Net een break-up achter de rug? Zó stop je met het eindeloze herleven van alle herinneringen

Heart + Soul
break up

Nathalie Meertens
09.04.2021

Veel mensen komen na een break-up terecht in een moeras van gepieker. De herinneringen aan je ex-geliefde spelen zich als een film af in je hoofd en ‘t lukt je maar niet om aan iets anders te denken. Natuurlijk is het belangrijk om rustig te rouwen om het einde van een relatie, wat de reden ook is dat jullie wegen moesten scheiden. Maar er is een punt waarop het herleven van herinneringen meer kwaad gaat doen dan goed. Dit is hoe je je losmaakt uit de greep van je gedachten.

Net een break-up achter de rug? Zó stop je met het eindeloze herleven van alle herinneringen

Je brein wilt graag alles wat je overkomt begrijpen. Als het gaat om relaties wordt dat al lastig – je hebt namelijk te maken met de binnenwereld van een andere persoon waar je nooit écht helemaal toegang toe hebt. Na een break-up is de kans al helemaal groot dat je blijft piekeren, want je hebt waarschijnlijk geen of nauwelijks contact met je ex-partner. En zelfs als jullie wel in touch blijven, zullen jullie toch echt een eigen verwerkingsproces moeten doorlopen. Een belangrijk deel daarvan is accepteren dat je niet alles wat er is gebeurd of gezegd volledig kunt begrijpen en verklaren.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

5 tips om te stoppen met piekeren na een break-up

Maar goed, zie dat maar eens te onthouden als je weer meegesleurd wordt door je gedachten en gevoelens. Wat je op rationeel niveau weet is lang niet altijd voldoende om op gevoelsniveau ook echt verlichting te brengen. De volgende tips van klinisch psycholoog Aimee Daramus en psychotherapeute Meghan Watson helpen je geest tot rust te komen en je blik weer richting je toekomst te verschuiven.

1. Normaliseer je ervaring

Zoals je net las is het heel natuurlijk dat je brein wilt proberen alles te begrijpen en verklaren. Bedank het hiervoor en probeer niet van jezelf te verwachten dat je hier snel overheen komt. Het is niet meer dan normaal dat je tijd nodig hebt en dat je moeilijke gedachten en gevoelens tegenkomt. Als gevolg zal je minder gepanikeerd reageren als je je rot voelt en de kans verkleinen dat je je pijn zelf onbewust in stand houdt.

2. Zoek afleiding

Ongetwijfeld had je hier zelf ook al aan gedacht, maar het is belangrijk om voldoende afleiding te zoeken. Experimenteer vooral en kijk wat voor jou werkt. Misschien dwaal je na één zin in een roman al af maar doet Gilmore Girls je alles even vergeten. Voel je ook geen last als je anderen om steun vraagt. Het helpt om van te voren te vragen of ze ruimte voor je hebben, zo hoef je je niet bezwaard te voelen als je bij ze aanklopt.

3. Besluit hoe je wilt veranderen

Uiteindelijk is het belangrijk dat je erover nadenkt hoe je uit deze ervaring wilt komen. Wat heb je geleerd van deze relatie, van je partner? Wat voor nieuws weet je over jezelf? Zijn er dingen die je nu wel of juist niet zoekt in een partner? Het is niet de bedoeling dat je verdwaalt in fantasieën over nieuwe relaties. Dit is juist een mooi moment om extra tijd met jezelf door te brengen. Maar het is wél fijn om af en toe vooruit te denken en het grote plaatje weer te gaan zien.

4. Vervang je ‘waarom’-vragen door ‘wat’- en ‘hoe’-vragen

Probeer niet verstrikt te raken in zware ‘waarom’-vragen. Die geven je snel het gevoel dat je vastzit en geven je piekergedachten heel wat meer momentum. Vraag jezelf liever: hoe is X gebeurd? Of wat merkte ik (in mezelf, in de ander) toen Y gebeurde? Zo stimuleer je jezelf om meer actief te reflecteren en in oplossingen te denken. Dat geeft een gevoel van kracht, betekenis en doelgerichtheid.

5. Reserveer tijd om te piekeren

Als je merkt dat je dingen blijft herleven en het je niet lukt om je gedachten te accepteren, reserveer dan speciale tijd om te piekeren. In deze minuten kun je jezelf helemaal toestaan je zorgen te maken en je gedachten op de vrije loop te laten. Beoordeel jezelf niet, kijk gewoon toe. Op specifieke momenten even helemaal de regie loslaten kan je juist leren om in het algemeen meer controle te krijgen over je gedachten en gevoelens.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: wellandgood

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.