Lusteloosheid: dit zijn mogelijke oorzaken en zó laad je jouw batterij weer op

Body
lusteloos
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
29.01.2021

Je kent het gevoel vast: uit bed komen lukt nauwelijks, en aan het einde van de dag ben je halverwege je to do lijst blijven steken. Je lichaam voelt zwaar en je hebt nergens zin in. Iedereen heeft weleens last van lusteloosheid, maar wat als je vaker aan je bank vastgelijmd zit dan je lief is? In dit artikel vertellen we je waarom lusteloosheid verschilt van vermoeidheid en simpelweg goed uitrusten niet altijd helpt. Zó laad jij je batterij met levensenergie weer op… 

Lusteloosheid: dit zijn mogelijke oorzaken en zó laad je jouw batterij weer op

Een belangrijk verschil tussen vermoeidheid en lusteloosheid is dat je als je moe bent vaak nog wél zin hebt om dingen te ondernemen. Je hebt er alleen geen kracht voor. Als je je lusteloos voelt, heb je nergens zin in. Ook dingen die je normaal gesproken energie geven zitten er even niet in. Er is bij (aanhoudende) lusteloosheid meestal meer aan de hand dan een energiegebrek. Er is dus waarschijnlijk ook meer nodig dan een paar uurtjes extra slaap om je er weer bovenop te helpen.

Symptomen lusteloosheid

Laten we eerst nog even kijken naar de verschillende symptomen die bij lusteloosheid kunnen horen. Denk aan:

  • nergens zin in hebben
  • vermoeidheid en lang moeten uitrusten
  • hoofdpijn
  • een zwak gevoel in je lichaam
  • somberheid
  • pessimisme
  • concentratieproblemen
  • veel moeite met initiatief nemen
  • verlaagde productiviteit.

Deze symptomen kunnen ook voorkomen bij ernstigere problematiek zoals depressies, burn-outs of fysieke aandoeningen. Raadpleeg altijd even je huisarts als je je zorgen maakt en als je lusteloosheid lang aanhoudt.

Mogelijke oorzaken

Lusteloosheid kan allerlei verschillende oorzaken hebben; fysiek, emotioneel én spiritueel. Hormoonveranderingen, zoals bijvoorbeeld in de tweede helft van de menstruatiecyclus of in de overgang, kunnen je een lusteloos gevoel geven. Ben je de afgelopen tijd structureel te druk en gestresst geweest? Dan zou aanhoudende lusteloosheid een voorteken van een burn-out kunnen zijn. Ook een ongezonde leefstijl kan een je batterij met levensenergie flink leegtrekken. Vermoed je dat er winst te behalen valt in je dieet, sportroutine, of nachtrust? Laat je bloedwaarden eens testen bij de huisarts en probeer beter voor jezelf te zorgen. Lusteloosheid kan ook ontstaan uit een chronisch gebrek aan inspiratie en enthousiasme, bijvoorbeeld in je werk. Als je je purpose niet helder voor ogen hebt of het gevoel hebt dat je niet in lijn met je levensmissie kunt leven, ligt een futloos gevoel op de loer.

Je batterij weer opladen

Ben je slechts heel af en toe een dagje lusteloos? Geef er dan vooral aan toe en kruip zodra het kan lekker op de bank met een fijne film. Als je er voor je gevoel te vaak last van hebt, reflecteer dan rustig op de mogelijke oorzaak en implementeer de volgende tips.

1. Wees lief voor jezelf

Het laatste wat zal helpen is je schuldig voelen of boos worden op jezelf omdat je even minder gedaan krijgt. In deze maatschappij zijn we nogal geneigd onze waarde te meten aan onze productiviteit. Maar jij bent meer dan dat! Je lichaam weet altijd het allerbeste wat je nodig hebt. Wees geduldig en lief voor jezelf en probeer wat vaker de stilte in te gaan. Vraag je lichaam wat het je wilt vertellen met dit zware, trage gevoel.

2. Neem je levensstijl onder de loep

We noemden net het belang van een gezonde levensstijl al even. Het lastige is dat je juist als je lusteloos bent vaak naar comfort food grijpt en al helemaal geen zin hebt in een workout. Maar zo loop je het risico dat je in een vicieuze cirkel terechtkomt. Maak daarom realistische afspraken met jezelf, zodat je in stapjes veranderingen kunt doorvoeren. Elke dag 200 gram groenten, 2 liter water, een halfuurtje wandelen… de kleinste veranderingen brengen op den duur de grootste veranderingen, omdat ze makkelijk lang vol te houden zijn.

3. Energiemanagement

Ga rustig zitten met een notitieboekje en breng in kaart wat jouw energiegevers en energiezuigers zijn. Bekijk dan eens hoe het in een gewone week met de balans tussen die twee gesteld is. Het is verleidelijk om na een dag hard werken lekker gedachtenloos naar een tv te staren, maar de kans is klein dat je batterij hier écht van oplaadt. Kies liever een item uit jouw lijstje van positieve energiegevers. En, we noemden het hierboven al even: onderzoek eens of jij in lijn met je levensmissie leeft. Het kan enorm veel levensenergie geven als je het gevoel hebt dat je je talenten benut en een duidelijk, haalbaar levensdoel voor ogen hebt.

Bonustip: Creëer regelmaat

Een onregelmatig leven vol pieken en dalen kan onbewust enorm veel energie vreten. Probeer op alle vlakken balans te creëeren. Dat kan bijvoorbeeld in je dieet door één koffie te drinken in plaats van 4 en niet meer voor die snelle sugar rush te gaan als je weer eens bent vergeten goed te lunchen. Probeer ook niet de hele dag keihard door te werken om vervolgens in de avond helemaal op te zijn. Doseer je inspanning. Vooral als je (hoog)gevoelig bent is dit belangrijk. In dagelijkse bezigheden pik je meer prikkels dan gemiddeld op en je systeem raakt nu eenmaal wat sneller verzadigd. Een lusteloos gevoel kan een signaal zijn van je lijf dat het simpelweg even niets meer kan verteren. Probeer dat gevoel voor te zijn en je zenuwstelsel gedurende de dag rustmomentjes te geven.

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Bron: Psyned

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.