Wil je 9 jaar langer leven? Déze 3 – wetenschappelijk bewezen! – geluskstechnieken werken echt

Body
gelukstechnieken

Je kunt nog zo gezond leven, als je diep van binnen niet happy bent takel je alsnog snel af. Dat is niet uit de lucht gegrepen maar wetenschappelijk aangetoond. Mensen die lekker in hun vel zitten en optimistisch zijn ingesteld leven gemiddeld 9 jaar (!) langer dan zwartkijkers. 

Wil je 9 jaar langer leven? Déze 3 – wetenschappelijk bewezen! – gelukstechnieken werken echt

Moeten alle pessimisten van deze wereld zich nu zorgen gaan maken? Gelukkig niet. Er zijn namelijk wetenschappelijk beproefde technieken die je helpen om een positiever levensgevoel te ontwikkelen. Deze technieken zijn afkomstig van een nieuwe stroming binnen de psychologie: de positieve psychologie. Deze vorm van psychologie toetst technieken die in zelfhulpboeken zijn beschreven wetenschappelijk en probeert zo het kaf van het koren te scheiden. Maar hoeveel ‘gelukstechnieken’ zijn er dan wel niet? Nou, heel wat. Maar laten we beginnen met de 3 technieken hieronder. Volgens positief psycholoog Sjoerd Hiemstra zijn ze alles behalve ingewikkeld en super effectief. Al na enkele weken neemt je geluksgevoel een vlucht.

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!

1) Vergeef jezelf (en anderen)

Met assertief reageren als iemand je slecht behandelt is niks mis. Het wordt pas een probleem als je gevoelens van wrok jarenlang met je meedraagt terwijl de persoon in kwestie al lang uit je leven is verdwenen (en zich misschien wel van geen kwaad bewust is). Volgens vergevingsexpert Frederic Luskin betekent vergeving niet dat je goedkeurt wat de ander je heeft aangedaan. Het gaat veel meer om wat is gebeurd minder persoonlijk te nemen en iemand anders niet eindeloos verantwoordelijk stellen voor jouw welzijn. Oei, die komt binnen!

2) Count your blessings

Gelukkige mensen besteden meer aandacht aan leuke en mooie ervaringen dan ongelukkige mensen. Wat helpt is het bijhouden van een dagboek waarin je elke dag – of elke week, ook goed – 3 tot 5 dingen opschrijft waar je dankbaar voor bent. Oprah Winfrey doet het dagelijks en gaat de deur niet uit zonder haar gratitude diary. Maak je notities vooral niet te ingewikkeld, iets heel simpels is ook prima. Als je dit een paar weken volhoudt zul je zien dat je je een stuk gelukkiger gaat voelen. Niet omdat er meer leuke ervaringen zijn, maar omdat je ze beter bent gaan waarnemen.

3) Geef wat meer

Geven – zonder bij te houden wat je er voor terugkrijgt – is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen voor je emotionele welzijn en geluksgevoel. Bij geven kan het gaan om cadeautjes, maar ook om complimenten of aandacht. Aardig zijn zet een positieve, opwaartse spiraal in werking. Als jij vriendelijk bent, reageren mensen negen van de tien keer ook positief op jou. Op die manier ontstaat er verbinding. En is dat niet waar het leven uiteindelijk om gaat?

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bronnen: De Houdbare Vrouw, Hanny Roskamp en Pim Christiaans en Psychologie Magazine

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link