Oerschijf 2024: deze voeding past het best bij je lichaam

Body

Holistik
14.01.2024

De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum ken je vast. Maar heb je weleens van de OERschijf gehoord? Deze ontwikkelde Richard de Leth, doctorandus geneeskunde en oprichter van leefstijlplatform OERsterk. Hij bespreekt hieronder wat de schijf inhoudt en deelt zijn beste richtlijnen voor gezonde voeding.

Eet volgens de Oerschijf: deze voeding past het best bij je lichaam

Richard: ‘Het nieuwe advies van de Gezondheidsraad was om meer plantaardig te eten en minder dierlijk. Vanuit evolutionair perspectief kun je hier vraagtekens bij zetten. We zouden inderdaad minder vlees uit de bio-industrie moeten eten, maar we zouden meer biologisch vlees van vrijgrazende dieren mogen eten. Toch zijn er ook positieve punten in deze richtlijnen van de Gezondheidsraad die benadrukt mogen worden, zoals:

  • Drink dagelijks 3 koppen thee
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
  • Eet dagelijks tenminste 200 gram groente en 200 gram fruit
  • Eet één keer per week vis, bij voorkeur vette vis
  • Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
  • Eet tenminste 15 gram ongezouten noten per dag

Bovenstaande adviezen komen ook ruimschoots in mijn visie terug. Het is positief dat De Gezondheidsraad de negatieve effecten van het gebruik van frisdrank, vruchtensap en bewerkt vlees meer benadrukt.

Advies voor elke Nederlander

De Gezondheidsraad geeft adviezen voor de hele bevolking. De raad bestaat uit 170 professoren die hun sporen in de wetenschap hebben verdiend. Nieuwe richtlijnen zijn daarom meer behoudend dan vooruitstrevend. Een paradigmaverschuiving in voedingslandschap gaat tergend langzaam. Je eet en drinkt iedere dag. Jaarlijks zelfs ongeveer tienmaal je lichaamsgewicht. Voeding heeft daarom een grote invloed op je gezondheid. De positieve effecten van oervoeding zijn zelfs binnen 14 dagen al merkbaar. Het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat mensen geen tekorten aan individuele voedingsstoffen krijgen. Dat lukt niet. Nederlanders eten veel te eenzijdig, de variatie ontbreekt. Slechts één procent van de kinderen redt het bijvoorbeeld om voldoende groente en fruit te eten.

Onze voeding lijkt volwaardig, maar is het niet

Jodium wordt via het zout aan brood toegevoegd (oorspronkelijk via zeevoedsel als witvis en zeegroenten) en vitamine A en vitamine D worden aan margarine toegevoegd. Gezien de overbevolking is het ook wijs om allemaal niet te vaak vis te eten. We vissen onze zeeën leeg. Eet liever wat vaker zeegroenten. Er verschijnen gelukkig tegenwoordig veel nieuwe lekkere producten gemaakt van zeewier. Dan blijven er nog een aantal adviezen over in de nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad. Het betreft:

  • Eet dagelijks tenminste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten
  • Eet wekelijks peulvruchten
  • Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
  • Het gebruik van voedingssupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt

OERsterk heeft een andere visie op bovenstaande punten. Sinds de landbouw en veeteelt 7000 jaar geleden is ons voedingspatroon radicaal veranderd. De industriële revolutie heeft onze voeding helaas verder verarmd.

Toelichting op de OERschijf

Om mijn visie wat voeding betreft concreet voor je te maken, heb ik de OERschijf ontwikkeld. In de OERschijf zie je overzichtelijk welke voeding het beste bij jouw lichaam past. Met de richtlijnen van de OERschijf maak je een belangrijke stap richting optimale gezondheid. Natuurlijk is voeding alleen geen heilige graal. Factoren als beweging, ontspanning, hoeveelheid slaap, stress en emoties spelen ook een grote rol. In het centrum van de OERschijf-afbeelding staan daarom ook adviezen als ‘Zorg voor een OERsterke leefstijl!’ en ‘Geniet!’

OERsterk richtlijnen onder elkaar:

  • Eet zoals de natuur het heeft bedoeld: de oermens at bladeren, kruiden, wortels, knollen, insecten, wild, gevogelte, eieren, schaaldieren, vissen, noten, zaden en vruchten. Er was gelukkig geen supermarkt met bewerkt voedsel.
  • Zorg voor variatie: probeer iedere maand minimaal 100 verschillende voedingsmiddelen te eten.
  • Eet dagelijks tenminste 300-500 gram groente (alle kleuren van de regenboog).
  • Eet dagelijks ongeveer 200 gram fruit, liefst volgens het seizoen.
  • Vermijd geraffineerde suiker en koolhydraten uit brood, pasta en aardappelen. De moderne mens heeft deze niet veel nodig. Eet liever koolhydraten uit zoete aardappel, pastinaak, peterseliewortel, koolraap, knolselderij, rode biet, chufa (tijgernoten) en pompoen.
  • Eet dagelijks plantaardige eiwitten uit paddenstoelen, groene bladgroenten, zeegroenten, noten en zaden.
  • Eet dagelijks dierlijke eiwitten als gevogelte of wild. Eieren mogen ook dagelijks gegeten worden.
  • Vermijd bewerkt (rood) vlees van dieren uit de bio-industrie.
  • Eet tweemaal per week vette vis, en probeer minimaal eenmaal per week zeegroenten te eten.
  • Varieer dagelijks vitale vetten als olijfolie, zeegroenten, avocado, lijnzaad, walnoot, pompoenpitten, roomboter en kokosolie. Olijfolie liever voor koud gebruik (extra vierge).
  • Vermijd plantaardige omega-6 vetzuren in zonnebloemolie, sojaolie, maïsolie, saffloerolie, pinda en producten uit pakjes en zakjes.
  • Vermijd margarine en halvarine: gooi ze in de prullenbak.
  • Drink dagelijks voldoende water en kruidenthee. Geniet ook op zijn tijd van een kopje koffie of espresso.
  • Vermijd suikerhoudende frisdranken en vruchtensappen. Fris je water liever op met fruit of kruiden.
  • Beperk de inname van zuivel, we kunnen prima zonder.
  • Beperk het gebruik van alcohol tot één glas per dag, maar vermijd het liever.
  • Gebruik dagelijks kruiden en specerijen, het zijn de preventieve medicijnen van de natuur.
  • Kies liever voor een natuurlijk zout als Keltisch zeezout of Himalayazout in plaats van geraffineerd keukenzout.
  • Sla eens per week een maaltijd over (intermittent fasting).
  • Het gebruik van voedingssupplementen is mogelijk niet noodzakelijk tegen ziekten, maar wel voor optimale gezondheid. Denk aan vitamine D3 (50mcg), magnesium en een (plantaardige) omega-3.
  • Eet in goed gezelschap. De voedingswaarde is veel breder dan datgene wat op je bord ligt.
  • Geniet! Ook als je eens wat minder gezond eet. Voel wat optimale brandstof voor jouw motor is.
  • Leer koken, word weer manager over je eigen voeding. Geef deze wijsheid door aan je (klein)kinderen.
  • Voel je niet schuldig als je eens iets ongezond eet. Probeer de balans van 80/20 aan te houden: 80 procent binnen de natuur (oervoeding) en 20 procent buiten de natuur (bewerkt voedsel). Of plan een terugvaldag(deel) per week en geniet van bier en pizza.
  • Beweeg dagelijks, het liefst buiten en voor de maaltijd (nuchter).
  • Vermijd lang stilzitten
  • Vind je (levens)doel: waar beweeg je heen? (spirituele voeding)
  • Daag je geest regelmatig uit met een goed boek, een cursus of andere verdieping (geestelijke voeding).
  • Werk aan negatieve emoties en overtuigingen.
  • Slaap voldoende (minimaal een blok van 5 uur aan elkaar).
  • Besteed meer tijd aan mensen die je lief zijn, zorg voor een steunende sociale omgeving (sociale voeding).
  • Heb regelmatig lichaamscontact, van knuffelen, vrijen tot een ontspannende massage.
  • Doe meer dingen waar je energie van krijgt.
  • Vermijd chronische stress: zet je balans op één. Concreet: houd ieder uur een microbreak van 2 minuten.
  • Gebruik yoga, meditatie of mindfulness bij stress én preventief.
  • Droom groot en werk klein: verander één gewoonte per keer.

Wat moet je onthouden?

In een natuurlijke leefstijl speelt voeding een belangrijke rol. Oorspronkelijk was alle voeding lokaal, seizoensgebonden en biologisch. Melk, brood en margarine kun je beter minder eten voor optimale gezondheid. Eet liever volgens de OERschijf.’

Online programma ‘Eet jezelf vitaal in 4 weken’

Kom je thuis en ontbreekt de zin of inspiratie om gezond te koken? Of heb je een duwtje in de rug nodig voor betere eetkeuzes? Of mis je simpelweg de kennis over wat echt gezonde voeding is? Het nieuwe online programma van OERsterk Eet jezelf vitaal in 4 weken neemt je 4 weken lang aan de hand op een ontdekkingstocht naar de juiste voeding voor jou. De kennis die je opdoet in het programma geeft je een stevige basis om jouw gezondheidsdoelen de rest van het jaar (en ver daarna) vol te houden. Het programma kost tijdelijk €37 in plaats van €149. Alle informatie vind je via deze link.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide mini
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Herfst Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Woonboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.