Moeite met aanwezig zijn in je lichaam? 7 tips om het contact te herstellen

Body
contact met je lijf
Suze Retera, holistisch therapeut

Suze Retera
24.08.2021

Ervaar je veel spanning in je lijf? Vind je het moeilijk om je lichaam te voelen? Of lukt het je maar niet om in de herstelfase te komen? Deze 7 tips helpen om ruimte te creëren voor alle ervaringen in je leven; de mooie en de minder mooie. Ze maken je tot een volledige bewoner van je lijf, en daarmee de bestuurder van jouw eigen leven.

Moeite met aanwezig zijn in je lichaam? 7 tips om het contact te herstellen

1. Yoga Nidra

Yoga Nidra is een voor iedereen toegankelijke vorm van een geleide meditatie. Je luistert naar een docent (of opname) en wordt door verschillende stappen geleid die je in een staat van diepe rust brengen. Je hersengolven bereiken in deze staat een frequentie die precies tussen wakker zijn en slaap in zit. Op deze frequentie is het onderbewuste actief en komt het rationele brein tot rust. In deze staat kunnen ervaringen makkelijk worden verwerkt, nieuwe inzichten worden verkregen, en krijgen zowel je lichaam als je brein de kans om uit te rusten en te herstellen.

2. Meditatie

Tien minuten per dag mediteren heeft al een heel positief effect op je stemming en je welzijn. Je traint jezelf om aanwezig te blijven. Als je makkelijk dissocieert, kun je tijdens de meditatie focussen op het ervaren van je lichaam.

3. Ademhaling

Alles begint bij de ademhaling. Om die reden zijn er dan ook heel veel verschillende ademhalingstechnieken te vinden. Voor het kalmeren van je zenuwstelsel en het gronden in je lichaam is de diafragma-ademhaling belangrijk. Het diafragma bevindt zich tussen je onderste ribben en loopt langs je wervels naar je onderrug. Het scheidt je longen van de organen in je buik. Op de inademing beweegt het diafragma zich naar beneden en in je onderrug naar buiten. Focus je met het inademen op het naar beneden ademen in de buik en de flanken van je onderrug (in plaats van omhoog in de borst). Laat je buik vrij uitzetten. Op de uitademing beweegt het diafragma zich weer omhoog, slinkt de buik en legen de longen zich.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

4. Dagboek

Hou een dagboek bij en reflecteer op je ervaringen van die dag. Door aan het einde van de dag je ervaringen op te schrijven, train je jezelf gedurende de dag meer aanwezig te zijn en bewust te registreren wat je doet en wat je meemaakt.

5. Bewegen en dansen

De snelste manier om in je lichaam te komen en het weer volledig te voelen, is door te bewegen. Veel van onze bewegingen zijn gestructureerd en herhalen we dagelijks. We voeren ze uit zonder enig bewustzijn. Breek daarom uit je routine en beweeg vrij, dans in je huiskamer en stretch je lichaam. Doe dat laatste een keer zonder een vaste serie houding te volgen. Ga af op wat goed voelt in je lijf. Of boek eens een sportlesje van iets dat je normaal nooit doet.

6. Zingen

Zingen maakt je blij, stimuleert de nervus vagus, kalmeert het autonome zenuwstelsel en helpt je om spanning te ontladen. Dus zet je favoriete nummer op en zing uit volle borst mee. Durf je niet? Neuriën heeft hetzelfde effect en wie weet stap je op een dag vanzelf schaamteloos over op the real deal.

7. Trauma Release Exercises (TRE)

TRE is een vorm van spanning ontladen via het lichaam. Een TRE-therapeut begeleidt je tijdens een sessie door de verschillende houdingen met als doel; het trilmechanisme van je lichaam activeren. Zo kun je in een staat van ontspanning je zenuwstelsel zichzelf laten ontdoen van opgebouwde spanning. Kies er altijd voor om aan de slag te gaan met een gecertificeerde therapeut. Na een aantal sessie kun je zelfstandig verder gaan met de practice en de TRE toepassen wanneer jij daar behoefte aan hebt’.

Dissociatie: wat is het precies?

Dissociatie is een brede term die gebruikt wordt voor verschillende niveaus van onthechting van je omgeving en/of van een fysieke en emotionele ervaring. Net als in een staat van rust is je hartslag vaak laag als je dissocieert, evenals je bloeddruk. Je kunt zelfs ontspannen ogen. Je ademhaling is echter meestal oppervlakkig in deze staat van zijn en je bent niet echt aanwezig, wat ook in de sociale interactie merkbaar is.

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.