Wat te doen tegen futloosheid? 5 tips

Artikelen
wat te doen tegen futloosheid
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
02.01.2022

Voel je je futloos en heb je weinig energie? Als dit gevoel lang aanhoudt is het slim om je arts te raadplegen. Ook kun je zelf experimenteren met gezonde leefstijlveranderingen. Hieronder zetten we 5 tips om een rij die futloosheid kunnen verminderen. 

Wat te doen tegen futloosheid? 5 tips

1. Stel jezelf bloot aan voldoende daglicht

In de donkere maanden van het jaar is het lastiger om jezelf aan voldoende daglicht bloot te stellen, maar des te belangrijker. Te weinig blootstelling aan daglicht kan somberheid, futloosheid en vermoeidheid veroorzaken. Lukt het je niet om voldoende buiten te komen? Dan kan een daglichtlamp uitkomst bieden.

2. Beweging

Het is misschien het laatste waar je zin in hebt, maar lichaamsbeweging kan verlichting bieden bij futloosheid. Begin wel rustig, een wandeling of rustige yoga flow kan al veel doen.

3. Laat de geraffineerde suikers even staan

Geraffineerde suikers geven tijdelijk energie maar veroorzaken vervolgens vaak een energiedip. Dat is natuurlijk het laatste wat je wil als je je al futloos voelt. Hoe verleidelijk het dus ook misschien is om nu naar zoete pick-me-ups te grijpen, het is verstandig om de suikers even te laten staan.

4. Slaap voldoende, maar niet té veel

Voor veel mensen gaat futloosheid gepaard met een slaappatroon dat uit balans is. Ze slapen te weinig of juist té veel. Beide kunnen je vermoeid, lusteloos en futloos maken. Probeer minimaal 7 en niet meer dan 9 uur per nacht te slapen.

5. Eet minder of geen tussendoortjes

Om je energieniveau op peil te houden is het belangrijk dat je regelmatig eet, het liefst drie volwaardige maaltijden per dag. Maar tussendoortjes kun je mogelijk beter achterwege laten. Deze kunnen voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel zorgen, wat je futloosheid juist kan versterken.

Acceptatie

Probeer tenslotte ook je futloosheid te accepteren en ernaar te luisteren. Natuurlijk is het oké om naar oplossingen te zoeken, maar de kans is groot dat je lijf je simpelweg aanspoort om rust te nemen. Als je dat lastig vind, is het handig om te reflecteren op jouw (beperkende) bewuste en onbewuste overtuigingen over rust. En om in kleine stapjes, waar het maar kan, toch meer de pauzeknop in te gaan drukken.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.