Waar zit vitamine E in?

Artikelen

Holistik
26.08.2021

Vitamine E heeft een belangrijke functie als antioxidant in je lichaam. De vitamine beschermt gezonde lichaamscellen en weefsels tegen oxidatieve schade en schadelijke invloeden van buitenaf, zoals luchtvervuiling en uv-straling. Vitamine E is vetoplosbaar, dus de vitamine lost alleen op in vet of olie. Capsules met vitamine E bevatten daarom bijvoorbeeld zonnebloemolie. Zo wordt de vitamine E goed opgenomen in het lichaam. Hieronder lees je over de gezondheidseffecten van vitamine E en vertellen we je waar vitamine E in zit.

Waar zit vitamine E in?

Er bestaan acht verwante vitamine E verbindingen, vier tocoferolen en vier tocotriënolen. Deze kennen elk weer vier subtypes, namelijk alfa-, bèta, gamma- en deltavormen. D-alfatocoferol wordt het beste opgenomen door de lichaamscellen en heeft ook de hoogste antioxidatieve activiteit. Deze vorm komt dan ook het meeste voor en wordt vaak gebruikt in vitamine E-suppletie. 

Vitamine E is een essentieel nutrient: je lichaam kan zelf geen vitamine E aanmaken en je moet het dus uit voeding halen. Wil je je vitamine E-gehalte extra aanvullen, dan is vitamine E suppletie een goede keuze. Een supplement met 100% natuurlijke vitamine E, D-alfatocoferol, heeft de voorkeur. Er zijn ook synthetische vormen van vitamine E, zoals DL-alfatocoferol. DL-alfatocoferol wordt gemaakt in een laboratorium en wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt voedingsmiddelen die verrijkt zijn met vitamine E. Deze vorm is echter minder bruikbaar voor je lichaam, dus kies liever voor D-alfatocoferol.

Gezondheidseffecten van vitamine E

  • Vitamine E is een antioxidant
  • De vitamine draagt bij aan de bescherming van cellen tegen oxidatieve schade
  • Helpt beschermen tegen luchtvervuiling
  • Helpt beschermen tegen uv-straling, zoals zonlicht

Wat is oxidatieve schade eigenlijk precies, en hoe beschermt vitamine E ertegen? In je stofwisseling worden continu voedingsstoffen afgebroken door een verbinding aan te gaan met zuurstof. Dit natuurlijke proces noemen we oxidatie. Bij dit proces ontstaan reactieve moleculen, de vrije radicalen waar je vast eerder van hebt gehoord. Een deel van deze vrije radicalen is nodig in het lichaam en wordt weer opnieuw gebruikt. Er kunnen echter ook te veel vrije radicalen vrijkomen, met als gevolg dat er oxidatieve stress ontstaat. Te veel vrije radicalen kunnen ook vrijkomen door invloeden van buitenaf, zoals verontreinigde lucht, uv-straling en andere (leefstijl)factoren. Antioxidanten gaan de schadelijke effecten van vrije radicalen tegen. Het is dus belangrijk dat er in je lichaam een goed evenwicht is tussen de juiste productie en activiteit van radicalen en het weer inactiveren daarvan door antioxidanten. Hierdoor blijven je cellen gezond. Vitamine E speelt een belangrijke beschermende rol in dit proces.

waar zit vitamine e in

Waar zit vitamine E in? 

Vitamine E zit vooral in plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, en in plantaardige producten zoals in noten, zaden, volkoren granen, groenten en fruit. Er zijn ook dierlijke producten die vitamine E bevatten, maar in mindere mate. Denk aan vette vis en eieren. Vitamine E breekt af bij de verhitting van voeding, waardoor het vitamine E-gehalte afneemt.

Suppletie met vitamine E biedt zekerheid

Een vitamine E-supplement kan een aanvulling vormen op de vitamine E die je uit voeding haalt. Een supplement kan zekerheid geven; je weet precies hoeveel vitamine E je binnenkrijgt en hoeveel je lichaam daadwerkelijk opneemt. Voor de opname van vitamine E is vet nodig. Vitamine E uit groenten wordt bijvoorbeeld alleen opgenomen als je tegelijk wat vet of olie uit voeding binnenkrijgt. Anders wordt de waardevolle vitamine E simpelweg uitgescheiden. Zorg er dus voor dat je voldoende gezonde vetten binnenkrijgt. Een belangrijke voorwaarde voor een goede opname van vitamine E uit voeding is tevens een goede vetvertering.

Wist je dat?

  • Er altijd wat vet of olie nodig is als je vitamine E inneemt, omdat de vitamine zich bindt aan lipiden en zo beter wordt opgenomen? Vitamine E innemen tijdens de maaltijd zorgt dan ook voor een optimale opname.
  • Mannen doorgaans meer vitamine E nodig hebben dan vrouwen?
  • Vitamine E veel meer voorkomt in plantaardige dan in dierlijke producten, en het meest in bijvoorbeeld zonnebloemolie of tarwekiemolie?
  • Van de dierlijke voedingsmiddelen een gekookt eitje ongeveer 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E bevat?
  • Noten en zaden een zeer rijke bron aan vitamine E vormen, vooral zonnebloempitten, pijnboompitten, hazelnoten, amandelen, paranoten en pecannoten?
  • Naast vette vis ook garnalen rijk zijn aan vitamine E?
  • Vitamine E belangrijk is voor de bescherming van al je lichaamscellen, ook in je hersenen?
  • Vitamine E en vitamine C heel goed samenwerken en elkaar ook versterken?
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide mini
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Herfst Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Woonboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.