Beter ademhalen, minder snel ziek. Julika Marijn vertelt hoe je dat voor elkaar krijgt

by Karlijn Visser 08.09.2016

Julika Marijn, ademen, art of living, happiness programOoit geweten dat je met ademhalen ziektes kunt voorkomen? Yes, dat kan dus. En wel door een diepe ademhaling waardoor je systeem kan ontstressen en emoties kunnen stromen. Julika Marijn – trainster bij de internationale organisatie Art of Living – weet er alles van.  

Ademhalen ter preventie van ziektes kun je leren. Julika Marijn vertelt…

Laatst dronk ik een kop koffie met actrice, schrijfster en trainster Julika Marijn. Jeetje, deze vrouw is een multitalent en zo’n wijs mens ook. Onder andere voor de organisatie Art of Living geeft Julika het Happiness Programma (voorheen Art of Breathing). Daar wilde ik meer over weten. In deze cursus leer je allerlei ademtechnieken beoefenen die gemakkelijk in het dagelijks leven toepasbaar zijn. En je schijnt er nog gezond, vitaal en jong van te worden ook. Een paar vragen die meteen bij me opborrelden wist Julika helder te beantwoorden.

Wat is volgens jou de juiste manier van ademhalen?

‘Door stress of spanningen ademen veel mensen te hoog (vooral bij je borst). De ademhaling is namelijk gelinkt aan je emoties: want ben je boos of bang, dan is de adem kort en schiet ie omhoog. Als je kalm en rustig bent, is je adem lang en diep. Maar het werkt ook andersom. Door lang en diep te ademen kun je je emoties sturen. Je leert in het Happiness Programma ademtechnieken om de adem laag en lang te krijgen.’

Wat heeft ademhaling met levensenergie te maken?

‘Wanneer je oppervlakkig ademt kun je ook minder prana opnemen. Prana is de levensenergie, ook wel qi of chi genoemd. Aan zee of in een bos is er veel prana en dat werkt upliftend. In een druk winkelcentrum is bijvoorbeeld weinig prana. Het gevolg is dat je daar sneller moe wordt. Als er veel prana in ons systeem zit, dan voelen we ons blij. Bij minder prana in ons systeem worden we minder levenslustig en gaan we dingen uit de weg. We voelen ons ook automatisch meer aangetrokken tot mensen met veel prana in hun systeem. Door verschillende ademoefeningen vergroot je het prana niveau in je lichaam. En doordat je vollediger gaat in en uitademen en je volle longcapaciteit gebruikt, ga je je energieker en fitter voelen. Heel fijn detail: de adem is gratis. Je kunt het overal toepassen en het help instant. Want de adem is altijd in het NU’!

Wat voor effect heeft een diepe ademhaling op je systeem?

‘De geest gaat op en neer van toekomstgedachtes (wat als me dit overkomt, hoe moet het verder met, blabla) naar het verleden (had ik dat wel moeten zeggen, waarom overkwam me dit). Het is heel lastig om je hoofd op commando stil te zetten. Door je met de adem te verbinden kom je weer in het moment, want de adem is alleen maar nu. Je adem is dus een brug tussen lichaam en geest. Door in een bepaald ritme te ademen, wat je tijdens de cursus leert, kom je weer in je natuurlijke ritme terug. Als een gitaar die weer herstemt wordt, stem je je lichaam weer af op je ritme van rust en helderheid. Van deze oefening de ‘Sudarshan Kriya’ heb ik zelf ontzettend veel baat gehad. Je voelt dat de energie in al je cellen weer gaat stromen. Daarna voel ik me helder en uitgerust. Vaak zelfs nog beter uitgerust dan na een nacht slapen. We leren in de cursus hoe je hier thuis mee verder kunt. Want het Happiness Programma is een soort detox – de adem werkt heel reinigend – en daarna kun je voor dagelijks onderhoud thuis verder met praktische tools’.

Is op de juiste manier ademhalen een preventief medicijn tegen ziekten?

‘Stress is de oorzaak van veel ziektes en klachten. Dus doordat deze ademtechnieken ontzettend ont-stressend werken, is het preventief en kan het zeker helpen bij klachten. De bloeddruk en het cholesterol gehalte gaan er onder andere van naar beneden. Ook hebben mensen met hyperventilatie klachten, een burn-out klachten of slapeloosheid er baat bij. Hoe meer prana een systeem heeft en hoe meer energie er beschikbaar is in het lichaam om het immuunsysteem krachtig te houden, hoe beter en gezonder het is’.  artofliving.org

Details Happiness Programma

Vrijdagavond 16 september (19.30-22.00 uur) en zaterdag & zondag 17 en 18 september (10.00-16.30 uur)
Teacher : Julika Marijn (www.julikamarijn.nl) en Lisette Sevens (www.lisettesevens.nl)
Locatie: Great Spaces in Amsterdam (tegenover HetTropenmuseum)
Opgave via: Julika Marijn 06-26706173 of julika.marijn@aofl.nl

  • Vond je dit een leuk artikel? Deel het via:

You may also like

NIEUWSBRIEF
Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story. We houden je op de hoogte!
INSCHRIJVEN