Boeddha’s dieet: deze 5 principes houden jou gezond én voldaan

Body
boeddha's dieet

We weten van alles over Boeddha’s visie op grote levensvragen, maar hoe zit het met dagelijkse rituelen? Boeddha mediteerde en onderwees, natuurlijk, maar daar had hij wél energie voor nodig. En, hoewel het een magisch wijze man was, haalde hij die niet alleen uit de lucht om zich heen. Hoe zag Boeddha’s dieet eruit, en wat kunnen wij leren van zijn gewoonten? Dat is precies de vraag die Tara Cottrell en Dan Zigmond onderzoeken in hun boek Boeddha’s dieet. Daar leggen ze piekfijn uit hoe je Boeddha’s oude wijsheid nu kunt gebruiken om een gezond gewicht te bereiken én behouden, en je geest daarbij tevreden te houden. In dit artikel vind je 5 principes die je meteen kunt toepassen.

Boeddha’s dieet: deze 5 principes houden jou gezond én voldaan

Boeddha's dieetBoeddha verzon ooit 227 leefregels voor zijn monniken, en nog steeds houden boeddhisten over de hele wereld zich aan een selectie hiervan. Toch is een kernconcept van het boeddhisme de middenweg. Dit is het magische evenwicht tussen ascetisme en hebzucht, het pad dat naar verlichting leidt. En volgens de auteurs van Boeddha’s dieet (en volgens ons!) is die middenweg ook als het om voeding en gezondheid gaat jouw sleutel naar duurzaam succes. Als je dus dacht dat de volgende 5 principes eigenlijk 5 verboden waren, wees dan maar gerust…

1) Eet gedurende 9 uur per dag

Intermittent fasting, of periodiek vasten, is inmiddels razend populair. Sommige mensen eten één of twee dagen per week helemaal niet. Vaker echter kiezen mensen ervoor om al hun maaltijden binnen een bepaald aantal uren per dag te eten. Soms is dat 10 uur, soms 8, soms 6. Boeddha at alleen tussen zonsopgang en het moment dat de zon het hoogste punt in de hemel had bereikt. ‘s Middags of ‘s avonds eten was strikt verboden, en de meeste monniken volgen die regel nog steeds. Nu is stoppen met eten na het middaguur voor de moderne mens een hele opgave en het laatste wat je wilt is dat je goede voornemens voelen als grote, vervelende opofferingen. Daarom raden de auteurs van Boeddha’s dieet een eetperiode van 9 uur aan. Sterker nog, dit is de eerste én allerbelangrijkste ‘eetregel’ in hun boek.

Periodiek vasten

Je stofwisseling dagelijks voldoende rust geven (zodat je lijf allerlei andere klusjes kan voltooien, zoals ziekmakers opruimen) is essentieel voor een gezond gewicht en een gelukkige geest. Veel onderzoeken hebben inmiddels uitgewezen dat periodiek vasten kan zorgen voor gewichtsverlies, meer energie en een beter humeur. Bouw het aantal uren dat je eet per dag rustig af gedurende een aantal weken, totdat je 9 uur hebt bereikt. Kijk welke begin- en eindtijden het beste bij jouw levensstijl passen. Cottrell & Zigmond raden het wel af om laat ‘s avonds nog te eten.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

2) Maak het jezelf niet te moeilijk

Oké, je hebt nu een duidelijke richtlijn die voorschrijft wanneer je eet. Maar wat kun je nu het beste eten? Boeddha’s dieet kent geen strenge regels over welke voeding wel en niet is toegestaan. Over het algemeen raden Cottrell & Zigmond dan ook aan om jezelf niets streng te verbieden en rustig te onderzoeken waar jouw lichaam blij van wordt. Elk mens reageert anders op verschillende voedingsmiddelen. Als er één regel is waar je je wel aan wilt houden, laat het dan deze zijn: vermijd geraffineerde suikers. Ze bieden je lichaam ten eerste niets nuttigs. Ten tweede zijn ze verslavend en kunnen ze het je daarom knap lastig maken om goed te luisteren naar de behoeften van je lichaam. Natuurlijk zegt je lijf dat het suiker wilt als het er verslaafd aan is… Als je afkickt van suiker (en gewoonten als stress-eten afleert) zul je snel genoeg merken wat wel en niet werkt voor jou. Vertrouw erop dat je lichaam het beste met je voor heeft en je gezonde eetpatroon zichzelf prima kan ontvouwen.

3) Sjoemel regelmatig

Ja, je leest het goed: Boeddha’s dieet laat voldoende ruimte voor het nodige ‘sjoemelen’. De Boeddha stelde weliswaar heel veel regels op voor zijn monniken, maar hij wist ook dat elk mens weleens fouten maakte en nagelde daarvoor niemand aan de schandpaal. De auteurs van Boeddha’s dieet zien ‘sjoemelen’ met je gezonde eetpatroon eigenlijk helemaal niet eens als een fout. Onderzoek heeft uitgewezen dat je lichaam snel went aan bepaalde eetgewoonten en suggereert dat het gunstig kan zijn voor bijvoorbeeld gewichtverlies om af en toe je gezonde patroon te doorbreken. Dat betekent niet dat je je helemaal vol moet proppen – je wilt je tenslotte goed blijven voelen! Maar het is helemaal oké om eens per week bijvoorbeeld buiten je eettijden om te eten. Pak de draad meteen weer op en voel je vooral niet schuldig. Een belangrijk ingrediënt van succes is motivatie, en die verlies je gegarandeerd als je woedend wordt op jezelf.

4) Alle beetjes beweging helpen

boeddha's dieetVerrassing: Boeddha ging niet naar de spotschool. Maar hij was wel heel veel in beweging. In de begintijd van het boeddhisme trokken Boeddha en zijn volgelingen als nomaden door heel India. Veel boeddhisten zien tegenwoordig wandelen nog steeds als een hele belangrijke, meditatieve gewoonte. Je hoeft in ieder geval niet vijf keer in de week een uur door te brengen in de sportschool als je gezond(er) en fit(ter) wilt worden. Sterker nog, te intensief sporten werkt averechts, mede omdat je daarmee de aanmaak van cortisol, een stresshormoon, in je lichaam stimuleert. Een hoog cortisolgehalte is funest voor onder andere je immuunsysteem en maakt vet verliezen knap lastig. Kies dus liever een sport die jij leuk vindt, en doe wat haalbaar is. Een onderzoek onder vijftigduizend volwassenen in Texas toonde aan dat zelfs 5 tot 10 minuten hardlopen per dag het risico van een voortijdige dood, met name door hartkwalen, al wist te verminderen. Alle beetjes beweging tellen.

5) Eet bewust en wees dankbaar

In het boeddhisme is het heel belangrijk om met je volle aandacht te eten. Sommige tradities moedigen hun volgers ook aan om een soort gebedje op te zeggen voor het eten, waarmee ze hun dankbaarheid voor de maaltijd uiten. Doe wat goed voelt voor jou, maar neem in ieder geval de tijd om even bewust stil te staan bij het bord dat voor je neus staat. Dit ritueel kan ervoor zorgen dat je gedachteloos gaat zitten eten en maakt het een stuk makkelijker om gezonde keuzes te maken. Zie elk eetmoment als een gelegenheid om niet alleen je buik te vullen, maar ook je geest wakker te schudden en te vullen met dankbaarheid.

Enige regel

Boeddha’s dieet vraagt je niet om vlees, kaas of ander eten dat je lekker vindt voor altijd te laten staan. De enige regel waaraan je je hoeft te houden, is een simpele: schenk aandacht aan wat je eet en aan de invloed die dat op jou en de wereld om je heen heeft.

Je kunt Boeddha’s Dieet van Dan Zigmond (€18,99) aanschaffen via Bol.com en bij je lokale boekenwinkel (die kan in deze tijden wel wat steun gebruiken).

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link