Drink je te weinig water? Je merkt het aan déze alarmbellen van je lijf

Body
water drinken
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
29.06.2022

Het menselijk lichaam bestaat voor wel 60% uit water. Het heeft water nodig om te ademen, je eten te verteren, je gewrichten soepel te houden, afvalstoffen af te voeren, je brein goed te laten functioneren… Eigenlijk is er water nodig voor zo’n beetje elke lichaamsfunctie. Het is daarom cruciaal dat je gedurende de dag gehydrateerd blijft. Krijg je onvoldoende vocht binnen, dan zal je lijf je dat ook laten weten. Hieronder lees je welke alarmbelletjes er dan gaan rinkelen.

Dit is hoe je lijf je vertelt dat je niet voldoende water drinkt

Je lichaam heeft water nodig voor bijna elk proces, denk hierbij aan:

  • het regelen van de lichaamstemperatuur door zweten en ademhalen
  • helpen bij de spijsvertering door speeksel te vormen en voedsel af te breken
  • het bevochtigen van de slijmvliezen
  • helpen de pH van het lichaam in evenwicht te brengen
  • het smeren van gewrichten en het ruggenmerg
  • de hersenen helpen bij het maken en gebruiken van bepaalde hormonen
  • giftige stoffen uit de cellen te helpen vervoeren
  • afvalstoffen uit te scheiden via de urine en de adem
  • zuurstof door het hele lichaam te brengen

Zonder water kan je lichaam niet goed functioneren en begint het te stoppen met werken. Daarom is het belangrijk om voldoende water binnen te krijgen. Je verliest de hele dag door namelijk vocht, wanneer je ademt, zweet, huilt, plast… Het wordt dus aangeraden om gedurende de dag consistent kleine beetjes water te drinken om goed gehydrateerd te blijven. Vocht is zo belangrijk voor je lijf dat het je er meteen op zal attenderen als je er niet voldoende van binnenkrijgt. Milde uitdroging zorgt er al voor dat er minder bloed en zuurstof naar je brein stroomt, wat een ontstekingsreactie kan oproepen. Als je niet voldoende water drinkt kun je dus last krijgen van hoofdpijn, hersenmist of verwarring, vermoeidheid, stemmingswisselingen, en duizeligheid.

Rehydrateren bij uitdroging

Als je uitgedroogd bent is het belangrijk om voorzichtig  te zijn met je vochtinname. De geschikte methode om te rehydrateren zal van persoon tot persoon verschillen. Volwassenen hoeven misschien alleen maar water te drinken om te rehydrateren. Kleine kinderen kunnen een drank nodig hebben die naast water ook natrium bevat om het lichaam op de juiste manier aan te vullen. Het kan zijn dat kinderen deze oplossing eerst in heel kleine hoeveelheden moeten innemen. Als je ernstig uitgedroogd bent, kan intraveneuze toediening van water en zout nodig zijn.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link