentieel effect

Als je eenmaal vertrouwd bent met de oefening, dan kan je ‘m ook doen tijdens het koken of typen. Ik raad het bijvoorbeeld chirurgen aan om te doen: het is een geweldig ademhalingsritme waardoor je je veel rustiger en meer gecentreerd voelt. Perfect voor als je iets doet dat uitdagend of stressvol is. Je zult merken dat je je na de oefening meteen beter voelt. Ademhalingsoefeningen hebben een exponentieel effect op andere facetten van je welzijn. Je zult merken dat je je overdag beter voelt, ‘s nachts beter slaapt en dat je angstklachten verminderen als je de oefening vaker uitvoert. Overigens vind je in mijn gratis app Strategic Breathing (Anxiety and Stress Relief) nog veel meer oefeningen. Deze app heb ik speciaal ontwikkeld om zoveel mogelijk mensen van hun stress- en paniekklachten af te helpen.’

Wat kun je nog meer doen om angstklachten te verminderen?

Max: ‘Het is essentieel om te voelen dat je leven betekenis heeft en dat jij zelf betekenis aan je leven kunt geven. Zo leg je het fundament voor geluk. Echter, het probleem met paniekaanvallen is dat we bang worden voor onze eigen gevoelens. Hierdoor worden je ware gevoelens over het leven, samen met je angst, onderdrukt en beland je in een vicieuze cirkel. Om deze te doorbreken is het belangrijk dat je de stem van je intuïtie en de wensen van je hart weer hoort. Als je (weer) duidelijk krijgt wat je doel in dit leven is, kan je vanuit je oergevoel, vanuit je hart leven. En als je met intentie leeft, dan zal je merken dat je met meer (zelf)vertrouwen leeft, dat je stress verlaagt en dat je angstklachten verminderen. Ook mensen zonder angstklachten hebben hier overigens baat bij: door met intentie te leven blijf je geïnspireerd en voel je je meer één met dit leven.’

Online cursus: Discover Your Life Purpose

Max heeft speciaal rondom deze thema’s, die juist nu in deze onzekere tijd zo actueel zijn, een nieuwe online cursus gecreëerd: Discover Your Life Purpose. Hierin staat het (her)vinden van je levensdoel en roeping centraal. Hier vind je meer informatie en kun je je inschrijven.

Meer lezen van Max

1. Voel je angst en verdriet? Deze 3 ademoefeningen van Max Strom creëren rust in je systeem
2. Inner Axis: zo heelt deze ademmethode van Max Strom jou fysiek én mentaal

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.