Van zitten word je oud: 50 simpele tips om elke dag iets meer te bewegen

Body
tips bewegen
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
30.04.2021

Wist je dat de gemiddelde Nederlander bijna 9 uur per dag zit? Nu de sportscholen al een tijd gesloten zijn en bijna iedereen thuis werkt, kunnen veel mensen daar nog wat extra uurtjes bij optellen. Geen pretje voor ons lichaam, dat na 2 uur zitten eigenlijk al stilletjes begint te protesteren. Spierspanning bouwt zich op, je stofwisseling vertraagt, en op den duur kun je door al dat zitten zelfs serieuze gezondheidsproblemen krijgen en sneller verouderen. Belangrijk dus om juist nu te bewegen wanneer je kunt. Ter inspiratie delen we 50 eenvoudige tips die een wereld van verschil maken.

50 tips die je helpen elke dag wat meer te bewegen

Te veel zitten heeft grote nadelen voor je gezondheid, zegt Dr. Joan Vernikos, voormalig directeur van de Life Sciences Division van NASA en auteur van Sitting Kills, Moving Heals. Joan heeft veel onderzoek gedaan naar vaak en lang zitten. Ze ontdekte dat zwaartekracht een belangrijke rol speelt bij het verouderen van je lichaam. Vernikos is er van overtuigd dat je het verouderingsproces kunt vertragen door te bewegen. En dan niet zozeer in de sportschool, maar vooral door meer ‘gewone’ beweging gedurende de dag. Denk aan traplopen, rondjes lopen én uit je stoel komen. Er worden namelijk allerlei belangrijke processen op cel-, en spierniveau geactiveerd binnen 90 seconden nadat je opstaat vanuit een zittende houding. Dit komt simpelweg door de zwaartekracht: door je eigen gewicht dat bij het opstaan op je benen leunt. So get moving! De onderstaande 50 tips helpen je gedurende de hele dag wat extra beweging je routine in te sneaken. Let er wel op dat je – wanneer je samen met anderen bent- anderhalve meter afstand bewaart.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

50 tips voor meer beweging gedurende de dag

  1. Loop een extra rondje door de straat als je het vuilnis wegbrengt.
  2. Loop een paar keer extra de trap op en af als je met de was of een andere huishoudelijke taak bezig bent. Heb je geen trap? Doe dan tussendoor een paar squats, lunges of jumping jacks.
  3. Ga niet op de bank liggen met een luisterboek, maar beleefd de avonturen wandelend door het bos.
  4. Loop of fiets met je kinderen mee op weg naar school.
  5. Loop naar de winkel of het postkantoor voor dagelijkse boodschappen of het ophalen van pakketjes.
  6. Doe mee aan een wandel- of fietstocht voor een goed doel om geld in te zamelen voor mensen of dieren die het minder goed hebben.
  7. Ga eens wandelen tijdens de zonsopkomst. Je laat niet alleen lekker je bloed stromen maar kunt ook van de stilte, frisse lucht en het mooie licht genieten.
  8. Loop door je huis tijdens een telefoongesprek.
  9. Loop eens een stukje achterstevoren; daar is extra coördinatie, evenwicht en spierkracht voor nodig.
  10. Hou eens een wandeldagboek bij waarin je na een wandeling het aantal stappen of de afstand noteert, en je kort beschrijft hoe je je voelde na het bewegen.
  11. Focus je meer op de afstand dan op de snelheid waarmee je loopt of rent. Het is beter om op een comfortabele manier genoeg stappen te zetten dan om snel door je energie heen te zijn.
  12. Loop eens een tijdje op je plek tijdens het Netflixen.
  13. Draai je standaardroute eens om en begin je wandeling waar je normaal eindigt.
  14. Probeer eens een keertje Nordic Walking, dan train je ook meteen je armen.
  15. Praat bij over de dag met je familie tijdens een wandeling na het avondeten.
  16. Neem een paar uur voor het slapengaan een wandeling voor een betere en diepere nachtrust.
  17. Probeer al een rondje gelopen te hebben vóór je aan je eerste werktaken begint.
  18. Parkeer je auto net wat verder weg van je bestemming zodat je de rest kunt lopen.
  19. Loop naar je werk als je dichtbij genoeg woont.
  20. Schenk een nieuw kopje koffie of thee in bij de automaat die het verst van jouw werkplek afstaat.
  21. Ga naar het toilet dat het verst van je werkplaats af zit.
  22. Houd een wandelende vergadering.
  23. Neem de trap in plaats van de lift.
  24. Loop naar een dichtstbijzijnde winkel om iets lekkers voor je collega’s te halen.
  25. Reserveer altijd 10 minuten van je lunchpauze voor een snelle wandeling.
  26. Vraag je collega’s om voor, tijdens of na het werk samen te gaan wandelen.
  27. Loop naar je collega’s als je iets moet weten in plaats van ze een snelle e-mail te sturen.
  28. Organiseer een kleine stappencompetitie met je collega’s om te zien wie de meeste stappen per dag zet.
  29. Ga na je werktijd een paar keer de trap op en af of loop een paar keer heen en weer over de stoep.
  30. Schud de stress van de dag van je af door voor het avondeten even te wandelen.
  31. Neem een lange route door het winkelcentrum, dus bezoek de winkels niet op een logische volgorde.
  32. Loop eerst langs alle stalletjes bij een markt voordat je iets koopt.
  33. Ga hiken in een natuurgebied. In dit artikel vind je handige tips voor beginners.
  34. Varieer in de snelheden waarmee je loopt. Eerst langzaam en dan steeds sneller met af en toe een minuut snelwandelen.
  35. Neem contact op met je lokale VVV-kantoor en geef je op voor een tour; zo leer je ook nog iets over de geschiedenis en architectuur van je stad. (Woon je in Amsterdam? Kijk dan eens naar een Black Heritage Tour!)
  36. Organiseer een schoonmaakdag in je straat of wijk en ruim alles netjes op.
  37. Spreek af met vrienden bij een terras waar je naartoe kunt lopen.
  38. Rijd eens naar een andere stad en verken ‘m te voet.
  39. Beloon jezelf bij een bepaald aantal stappen door telkens na zoveel stappen een euro in een (digitaal) spaarpotje te doen. Bijvoorbeeld €1 per 1000 stappen.
  40. Ga een dagje naar het strand en waai lekker uit langs het water.
  41. Bezoek een doolhof en vind je weg.
  42. Moedig je kinderen aan om mee te doen aan een wandeling door ze dingen te laten verzamelen, zoals mooie bladeren, bloemen en stenen.
  43. Loop langs het veld als je kind aan het voetballen is, of welke sport hij speelt waarbij je langs het veld kunt lopen.
  44. Een keertje extra stofzuigen, dweilen of afstoffen zorgt voor wat extra beweging en een lekker fris huis.
  45. Ga eens een dagje lekker tuinieren, thuis of bij een vriend of familielid. Een paar uur onkruid wieden, grasmaaien, snoeien en nieuwe plantjes planten is intensiever dan je denkt.
  46. Nederland is een waterland, in jouw omgeving kun je vast ergens gaan kajakken of kanovaren. In Nederland kun je ook bijna overal waterskiën. Zo leuk dat je niet eens merkt hoe intensief het eigenlijk is.
  47. Rolschatsen is best lastig, maar inlineskating kan bijna iedereen.
  48. Leer een vechtsport: intensief én handig.
  49. Trek baantjes in het zwembad bij jou in de buurt en varieer daarbij van de schoolslag naar de borstcrawl om je spieren extra wakker te maken.
  50. Probeer klusjes die wat verder weg zijn op de fiets te doen. Het zal je verbazen hoeveel boodschappen er in een fietstas of -bak passen.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Bron: optimalegezondheid.com

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.