Wat is de werking van Rhodiola?

Body
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
26.08.2021

Een adaptogeen kruid

Traditioneel wordt Rhodiola ingezet bij verschillende klachten waaronder hoofdpijn, depressie, angst, prikkelbaarheid, onvruchtbaarheid, impotentie, bloedarmoede, slaapproblemen en maag-darmklachten. In West-Europa en de Verenigde Staten wint Rhodiola steeds meer aan populariteit. Rhodiola is een krachtig adaptogeen dat zorgt voor meer balans in het lichaam en je aanpassingsvermogen (adaptatie) aan veranderende omstandigheden verbetert. Het kruid vergroot zo de weerbaarheid van een organisme tegen fysieke en emotionele stress en tegen stressoren zoals honger en kou.

De ondergrondse delen van Rhodiola Rosea, de wortels en de wortelstok, worden gebruikt voor het maken van het Rhodiola extract. De wortel en wortelstok bevatten ten minste 140 bioactieve stoffen met een geneeskrachtige werking! Deze variëren in concentratie afhangende van het land van origine, en omvatten de Rhodiola Rosea-specifieke rosavinen en fenylethanolderivaten (o.a. salidroside). De rosavinen en salidroside zijn de belangrijkste werkzame stoffen in Rhodiola Rosea, maar er is natuurlijk sprake van een synergie tussen deze en andere inhoudsstoffen. Hoogwaardige Rhodiola-extracten zijn gestandaardiseerd op minimaal 3% of zelfs 5% rosavinen en op 0.8-1.8% salidroside.

rhodiola werking

Werkingsmechanismen

Rhodiola verhoogt de weerbaarheid van je lichaam tegen mentale, fysieke, emotionele, chemische en biologische stress omdat het je aanpassingsvermogen vergroot. Naast deze adaptogene werking heeft Rhodiola ook antioxidatieve, ontstekingsremmende, antidepressieve, angstremmende en energieverhogende eigenschappen. Het kruid heeft een beschermend effect op de zenuwcellen, het hart-en vaatstelsel, geeft ondersteuning aan het immuunsysteem en verbetert de cognitieve functies.

Regulatie van stress

Het lichaam reageert op hevige stress met een vecht-, vlucht- of bevriesreactie. Het sympatische deel van ons autonoom zenuwstelsel neemt dan de overhand en brengt het lichaam in een staat van paraatheid. Je lichaam produceert dan onder andere adrenaline, waardoor je hartslag, bloeddruk, ademfrequentie en bloedsuikerspiegel stijgen. Het parasympatische deel van je zenuwstelsel is daarentegen verantwoordelijk voor rust en herstel. Voor een gezond lijf moeten beide systemen in balans zijn. Na activiteit is rust en herstel nodig, en na rust en herstel kan er dan weer nieuwe activiteit plaatsvinden.

Energie

Rhodiola heeft effect op de energie en stofwisseling, onder andere omdat het de ATP-productie in de mitochondriën verbetert, de cortisolspiegel verlaagt en de glucose- en vetstofwisseling ondersteunt.

Stress en vermoeidheid

Rhodiola verbetert de weerbaarheid van je lichaam en geest tegen zowel acute als chronische stress. In stressvolle perioden kan kortdurend (ongeveer 2 weken) gebruik van Rhodiola daarom mentale vermoeidheid en angst verminderen en je algemene welzijn, nachtrust en mentale capaciteit verbeteren. Bij mensen die last hebben van chronische stress verbetert Rhodiola stressgerelateerde klachten zoals (chronische) vermoeidheid, somberheid, prikkelbaarheid, angst, concentratie- en geheugenproblemen en slaapproblemen. Deze heilzame effecten kunnen al na 3 dagen Rhodiola suppletie merkbaar zijn. Vermoeidheid als gevolg van stress kan zowel fysiek als mentaal van aard zijn; op beide vormen heeft Rhodiola een gunstig effect.

Uitputting en burn-out

Iedereen is weleens moe en gestresst, maar als het om chronische stress gaat ligt een burn-out op de loer. Typische burn-out klachten zijn fysieke en mentale uitputting, depressie, concentratie-en geheugenproblemen, slapeloosheid, prikkelbaarheid, piekeren en seksuele dysfunctie. Verschillende studies laten zien dat Rhodiola suppletie deze klachten kan verminderen en de stressbestendigheid en veerkracht verhoogt. Doorgaans treedt na 4 tot 8 weken suppletie verbetering op,  en soms zijn de positieve effecten van Rhodiola zelfs al na een week merkbaar.

Depressie en angststoornissen

Rhodiola kan de symptomen van een milde depressie significant verlichten. Rhodiola verbetert namelijk de gemoedstoestand, en vermindert vermoeidheid, angst, slapeloosheid, emotionele instabiliteit en lichamelijke stress. Ook bij mensen met milde angstklachten kan Rhodiola gevoelens van angst, stress en depressie verminderen en de algehele gemoedstoestand verbeteren.

Mentale vermoeidheid en cognitief functioneren

Rhodiola stimuleert het energielevel en de mentale alertheid en verbetert daarmee de reactiesnelheid. Ook kan het kruid je concentratie verbeteren. Rhodiola-extracten hebben bovendien een positief effect op cognitieve functies zoals leren en het geheugen. Rhodiola kan eveneens ontstekingsprocessen in het zenuwweefsel remmen en verbetert het functioneren van mitochondriën.

Dosering en veiligheid

Rhodiola-extract is veilig om in te nemen en niet toxisch in doseringen tot 1000 mg per dag. Het is beter om Rhodiola ’s ochtends of aan het begin van de middag te nemen, aangezien het je energielevel verhoogt. Onderzoek laat zien dat doseringen tussen de 100 en 500 mg per dag al tot positieve gezondheidseffecten leiden. Hogere doseringen zijn doorgaans niet nodig en het is het beste om het gebruik af en toe te onderbreken. Omdat Rhodiola je helpt meer stress aan te kunnen en beter te herstellen van stress, bestaat namelijk het gevaar dat bij voortdurend gebruik de lat steeds hoger wordt gelegd en je uitgeput raakt. Het is belangrijk om een Rhodiola supplement van hoge kwaliteit te gebruiken, dat gegarandeerd Rhodiola rosea bevat en niet is vervuild is met andere soorten Rhodiola.

Interacties met andere geneesmiddelen

De combinatie van Rhodiola met antidepressiva kan de serotoninespiegel dusdanig verhogen dat het serotoninesyndroom optreedt. Gebruik Rhodiola dus alleen onder begeleiding van een arts als je ook antidepressiva neemt. Bij een milde tot matige depressie kan een Rhodiola extract worden gecombineerd met saffraan of curcumine. Rhodiola kan de effecten van Ginkgo Biloba op de cognitie versterken. Hetzelfde geldt voor de effecten van zilverkaars op de psychische klachten in de overgang.

Bron: apotheeksollie.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.