Dit gebeurt er met je lijf als je elke dag 30 minuten loopt

by Evelyn van Hasselt 26.03.2018

Er was een tijd dat ik wandelen super suf vond. Inmiddels denk ik daar anders over. Lopen zet namelijk allerlei wonderlijke processen in gang en vertraagt zelfs het verouderingsproces. En zodra je je dat realiseert, is van de bank af komen ineens een stuk makkelijker.

Dit gebeurt er met je lijf als je elke dag 30 minuten loopt

Tijdens de grauwe wintermaanden had ik er meer moeite mee, maar nu de lente is aangebroken gaat er geen dag voorbij of ik loop minimaal 30 minuten, bóvenop mijn normale activiteiten zoals naar mijn werk fietsen en boodschappen doen. Dat terwijl ik – in tegenstelling tot Karlijn die werkelijk geen seconde stil kan zitten – diep in mijn hart een echte coach potato ben. Gelukkig ken ik mijn eigen gebruiksaanwijzing inmiddels door en door en weet ik wat mij van de bank af krijgt: kennis. Als ik weet waar ik iets voor doe, ben ik een stuk gemotiveerder. En dus ben ik gaan uitzoeken wat lopen allemaal teweeg brengt in het menselijk lichaam.

Zwaartekracht

Volgens Dr. Joan Vernikos – voormalig directeur van de Life sciences division van NASA en auteur van de bestseller Sitting Kills, Moving Heals – is lopen ontzettend gezond. Vernikos heeft veel onderzoek gedaan naar het effect van zitten en lopen op het menselijk lichaam. Wat zij ontdekte, is dat zwaartekracht een belangrijke rol speelt bij het verouderen van ons lichaam. Vernikos is er van overtuigd dat je het verouderingsproces kunt vertragen door te bewegen. En dan niet zozeer in de sportschool, maar vooral door meer ‘gewone’ beweging gedurende de dag. Denk aan wandelen, traplopen én uit je stoel komen. Er worden namelijk allerlei belangrijke processen op cel-, en spierniveau geactiveerd binnen 90 seconden nadat je opstaat vanuit een zittende houding. Dit komt simpelweg door de zwaartekracht ofwel je eigen gewicht dat bij het opstaan op je benen leunt. Als je vervolgens ook nog eens een half uur gaat lopen doe je je lijf een nog veel groter plezier. Lopen stimuleert namelijk je vetverbranding, verbetert je doorbloeding en is ook nog eens goed voor je brein.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

1) Lopen stimuleert je vetverbranding

Als je loopt, probeer dan niet te slenteren maar stevig door te wandelen. Je zit daarmee op 50 tot 60 procent van je maximale hartslag. En als jouw doel is om vet te verbranden zit je daarmee precies goed. Over verbranden gesproken, volgens onderzoekers van de Southern Methodist University in Texas verbrand je met wandelen veel meer calorieën dan lang werd gedacht. Een vrouw van 60 kilo blijkt niet 45, maar 60 calorieën per kilometer te verbranden bij een tempo van 5 kilometer per uur. Nu ben ik lang geleden gestopt met het (obsessief) tellen van calorieën en doe ik dat ook zeker niet als ik aan het lopen ben. Maar wat ik fijn vind aan mijn dagelijkse wandeling is dat ik daardoor op een meer ontspannen manier met eten om ga. Als ik regelmatig wandel, maak ik me over dat extra paaseitje of koekje bij de koffie niet druk.

2) Lopen verbetert je doorbloeding en boost je lymfesysteem

Het menselijk lichaam is gebouwd om te bewegen. Iets simpels als je ene voet voor je andere voet zetten stimuleert direct allerlei processen waaronder je bloedcirculatie. Een goede doorbloeding is belangrijk om je bindweefsel soepel te houden. Daarnaast zorgt een goede doorbloeding voor meer energie in je cellen. Bloed heeft namelijk een belangrijke transportfunctie en zorgt er voor dat er voldoende voedingsstoffen (eiwitten, vetten, suikers etc.) en zuurstof in je cellen terecht komen. Regelmatig lopen is echter niet alleen goed voor je doorbloeding, maar ook voor de werking van je lymfesysteem. Dit is een ingenieus netwerk dat kriskras door je lijf loopt. Het zorgt er voor dat vocht en afvalstoffen uit je cellen op een doeltreffende manier worden afgevoerd. Misschien wel de beste manier om je lymfestelsel een setje in de juiste richting te geven is bewegen. Wandelen leent zich hier perfect voor. Het tegenovergestelde gebeurt ook: een gebrek aan beweging leidt tot een opstapeling van afvalstoffen in je weefsel waardoor er dus meer druk op je lymfestelsel komt te liggen.

3) Lopen is goed voor je brein

In 2016 publiceerden de Amerikaanse wetenschappers Miller en Krizan een onderzoek over de voordelen van wandelen voor je brein. Waar zij achter kwamen, is dat lopen je humeur aantoonbaar verbetert. De uitkomsten van hun onderzoek laten zien dat na slechts 12 minuten wandelen een verbetering is waar te nemen. Niet alleen in humeur, maar ook in veerkracht en focus. Lopen stimuleert bovendien je creatieve vermogens, en dan met name je probleemoplossend vermogen. Er is een toename waarneembaar van 60 procent ten opzichte van zitten en het effect blijft tot ongeveer een kwartier na het wandelen aanwezig. Dus hup van die bank af :-).

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link