20 holistische beautytips voor 40-plussers – een lekker lange lijst!

Body
beauty tips 40-plussers

Tot je 40e zorgt je lichaam voor jou, na je 40e moet jij voor je lichaam gaan zorgen. Dat is althans mijn ervaring. Nu ik 41 ben geef ik selfcare meer prioriteit en heb ik van beauty an inside job gemaakt. Benieuwd naar mijn 20 beste beauty tips? Je vindt ze hier.

20 holistische beautytips voor 40-plussers

In de zomer van 2017 werd ik 40. Grappig genoeg vind ik mezelf nu mooier dan pakweg 10 jaar geleden. Je zou kunnen zeggen dat ik een shift heb gemaakt van eye candy naar soul food. Ik ben beter gaan zorgen voor de binnenkant waardoor ik meer straal aan de buitenkant. En – geloof me – daar kan geen dure crème tegenop. Toch bevat de lijst hieronder ook tips voor de buitenkant want na je 40e mag je Moeder Natuur heus een klein beetje om de tuin leiden;-). Volg vooral niet alle tips op (daar krijg je alleen maar stress van) maar kies er een paar uit waar je een klik mee voelt en probeer die uit.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

1) Laat je nagels ademen

Er was een tijd dat ik mijn nagels 24/7 bedekte onder een nieuw laagje gelnagelak. Totdat ze zó broos waren dat zelfs een windvlaag pijn deed. Sindsdien gebruik ik zelden nagellak (en al helemaal geen gellak). Nagellak droogt je nagels namelijk niet alleen uit, het bevat ook allerlei chemische nasties. Mijn tip? Gebruik nagellak alleen bij speciale gelegenheden. Kan je echt niet zonder? Kies dan voor nagellak op waterbasis. Dat is minder schadelijk dan gewone nagellak. Ik zeg bewust ‘minder schadelijk’ want in álle nagellak (dus ook in lak op waterbasis) zitten plastic  deeltjes (polymeren) die in het milieu terecht komen en daar niet zo snel uit verdwijnen… 

2) Rol met jade

Je hebt vast van alles en nog wat in je make-up tasje zitten, behalve een jaderoller. Toch is jade een echte mooimaker. Iets dat Chinese keizerinnen al wisten. Zij gebruikten de steen duizenden jaren geleden al om hun huid stevig en egaal te houden. Jade heeft namelijk bijzondere helende eigenschappen. Het is een natuurlijke transmitter van infrarood licht is in dezelfde golflengte als het menselijk lichaam. De steen is met andere woorden in staat om je huid iets op te warmen en je bloedcirculatie een boost te geven. En hoe beter je bloedcirculatie verloopt, hoe mooier jouw huid. Bloed transporteert namelijk zuurstof (afkomstig van je longen) en voedingsmiddelen (uit je spijsverteringskanaal) naar alle cellen in je lijf, dus ook naar je huid.

3) Maak van slaap je prioriteit

Als mijn spiegelbeeld érgens van opknapt is het een goede nacht slaap. Het tegenovergestelde is ook waar: als ik slecht slaap ziet mijn huid er meteen een stuk grauwer uit. Zeker nu ik de 40 ben gepasseerd. In het Oosten wordt slaap gezien als ‘yin’. Dit is de vrouwelijke tegenpool van yang. Slapen is een passief proces waarbij het draait om loslaten. Dit is het tegenovergestelde van ‘yang’ dat staat voor ‘doen’. In onze westerse maatschappij voert mannelijke yang energie de boventoon. Zeker overdag als we allemaal ‘aan’ staan. Om lekker te kunnen slapen is het belangrijk om ‘s avonds bewust over te schakelen van een actieve yang modus naar passieve yin energie. Wat mij daar enorm bij helpt is yoga nidra (slaap yoga). Deze gratis yoga nidra video van The House of Yoga duurt 30 minuten is een mooie kennismaking met deze vorm van yoga. Probeer het eens!

4) Slaap op zijde

Chinese vrouwen zweren al eeuwen bij slapen zijden kussenslopen en ik sinds een jaar of twee ook. Een katoenen kussensloop absorbeert vocht uit je haar waardoor het uiteindelijk droger wordt. Zijden kussenslopen hydrateren je haar op een natuurlijke manier. Geen overbodige luxe want na je 40e verliest je haar hoe dan ook aan vocht. Ook is er met een zijden kussensloop minder sprake van wrijving waardoor ik minder last heb van gespleten haarpunten. In de aanschaf is een zijden kussensloop wat duurder dan een katoenen kussensloop, maar je doet er lang mee. De levensduur van een zijden kussensloop van goede kwaliteit (met een ‘draaddichtheid’ van 22 momme) is bij dagelijks gebruik zo’n 3 jaar. Dat komt neer op iets meer dan een euro per maand.

5) Laat je wenkbrauwen over aan een professional

Ik kon amper lopen of mijn moeder kreeg al complimenten over de wenkbrauwen van haar dochter. Ook nu, bijna 40 jaar later, zijn ze mooi donker en vol. Eigenlijk iets té vol. Daarom laat ik ze om de 5 weken ‘shapen’ met een touwtje door een professional. Geloof me, de juist vorm wenkbrauwen snoept zó 5 jaar van je leeftijd.

6) Drink gojibessen thee

gojibesBinnen de traditionele Chinese geneeskunde zijn kruiden misschien nog wel belangrijker dan acupunctuur. De Chinese kruidenleer is duizenden jaren oud en volledige vervlochten met de samenleving. Chinese herbalisten weten precies welk kruid je waarvoor moet hebben. Voor een mooie, stevige huid schrijven ze vaak thee van gojibessen voor. Deze besjes zitten vol antioxidanten, mineralen en vitamine C en geven je huid bij dagelijks gebruik een flinke oppepper.

7) Slik vitamine C

Als mensen horen hoeveel vitamine C ik op een dag slik (2000 – 4000 mg), schrikken ze vaak. Ik doe dit echter al geruime tijd en voel me er goed bij. Vitamine C doet wonderen voor je huid. Vitamine C is – samen met vitamine E – een belangrijke anti-oxidant. Wat anti-oxidanten doen is je huid beschermen tegen vrije radicalen. Dit zijn zogenaamde ‘bijproducten’ van je stofwisseling. Ze veroorzaken schade aan je cellen en je weefsel. Dit wordt oxidatieve stress genoemd. Dit proces wordt in de hand gewerkt door o.a. luchtverontreiniging, stress, alcohol, roken en blootstelling aan UV-straling. Oxidatieve stress is niet bepaald iets om je op te verheugen. Want als iéts (huid)veroudering een flinke zet in verkeerde richting geeft dan is het oxidatieve stress wel.

8) Slik MSM

De afkorting MSM staat voor methyl-sulfonyl-methane. Klinkt ingewikkeld, maar eigenlijk is het gewoon zwavel. MSM is een echt beauty mineraal omdat het de aanmaak van collageen stimuleert. Collageen is een lijmvormend eiwit dat stevigheid geeft aan je huid. Vanaf je 25e levensjaar loopt de hoeveelheid collageen in je lijf elk jaar terug met ongeveer 1%. Om na je 40e pas écht een snoekduik te nemen. Rond je 50e maak je vrijwel geen collageen meer aan. MSM zit in natuurlijke bronnen zoals verse groenten en fruit. Het is echter een vluchtige stof die snel verdwijnt tijdens het koken of opslaan van producten. Je kunt dus ook kiezen voor een supplement. Hoewel standaardaanbevelingen niet bestaan, varieert de voorgestelde dosering van 2 gram tot 10 gram per dag.

9) Eet fruit tegen wallen

de houdbare vrouwDe Houdbare Vrouw ligt als een soort health bible op mijn nachtkastje. In dit boek heb ik gelezen dat wallen kunnen wijzen op een trage schildklier. Wat volgens anti-aging arts Paul Musarella zou helpen is het eten van één fruitmaaltijd per dag. Fruit kan de effectiviteit van je schildklier namelijk verbeteren. Wat dr. Musarella afraadt, is het gebruiken van melkproducten. Die hebben namelijk een vertragende werking op de schildklieractiviteit.

10) Gebruik een (organic) zelfbruiner

Als ik slecht slaap – iets dat helaas vaker gebeurt dan me lief is – ziet mijn huid dof, grauw en pips. Waar ik direct van opknap is een sunkissed skin. In de herfst en winter haal ik mijn mooie, bruine kleurtje uit een tube. Een aanrader vind ik Luna Bronze, een Australisch merk merk dat ‘bruin zonder zon’ samenvoegt met huidverzorging. De Tanning Moisturizer van dit merk is bovendien 99% organic.

11) Silicium voor mooi haar

Je haar bestaat voor 95 procent uit keratine en collageen. De hoeveelheid van deze lichaamseigen eiwitten neemt echter in rap tempo af wanneer je ouder wordt. Bij een tekort aan deze eiwitten wordt je haar broos en valt het uit. Silicium is een mineraal dat essentieel is voor de aanmaak van keratine en collageen. Zelf gebruik ik 10 druppeltjes Silidyn per dag. Geloof me, na een maand of twee merk je echt verschil.

12) Laat je haarkleur over aan een professional

Jarenlang kocht ik pakjes haarverf bij de drogist en verfde mijn eigen haar. Als ik foto’s zie uit die tijd verschijnt het schaamrood op mijn kaken. Mijn haar is ravenzwart geweest, mahoniebruin en aubergine paars. En je begrijpt, geen van deze kleuren was een succes. Sinds een jaar of tien laat ik het kleuren van mijn haar over aan een professional. En hoe ouder ik word, hoe lichter we gaan qua kleur. Is mijn haar te donker, dan zie ik er namelijk prompt vijf jaar ouder en een stuk vermoeider uit. Ik maak dus altijd tijd om mijn uitgroei te laten bijkleuren.

13) Clean, clean, clean

Omdat ik een drukke stad woon, reinig ik mijn gezicht extra goed. Sterker nog: ik besteed tegenwoordig meer tijd aan het schoonmaken van mijn gezicht dan aan het aanbrengen van make-up. Vervuilende deeltjes blijven namelijk niet alleen op je huid liggen, ze dringen je huid ook binnen om daar schade aan je cellen te veroorzaken. Oxidatieve stress noemen ze dat en daar krijg je helaas een grauw koppie van. Zeker na je 40e!

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Facebook!
Ga naar facebook

14) Maak je eigen parfum met essentiële oliën

essentiele olienHoe ouder ik word, hoe minder synthetische parfums ik gebruik. Die drogen je huid namelijk uit. Omdat ik toch graag lekker ruik, maak ik tegenwoordig mijn eigen parfum balsems. Smelt wat kokosolie, sheabutter of cacaoboter (of een mengsel ervan) in een pannetje. Voeg net na het afkoelen een plantaardige olie (bijvoorbeeld amandelolie) toe, samen met een door jou gekozen essentiële oliën. Schep het mengsel in een potje of blikje en laat volledig afkoelen. Dan is je balsem klaar om te gebruiken. Mijn favoriete mix van het moment is wierook, geranium en bergamot. De combinatie van deze drie geuren werkt super ontspannend! Meer lezen over het maken van je eigen parfum? Check dan vooral dit leuke artikel.

15) Fo-Ti wortel tegen grijs haar

Chinese vrouwen streven er naar hun hele leven net zulk dik, zwart haar te hebben als op hun trouwdag. Daarom volgen ze 2 maanden per jaar een Fo-Ti kuur. Fo -Ti is de wortel van een klimplant en Chinezen geloven er heilig in dat deze wortel haaruitval voorkomt en het haar dikker én zwarter maakt. Het zou grijsverkleuring zelfs kunnen omkeren. Je kunt Fo-Ti in pil-, of poedervorm vrij eenvoudig bestellen. Maar let op: gebruik Fo-Ti niet langer dan 2 maanden en zie het echt als een kuur. En als je statines, tetracycline of acetaminofen gebruikt, dan wordt Fo-Ti afgeraden. Overleg bij twijfel altijd even met je huisarts.

16) Beloon je bindweefsel

De bindweefselmassage is in de jaren ’50 van de vorige eeuw ontwikkeld door de Duitse heilgymnast Elisabeth Dicke (heilgymnasten waren de voorlopers van de fysiotherapeuten). Bij een bindweefselmassage ligt de focus op de bindweefsellaag die zich tussen je huid en je spieren bevindt. Hoe ouder je wordt, hoe meer ontstekingen en verklevingen er in deze laag kunnen ontstaan. Om je huid na je 40e mooi te houden is een bindweefselmassage dus geen overbodige luxe. Met één massage per maand zit je goed.

17) Slik Skin for skin

Om je huid op latere leeftijd mooi te houden is het belangrijk om de collageen voorraad in de diepere huidlagen (de dermis) op peil te houden. Het probleem met crèmes is dat ze niet kunnen doordringen in deze diepere huidlaag. Daar zijn de moleculen simpelweg te groot voor. Collageen kun je daarom het beste oraal innemen. Bij het verteringsproces wordt het eiwit door je dunne darm opgenomen en komt het in je bloedbaan terecht. Collageen wordt gewonnen uit natuurlijke bronnen zoals dieren en planten. Viscollageen komt het meest overeen met het collageen van de mens. Het Nederlandse merk Skin for Skin heeft een voedingssupplement ontwikkeld bestaande uit viscollageen en vitamine C dat de opname er van bevordert. Karlijn is deze capsules momenteel aan het testen en ik snoep mee.

18) Word vrienden met De Vijf Tibetanen

De Vijf Tibetanen is een serie van 5 eenvoudige yoga oefeningen afkomstig van Tibetaanse monniken uit het Himalaya gebergte. De Vijf Tibetanen bleven een goed bewaard geheim tot een Britse legerofficier ze aan het begin van de vorige eeuw in het Westen introduceerde. De oefeningen blinken uit in eenvoud, maar onderschat ze niet! Het verhaal gaat dat ze je eeuwig jong houden… Het enige wat je nodig hebt is een yogamat en 10 minuten van je tijd. Hoe je de oefeningen uitvoert, lees je hier.

19) Zorg voor je spieren

Als vrouw verlies je tussen je 30e en 60e zo’n 7,5 kilo aan spiermassa. Een gunstig effect op de weegschaal heeft dit echter niet. Je krijgt er namelijk ongeveer 15 kilo vet voor terug. Ai. Het verliezen van spiermassa is niet iets om lichtzinnig over te denken. Je spieren hebben namelijk allerlei functies waar je – net als ik – vast nog nooit bij stil hebt gestaan. Spieren dienen als schokbrekers die je gewrichten beschermen, vormen een verstevigend korset rondom je rug, fungeren als opslagplaats voor belangrijke eiwitten én zijn een verbrandingsoven voor vet en glucose. Deze worden omgezet in de energierijke verbinding ATP. Dit is de interne universele ‘brandstof’ voor al je lichaamscellen. Kortom, wil je na je 40e mooi rechtop blijven lopen en goed in je vel zitten dan ontkom je bijna niet aan krachttraining.

20) Biotine voor mooi haar

Als mens heb je gemiddeld zo’n 100.000 haren op je hoofd. Hoe belangrijk mooie haren ook voor je zijn, je haardos staat achterin de rij als het gaat om het opnemen van gezonde voedingsstoffen. Vitaminen, mineralen en andere bouwstoffen gaan namelijk éérst naar je organen. Alleen als er iets overblijft vinden voedingsstoffen hun weg naar de uiteinden van je lichaam. Biotine (vitamine B8) is een stofje dat een gezonde haargroei stimuleert. Er zijn zelfs aanwijzingen dat het kaalheid en grijs tegen gaat. Volwassen hebben voldoende aan 300 microgram biotine per dag. Om genoeg biotine binnen te krijgen is het slim om proteïnerijke voeding te eten zoals vlees, vis en eieren (en dan vooral de dooier). Ook door het eten van noten (vooral hazelnoten, amandelen en pinda’s) kun je wat extra biotine binnen krijgen. Voor een overkill hoef je niet zo bang te zijn, een teveel aan biotine plas je namelijk uit.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Fotocredits: Michael Graste

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link