Wat moeten we nou met (plantaardige) melk?

Food
plantaardige melk

Trek een willekeurige Nederlandse koelkast open en je kunt er niet omheen: Nederlanders zijn dol op melk en drinken gemiddeld zo’n 40 liter per persoon per jaar. Toch duiken in meer en meer huishoudens plantaardige drinks op zoals amandeldrinks, sojadrinks en de – inmiddels mateloos populaire – haverdrinks. Leuk al die mogelijkheden, maar ook best verwarrend. Hoogste tijd om een antwoord te formuleren op de vraag: wat moeten we nou met (plantaardige) melk? En – als we toch bezig zijn – hoe zit het dan met plantaardige variaties op yoghurt?

Wat moeten we nou met (plantaardige) melk?

Ik hoor nog de diepe zucht van mijn moeder als mijn broers het zoveelste pak melk achterover klokten, zonder een glas te pakken. In de jaren ’80 en ’90 dronken wij thuis melk alsof ons leven er van af hing. Want van melk kregen we sterke botten en tanden. Plantaardige alternatieven zoals sojadrink kwamen er bij ons niet in. Dat was een ‘geiten wollen sokken drankje’ bedoeld voor mensen met allergieën, intoleranties en andere kwaaltjes, aldus mijn nuchtere Hollandse moeder.

Plantaardige poespas?

Hoe anders ziet de wereld er anno 2019 uit. In mijn koelkast althans, waar nog steeds gewone melk in staat, maar plantaardige drinks als cashewdrink en haverdrink aan terrein winnen. Ook zuivelyoghurt heb ik vervangen voor een plantaardig, suikervrij alternatief: Soja-Kokos. De gewone melk en yoghurt zijn voor mijn vriend Sebastiaan die plant based vooralsnog vooral poespas vindt (working on it;-)). Nu ben ik geen type dat altijd gelijk wil hebben, maar ik vraag me toch zeker een paar keer per maand af wie van ons nou het meest gezond bezig is. Want hoe zit het dan met plantaardige drinks en alternatieven voor zuivelyoghurt? Hoogste tijd om te rade te gaan bij voedingskundige Simone Hulsmann.

Steeds meer mensen voelen zich prettig met een plantaardige manier van leven. Wat zijn de voordelen van plantaardige drinks ten opzichte van gewone melk?

Simone: Plantaardige drinks zijn minder belastend voor het milieu. Er is minder land en water nodig om plantaardig te produceren en er is minder CO2-uitstoot. Daarnaast bevatten plantaardige drinks (m.u.v. kokosdrink) minder verzadigde vetten dan melk en zitten er juist meer vezels in. Het grootste verschil met melk is echter dat plantaardige drinks geen dierlijke ingrediënten én géén lactose bevatten. Lactose is een melksuiker die van nature voor komt in melkproducten. Melk bevat al gauw zo’n 5 gram (melk)suiker per 100 ml terwijl de meeste plantaardige drinks minder suikers bevatten of zelfs geheel suikervrij zijn.

Ik hoor steeds meer mensen zeggen dat ze niet tegen zuivel kunnen omdat ze lactose intolerant zijn. Wat is lactose intolerantie precies?

Simone: Lactose-intolerant betekent dat je lactose niet goed kunt verteren. Om lactose goed te kunnen verteren moet je lichaam voldoende van het verteringsenzym lactase aan kunnen maken. Als jouw lichaam te weinig lactase aanmaakt kan dit klachten geven zodra er meer lactose binnenkomt dan je kunt verteren. De hevigheid van de klachten hangt dus af van de hoeveelheid lactase die je kunt aanmaken in relatie tot de lactose-inname. Het is dus per persoon verschillend. Je komt erachter dat je lactose-intolerant bent wanneer de volgende symptomen zich voor doen na het eten van zuivelproducten: een opgeblazen gevoel, buikpijn en/of diarree en gasvorming. Plantaardige drinks zijn van nature lactose vrij en dus licht verteerbaar.

Waar moet je op letten als je zuivel wilt vervangen door plantaardige alternatieven?

Simone: Wat veel mensen niet weten is dat de meeste plantaardige drinks, melkproducten niet één op één kunnen vervangen. Melk is een belangrijke bron van eiwitten, calcium en vitamines. Plantaardige drinks zoals amandeldrink, rijstdrink en haverdrink bevatten wel calcium en vitamines, maar onvoldoende eiwitten. Enkel verrijkte plantaardige producten op basis van soja zijn een volwaardige vervanger voor zuivelproducten. In deze producten zitten net zoveel hoogwaardige eiwitten, calcium en vitamine B2, vitamine B12 en vaak ook vitamine D als in zuivelproducten.

En hoe zit dat met plantaardige alternatieven voor yoghurt?

Simone: in mijn koelkast vind je van alles. Soms ben ik helemaal into granola (perfecte match met Soja-Kokos) en soms kies ik liever voor overnight oats met Soja Amandel. Plantaardige variaties op yoghurt zijn minder belastend voor het milieu. Daarnaast bevatten ze minder verzadigde vetten dan zuivelyoghurt. Plantaardige variaties op yoghurt zijn vaak op basis van soja en verrijkt met calcium en vitamines. Dit maakt ze goede vervangers voor zuivelyoghurt. Daarnaast zijn plantaardige variaties op yoghurt gefermenteerde producten omdat er – net als in gewone yoghurt – melkzuurbacteriën worden toegevoegd. Maar hé, ook mijn man vindt plant based nog een beetje poespas, dus ook in onze koelkast staan ‘gewone’ melk en yoghurt.

Dan heb je ook nog biologische plantaardige producten. Waarom zou je daarvoor kiezen?

Simone: Bij de productie van biologische producten worden strenge regels gevolgd die het milieu en het welzijn van dieren waarborgen. Dit betekent minder bestrijdingsmiddelen en minder antibiotica in je lijf én in de grond.

Variatie is de sleutel

Door de tips en adviezen van Simone weet ik nu een stuk beter waar ik aan toe ben. Ik blijf lekker mijn cashewdrink, haverdrink en Soja-Kokos gebruiken, maar ga er wel op letten dat ik voldoende eiwitten uit andere bronnen haal. Uiteindelijk zit daar de sleutel tot een gezonde levensstijl: eet gevarieerd en evenwichtig dan blijf je in balans. Benieuwd welke drink het meest populair is onder Holistik lezers? Vorige maand plaatsten we een kleine poll (350 stemmen) op onze site met de volgende uitkomsten: 31% drinkt het liefst amandeldrink, 28% voor haverdrink, 27% kiest voor gewone melk, en 14% voor sojadrink. Hebben de amandelen het toch maar mooi gewonnen van de koeien;-).

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Provamel. Echter hebben wij onze mening hier niet door laten beïnvloeden en past een samenwerking altijd bij de visie van Holistik. Benieuwd naar deze visie? Lees dan dit artikel over hoe wij een eerlijke boterham verdienen met ons platform.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link