7 Ayurvedische eyeopeners voor coffee lovers

Food
ayurveda koffie

Hoewel Karlijn en ik dol zijn op thee, worden we pas écht gelukkig van een cappuccino met havermelk. Wat ons betreft past koffie dan ook prima bij een holistische manier van leven. Toch zijn we benieuwd naar de Ayurvedische kijk op koffie. Volgens deze Indiase leer kunnen alle voedingsmiddelen namelijk werken als gif óf als medicijn. Dit is afhankelijk van jouw individuele body/mind type en hoe en wanneer je iets eet of drinkt. Dat geldt ook voor koffie. We vroegen Nicole van Kempen van By Veda in de materie te duiken. Ze kwam terug met een paar verrassende Ayurvedische eyeopeners voor coffee lovers. Vast een geruststelling vooraf, je geliefde latte hoef je niet op te geven.

7 Ayurvedische eyeopeners voor coffee lovers

Nicole: ‘Bij koffie denk je waarschijnlijk al snel aan cafeïne, maar wat niet veel mensen weten is dat koffie óók een belangrijke leverancier van mineralen en anti-oxidanten. Het bevat polyfenolen, voedingsvezels, kalium, magnesium, mangaan, ijzer en vitamine B3. Koffie heeft dus een aantal gezondheidsvoordelen en zou je zelfs kunnen zien als medicijn. Toch heeft koffie ook minder wenselijke neveneffecten. Je kunt hierbij denken aan verhoogde stresslevels (cafeïne stimuleert de afgifte van 2 stresshormonen: cortisol en adrenaline), verzuring van je lichaam, uitdroging, slapeloosheid en onrust in je body en mind. Dus ondanks dat koffie een medicijn kan zijn is het belangrijk wanneer en hoe je je koffie drinkt. Onderstaande eyeopeners helpen je op weg.’

Holistik Zomerbox

Koffie en je energielevel

Belangrijk om je te realiseren is dat koffie een soort ‘fake energy’ levert. Zie het als een stimulant die je het gevoel geeft dat je meer energie hebt, zonder dat je die ook daadwerkelijk hebt. Op de lange termijn betaal je daar de prijs voor, omdat je het contact verstoort met je natuurlijke energielevel. Het is dus belangrijk dat je niet overdrijft met koffie. Beperk je tot maximaal 1 of 2 kopjes per dag en gun je lijf af en toe een koffie break van een paar dagen of weken.

Overprikkeld

Koffie beïnvloedt je mind en heeft “verhittende” eigenschappen.  Een flat white met een extra espresso shot is dus niet zo verstandig als je al overprikkeld, boos, gestrest, hyperactief of geïrriteerd bent. Koffie maakt het alleen maar erger! Omdat koffie uitdroging veroorzaakt en zorgt voor verzuring van je lijf kun je beter geen koffie drinken op een lege maag. Start je dag liever met een glas warm water vóór je geliefde espresso-shot. Warm water zorgt ervoor dat je jouw lijf goed hydrateert en de afvalstoffen die zich s’ nachts hebben verzameld uit je lijf worden gespoeld.

Het juiste moment

Drink je koffie alleen als je je relaxed en rustig voelt of als je het gevoel hebt dat je niet op gang komt en een klein duwtje in de rug kan gebruiken. Het perfecte moment voor je dagelijkse dosis koffie is vlak na het ontbijt, dat stimuleert je spijsvertering ook nog een beetje. Na 10.00 begint je interne vuurtje wat feller te branden en voegt koffie niet zoveel meer toe. Koffie drinken na 14.00 uur is sowieso geen goed idee. De halfwaardetijd van cafeïne is namelijk 5,7 uur. Dit betekent dat als je ‘s middags 200 milligram cafeïne gebruikt (1 à 2 kopjes) je rond 17.45 uur nog altijd 100 milligram cafeïne in je lijf hebt. Pas rond 23.00 uur is de cafeïne verwerkt.

Ga voor organic & spice it up

In Ayurveda draait alles om balans. Je kan de negatieve effecten van koffie ‘afzwakken’ door bijvoorbeeld (plantaardige) melk toe te voegen. De zoete smaak werkt verkoelend (ook al is de melk warm) en remt de verhittende en uitdrogende eigenschappen van koffie. Je stresslevel stijgt daardoor minder dan bij zwarte koffie. Kapha-types kunnen koffie overigens het beste verdragen en deze wel beter zwart drinken (maar ook niet meer dan 1 of 2 kopjes).

Kardemom in je koffie

kardemom

Kardemom brengt de zuurgraad in balans en neutraliseert het stimulerende effect van cafeïne. Precies de reden waarom de kardemom-koffie combinatie erg geliefd is in het Midden-Oosten. Niet alleen je lijf wordt blij van wat kardemom in je koffie, ook je smaakpappillen zullen je dankbaar zijn voor de heerlijke bloemige smaak. Tenslotte geldt: hoe puurder je koffie, hoe beter. Dus ga als het even kan voor organic en vers gemalen bonen. Enjoy!!

De 7 gouden regels

Samenvattend nog even de ayurvedische richtlijnen voor koffie op een rij:

  • Beperk je tot 1 of 2 kopjes per dag
  • Las regelmatig een koffie-detox in van een paar dagen of weken
  • Begin je dag met warm water en drink geen koffie op een lege maag
  • Het ideale moment voor koffie is na je ontbijt (en dan het liefst voor 10.00 uur)
  • Voeg (plantaardige) melk toe
  • Spice it up met kardamom
  • Ga voor vers & biologisch

4x meer lezen over koffie en je gezondheid

Dit is wat 3 maanden decaf koffie drinken met je gezondheid doet
Koffie: dus dit gebeurt er allemaal in je lijf na de eerste slok 
Bulletproof Coffee: vet verbrandende koffie hype uit de VS
Decaf koffie top 5 & gouden tips van een barista 

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Tekst: Nicole van Kempen, by-veda.com, bronnen: o.a. Dr. Robert Svoboda & Dr. John Douillard

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.