Van Vegan naar Pegan: orthomoleculair therapeut praat je bij over nieuwe voedingshype

Food
pegan dieet
karlijn visser

Karlijn Visser
18.07.2018

De ene voedingshype is nog niet van het toneel verdwenen of de volgende kanshebber staat alweer te trappelen in de coulissen. Ondanks deze wetenschap en dat we helemaal niet van diëten houden, lazen we over het Pegan dieet. De naam doet denken aan een mislukte PimPamPet grap, maar niets is minder waar. Toen we ons er verder in verdiepten, kwamen we tot de conclusie dat deze manier van eten eigenlijk het meest in de buurt komt van ons eigen voedingspatroon. Wat een opluchting! Een dieet waar we ons bij thuis voelen. Het Pegan dieet is een voedingspatroon met elementen van het Paleo en Vegan dieet, ontwikkeld door dr. Mark Hyman. Hij zag in beide diëten zowel voor- als nadelen en besloot ze daarom te combineren.

Het Pegan dieet focust zich net als het Paleo- en Vegan dieet op voeding die de bloedsuikerspiegel niet te snel laat stijgen, voldoende verse groente en fruit bevat, rijk is aan gezonde eiwitten en vetten en zo min mogelijk bewerkte voeding. Het grote voordeel is dat het voor veel mensen makkelijker is om vol te houden, omdat er meer is toegestaan en je minder kans hebt op het ontstaan van tekorten. Daar willen we natuurlijk alles van weten. Onze lieve orthomoleculair therapeut Karlijn Hoebe weet raad.

Wat zijn de voordelen van het Paleo dieet?

Karlijn HoebeKarlijn: Het is rijk aan gezonde dierlijke eiwitten. Eiwitten zijn letterlijk van levensbelang voor je lichaam. Zo zijn ze bijvoorbeeld onontbeerlijk voor de opbouw van spierweefsel en cellen. Daarnaast zorgen eiwitten er ook voor dat je bloedsuiker minder snel stijgt, je langer verzadigd blijft en daardoor minder schommelt in je energieniveau. Ook gezonde vetten, groente en fruit hebben een belangrijke plek in het Paleo dieet, wat de kans op hart- en vaatziekte, kanker en diabetes type 2 vermindert. In dit dieet worden soja-producten juist afgeraden. Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van ongefermenteerde sojaproducten, omdat deze behoorlijk wat anti-nutriënten bevatten zoals fytinezuur. Fytinezuur, dat ook in brood zit, bindt veel mineralen en spoorelementen, waardoor deze niet meer bruikbaar zijn voor ons lichaam. Het Paleo dieet richt zich zoveel mogelijk op puur en natuurlijk eten, waardoor het geen bewerkte, industriële producten zoals suikers en geraffineerde koolhydraten bevat. Echter dienen we wel op te passen dat we niet TE laag in onze koolhydraten gaan zitten, als we volgens dit voedingspatroon gaan eten. Op termijn kan dit er namelijk toe leiden dat de schildklier trager gaat werken met alle gevolgen van dien. Een groot nadeel van het Paleo dieet is dat bepaalde voedingsmiddelen volledig ‘verboden’ zijn, waardoor het niet voor iedereen even makkelijk is om het vol te houden.

En waarom zou je een vegan dieet aanraden?

Karlijn: Om te beginnen kan een veganistisch voedingspatroon gezond zijn voor je hart, bescherming bieden tegen diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker. Een aantal onderzoeken heeft aangetoond dat veganistische voedingspatronen meer vezels, antioxidanten en gunstige plantenstoffen bevatten. Ook bevatten ze meer kalium, magnesium, foliumzuur en vitamine A, C en E. Echter zijn niet alle veganistische voedingspatronen hetzelfde. Een slecht gepland veganistisch voedingspatroon kan leiden tot een tekort aan vitamine B12, ijzer, calcium, jodium of zink. Zelfs een perfect gepland veganistisch dieet zal nooit voldoende van de belangrijke essentiële omega-3 vetzuren DHA en EPA bevatten. Daarnaast is het ontzettend moeilijk om als vegan voldoende essentiële aminozuren binnen te krijgen, ook al is het niet onmogelijk. Ik zie in de praktijk jammer genoeg heel veel jonge meiden die compleet vegan zijn gaan eten, met ernstige tekorten. Je moet echt weten waar je mee bezig bent als je deze keuze maakt en je hierin goed laten informeren. Als je nu nog geen klachten ervaart betekent dat niet dat je niet steelt van de toekomst.

Wat maakt het Pegan dieet zo compleet?

Karlijn: Het Pegan dieet focust zich – net als het Paleo en Vegan dieet – op voeding die de bloedsuikerspiegel niet te snel laat stijgen, voldoende verse groente en fruit, gezonde eiwitten en vetten en zo min mogelijk ‘troep’. Het grote voordeel is dat het voor veel mensen makkelijker is om vol te houden omdat er meer is toegestaan en je minder kans hebt op het ontstaan van tekorten.

Welke voedingsmiddelen passen binnen het Pegan dieet?

Karlijn: Dit is hoe je dient te eten volgens het Pegan dieet:

  1. Blijf weg van suiker
  2. Eet voornamelijk planten
  3. Eet fruit met mate
  4. Blijf weg van pesticiden, antibiotica, hormonen en genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen
  5. Eet voeding met gezonde omega-3 vetzuren
  6. Blijf weg bij de meeste plantaardige oliën, noten- en zadenolie
  7. Vermijd of beperk zuivel
  8. Denk over vlees en andere dierlijke producten als een klein bijgerecht in plaats van het hoofdbestanddeel van je maaltijd

Denk je dat dit de nieuwe hype gaat worden na het veganisme?

Karlijn: Ik geloof in ieder geval dat heel veel mensen zich in deze manier van eten kunnen vinden omdat het makkelijker vol te houden is dan het Paleo of Vegan dieet. Als orthomoleculair therapeut deel ik grotendeels dezelfde visie van dr. Mark Hyman over voeding. Ik ben hier dan ook zeker een grotere voorstander van dan van het Paleo of Vegan dieet. Echter blijft het zo dat ieder persoon uniek is en daardoor anders reageert en andere behoeftes heeft. Dat kan ook weer veranderen in de loop van je leven aangezien je verschillende fases doorgaat. Wellicht dat dit een hype gaat worden, maar ik geloof dat we in de toekomst steeds meer zullen gaan naar gerichte, persoonsgebonden voeding.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Wil je weten welke voeding er wel/niet geschikt voor jou is en welke supplementen ondersteunend werken? Als orthomoleculair therapeut kan Karlijn aan de hand van je klachtenbeeld en – indien nodig – aanvullend laboratoriumonderzoek (ontlastingsonderzoek + voedselintolerantietest) een persoonlijk adviesplan opstellen en je begeleiden in het toepassen ervan. Ze heeft een praktijk voor orthomoleculaire therapie in Amsterdam, maar bied haar diensten ook online aan. Bij een aanvullende zorgverzekering wordt een consult gedeeltelijk vergoed. Je kunt contact met haar opnemen via info@karlijnhoebe.nl of kijk op karlijnhoebe.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link