Achterhaal jouw chronotype & bepaal je ideale dag- en nachtritme

Body
chronotype
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
29.06.2022

Zie je chronotype als de gedragsmanifestatie van jouw unieke biologische klok. De twee uiterste (en meest bekende) chronotypes zijn de ochtendmensen die om 5.00 klaarwakker naast hun bed staan en de avondmensen die het liefst tot diep in de nacht opblijven. De meeste mensen vallen ergens tussen deze twee uitersten in. Je chronotype bepaalt echter veel meer dan alleen wanneer je het liefst gaat slapen en opstaat. Zo zit dat… 

Je chronotype: zo bepaalt het jouw ideale dag- en nachtritme

Je chronotype bepaalt wanneer jouw lijf een natuurlijke neiging heeft om te slapen en wakker te zijn. Maar de invloed van je chronotype reikt verder dan je bedtijd. Het beïnvloedt allerlei mechanismen in je lichaam, waaronder je libido, eetlust en concentratie. Je chronotype bepaalt dus wat jouw ideale dagindeling is, het dagritme waarbij jij optimaal functioneert. Het vertelt je wanneer je het beste kunt eten, werken, sporten en seks hebben.

Kun je het veranderen?

Even voor de duidelijkheid: je slaap-waakritme kun je trainen. Een avondmens kan best leren om om 7 uur op te staan. Sterker nog: in onze maatschappij moeten ze vaak wel! En dat kan de nodige problemen opleveren. Want je chronotype is niét te ’trainen’. Hoewel het gedurende je leven en onder specifieke omstandigheden kan veranderen, heeft het weinig zin om je huidige chronotype in de wind te willen slaan. Het bepaalt nu eenmaal wat jij in deze periode van je leven nodig hebt om optimaal te functioneren.

4 verschillende types

Daarom is het handig om te weten wat je chronotype is en je dagindeling er vervolgens zo veel mogelijk op aan te passen. Dr. Michael Breus, ook wel The Sleep Doctor genoemd, onderscheidt 4 verschillende chronotypes, gebaseerd op de slaap-waakritmes van dieren. De vier types zijn de Dolfijn, de Beer, de Wolf en de Leeuw. De perfectionistische Dolfijn ligt vaak nachten te woelen, voor hem is een bewust ontworpen slaaproutine key. De Wolf is juist het liefst tot laat ’s avonds op zoek naar avontuur en prikkels en moet zijn dag strategisch inplannen om overdag productief te kunnen zijn. Beren hebben het het makkelijkst in onze maatschappij, hun ritme komt grotendeels overeen met dat van de zon. Toch moeten ze vaak leren om hun energiepieken gedurende de dag effectief te benutten. De Leeuw valt makkelijk in slaap en staat vroeg uitgerust naast zijn bed. Zijn uitdaging is het kanaliseren en doseren van zijn focus en energie.

Wat is jouw ideale ritme?

Wil je uitvogelen wat jouw chronotype is en precies weten wat je wanneer het beste kunt inplannen? In het nieuwe Holistik Yoga Nidra & Slaap Pakket vind je een uitgebreide test van dr. Michael Breus, de profielen van de 4 chronotypes én hun optimale dagindeling. Je leert wat en wanneer je het beste kunt ontbijten, wanneer je op je creatiefst bent, wanneer je het beste met je partner het bed in kunt duiken, en hoe laat je je work-out op de planning kunt zetten. In het Yoga Nidra & Slaap Pakket vind je daarnaast onder andere ook 3 heerlijk helende Yoga Nidra sessies, geleid door Suze Retera die jouw nachtrust verbeteren. Bestel het hier.

Nieuw! Yoga Nidra & Slaap Pakket

Jouw gids naar je diepste slaap ooit
Bestel nu! Holistik Slaap Pakket Diepste slaap ooit
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link