Vitamine C: waarom ik (véél) meer slik dan de ADH

by Evelyn van Hasselt 09.07.2016

Het eerste dat ik zie als ik ‘s ochtends de keuken in loop? Een grote pot vitamine C. En precies dezelfde pot staat ook op de redactie. Ik vergeet dan ook vrijwel nooit om mijn dagelijkse dosis van 4000 mg te slikken. Dat terwijl ik volgens de Gezondheidsraad genoeg zou hebben aan 70 mg per dag…

Vitamine C: waarom ik (véél) meer slik dan de ADH

Soms slaap ik nog half als ik de eerste twee vitamine C tabletten van de dag met een groot glas water achterover sla. Een paar uur later, tijdens de lunch, neem ik er nog twee. En zo kom ik op mijn dagelijkse dosis van 4000 mg per dag. Zodra ik een verkoudheid of griepje voel opkomen, slik ik een nog veel hogere dosering. Volgens de Fin Harri Hemilä, een vooraanstaande onderzoeker op het gebied van vitamine C, is aangetoond dat bij verkoudheid en griep hoge doseringen vitamine C de duur van de ziekte namelijk kunnen verkorten en de symptomen kunnen verminderen. De truc is volgens hem om bij de eerste ziekteverschijnselen direct te beginnen met slikken totdat je darmen beginnen te rommelen. Vervolgens blijf je elk uur 1000 mg nemen totdat je je weer beter voelt. Je lichaam kan vitamine C namelijk niet opslaan en verwerkt het snel. Om die reden is een constante aanvoer cruciaal, aldus Hemilä. Voor een vitamine C overdosis hoef je niet bang te zijn. Je lichaam neemt uit de darm op wat het nodig heeft. Krijg je te veel binnen? Dan verlaat het je lijf via je ontlasting.

Vitamine C en stress

Wist je dat veel dieren in stressvolle situaties extra vitamine C aanmaken? Soms tot wel 4000 mg!  Mensen kunnen zelf geen vitamine C produceren. En precies daarom slik ik tijdens stressvolle periodes wat extra, meestal zo’n 5000 of 6000 mg per dag. Je vindt dit misschien overdreven. Dat vond ik aanvankelijk ook. Tótdat ik me begon te realiseren hoe krachtig de werking van de ‘Henk en Ingrid onder de vitamines’ eigenlijk is. Het is wetenschappelijk aangetoond dat vitamine C het negatieve effect van stress op je immuunsysteem vermindert en helpt bij vermoeidheid, depressie en angstgevoelens. Daarnaast verlaagt het stoffen die chronische ontstekingen stimuleren, bestrijdt vitamine C virussen en stimuleert het ontgiftingsprocessen. En – ook niet onbelangrijk – je buitenkant knapt op van vitamine C. Vitamine C is namelijk nodig voor de productie van collageen, het eiwit dat stevigheid geeft aan je huid En dat is op mijn 38e meer dan welkom. Call me crazy, maar ik slik lekker verder. Wél belangrijk om te melden is, is dat ieder mens anders in elkaar zit. Wat voor de één een prima dosis is, kan voor de ander onprettig voelen. Kijk dus vooral wat werkt voor jou.

Bron: De houdbare vrouw, Pim Christiaans & Hanny Roskamp

Meer artikelen lezen over supplementen? Zie hieronder:
Waarom je eigenlijk nu zou moeten beginnen met vitamine D slikken
Vitamine K: de grote onbekende in vitaminenland
De beruchte lepel levertraan is er ook in een capsule (en dit is waarom wij ‘m slikken)

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN