PRE-ORDER NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Van westerse work-out naar oosterse work-in: dit zijn de voordelen voor je gezondheid

Body
bewegen

In onze westerse samenleving groeit de interesse in ontspannende vormen van beweging sterk. Yoga, Tai Chi en  Qigong zijn bezig aan een opmars. Logisch, want de gestresste moderne mens krijgt steeds meer behoefte aan een heldere geest in een gezond, sterk lichaam. En daar is niet altijd een slopende work-out in de sportschool voor nodig. Sterker nog: misschien knap je wel veel meer op van een work-in…

Van westerse work-out naar oosterse work-in: dit zijn de voordelen voor je gezondheid

Dat bewegen ontzettend gezond is, daar is men het in het Oosten en Westen roerend over eens. En terecht, want binnen 90 seconden nadat je uit je stoel komt worden er allerlei belangrijke processen op cel-, en spierniveau geactiveerd. Zo stimuleert bewegen je vetverbranding, verbetert beweging je doorbloeding en krijgt je lymfesysteem een extra impuls om afvalstoffen af te voeren. Toch is er ook een groot verschil tussen hoe men in de oosterse en westerse wereld naar beweging kijkt.

Competitief

In onze westerse wereld zijn we competitief ingesteld en op de buitenwereld gericht. We bewegen niet alleen voor onszelf, maar ook (of misschien zelfs vooral) voor onze omgeving. Sporten we in teamverband, dan willen we per se winnen. Trainen we alleen in de sportschool? Dan is een nét iets strakkere buik dan onze buurvrouw het doel. En als we een rondje gaan hardlopen dan graag een tandje sneller dan de vorige keer….

Prestatiegericht

Onze wil om te winnen vindt zijn oorsprong in de jaren ’80. In de jaren ’60 en ’70 zag men het lichaam als ondergeschikt aan het brein en had James Bond nog gewoon een gezellig buikje. In de jaren ’80 kwam hier verandering in. De Amerikaanse fitnessindustrie nam een vlucht en de drive om zo goed mogelijk te presteren (en er zo strak en gespierd mogelijk uit te zien) waaide over naar Europa.

Instagram

Werp één blik op je Instagram timeline en de enige conclusie die je kunt trekken is dat de drang om te presteren anno 2020 onverminderd groot is. Dat terwijl je de lat voor een gezond lichaam niet eens zo hoog hoeft te leggen. In plaats van jezelf drie keer per week af te beulen in de sportschool, is het ook al heel gezond om elke dag een beetje meer te bewegen, bijvoorbeeld door dagelijks 30 minuten te gaan lopen, bovenop je normale dagelijkse activiteiten.

Foto collage Evelyn Twee foto's Evelyn

Volg Evelyn op Instagram

Volg hoofdredacteur Evelyn van Hasselt als je alles wilt weten over conscious aging en holistisch leven met beide benen op de grond.
Volg mij op Instagram

Een oosterse kijk op beweging

In het Oosten kijkt men heel anders naar bewegen. De oostere levenshouding is niet naar buiten gericht, maar naar binnen gekeerd. Bij oosterse bewegingsvormen gaat het niet zozeer om working out, maar om working in. Je beweegt niet voor de buitenwereld, maar puur en alleen voor jezelf. Precies om die reden zul je niet snel een yogadocent treffen die je aanspoort een houding beter uit te voeren dan je buurvrouw of buurman. Hoeveel beter (of slechter) er op het matje naast je wordt gepresteerd is totaal niet relevant.

Tai Chi en Qi Gong

tai chi qi gongSpreekt de oosterse visie op bewegen je aan? Dan zou je eens een les Tai Chi of Qi Gong kunnen proberen. Tai Chi is een Chinese beweegkunst die ook wel ‘meditatie in beweging’ wordt genoemd. Het bestaat uit een serie rustige, vloeiende bewegingen om lichaam en geest soepel te houden en een ontspannen eenheid te vormen.

Qi Gong

Qi Gong (Chi Kung) is een verzamelnaam voor zeer diverse, in China ontwikkelde trainingen. ‘Chi’ betekent energie en ‘Kung’ staat voor het ontwikkelen ervan. Qigong is een fundamentele pijler binnen de Chinese geneeskunde en komt met een nieuw verhaal over bewegen. Vergeet squatten en rennen. Focus je liever op de subtiele stroom van Qi, ofwel je levensenergie. Daarin ligt de sleutel tot gezonde organen, mentale kracht en vitale energie. In veel Chinese parken zie je mensen deze eenvoudige oefeningen doen, vol rust, aandacht en harmonie. Als een soort innerlijke work-out. Iets dat je van de gemiddelde kettlebell training niet kunt zeggen.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bronnen: Gezondnu & Herbatheek, Stef Mintiens

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide



We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide



We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.