Onlangs was ik bij de opening van het nieuwe 100% duurzame Joolz hoofdkantoor in Amsterdam-Noord. Nooit heb ik geweten dat de markt in ergonomische kinderwagens zo sympathiek was. Een mooie aanleiding voor een ontmoeting met Joolz oprichter Emile Kuenen.
Joolz opent 100% duurzaam kantoor
Hij importeerde handel uit China en verkocht dit aan grootwinkelbedrijven. Toen er op een dag een actie voorbij kwam met kinderwagens zette dit Emile Kuenen (46) aan het denken. Elegante én praktische kinderwagens waren schaars. Je voelt ‘m al aankomen: het ondernemersbloed begon te borrelen en in 2005 was Emile in business met zijn eigen kinderwagen-lijn (‘karren’ zoals hij ze zelf noemt) genaamd Joolz.
Waarom ben je in de kinderwagens gedoken?
‘Productontwikkeling vond ik leuk om te doen. Net als het betekenis geven aan een merk. In Joolz zag ik de kans die twee te combineren. Na vier jaar ontwikkelen achter de schermen kwam in 2009 de Joolz Day op de markt. De wagen had veel in zich en liep gelijk hard. Ze is stijlvol en ergonomisch tegelijk. Het gaat om het onderstel van de bak: Hoe lager de bak bij de grond, hoe minder snel de wagen kan kantelen. Dus ook: hoe hoger de bak waar de baby in ligt, hoe sneller deze kan kantelen. Vandaar dat de inklapbaarheid en instelbaarheid van het duwstel enorm belangrijk waren bij de ontwikkeling van de karren. Degene die de kinderwagen duwt moet gewoon rechtop kunnen blijven lopen’.
Een kinderwagen: mode-ding of duurzame investering?
‘De tweedehandsmarkt in kinderwagens is groot. Onze wagens zijn gemiddeld €1000. Tweedehands worden ze verkocht voor €600. Mensen zien een goede kar als investering in zichzelf vanwege het lichte gewicht en het feit dat onze wagens zo makkelijk inklapbaar zijn. En een Joolz kar is mooi. Het is een fashion item geworden net als een auto, en vertelt iets over de identiteit van de persoon. Joolz staat voor ‘eerlijke duurzaamheid’. Tegenwoordig nemen mensen dat aspect mee in hun eventuele aanschaf. We zijn niet het meest duurzame bedrijf maar positioneren ons als ‘mint groen’. Het onderstel van een kar bijvoorbeeld is altijd van geadoniseerd aluminium gemaakt. Dat is niet duurzaam. Doen we dit niet? Dan gaat het ten koste van de veiligheid en dat gaat boven duurzaamheid. Om dit een klein beetje te compenseren planten we voor elke geregistreerde Joolz een boom in het Joolz Geboortebos in Colombia.
Wat betekent een 100% duurzaam kantoor?
‘Ik geloof dat het merk begint bij de organisatie zelf. Vandaar dat ons team dagelijks een bio lunch krijgt. Ook sporten we gezamenlijk 6 keer per week met een personal trainer. Wie zin heeft, traint mee. Bijna iedereen komt ’s ochtends met de fiets naar kantoor. Daarnaast staan er 2 gemeenschappelijke elektrische auto’s op de parkeerplaats en hebben we 2 fietsen klaar staan voor mensen die met het openbaar vervoer of de auto komen. We hebben een oud gebouw nieuw leven in geblazen. Het was een stinkende oude machinefabriek. We hebben ‘grijs’ hergebruikt water waar we de wc’s mee spoelen en de kassen mee bewateren. De zonnepanelen op het dak zorgen voor genoeg stroom waar we zelfs onze buren deels mee kunnen voorzien. Ik vind het belangrijk om zo min mogelijk te printen. Joolz is een zogenaamd ‘paperless office’ geworden: geen hand-outs meer tijdens vergaderingen dus en factureren doen we digitaal. Ondanks onze groei in personeel is het papier gebruik afgenomen. Vergaderen doen we tegenwoordig in de kas tussen de planten waar het steeds groener en groener wordt. De frisse geur van de planten doet wonderen voor je humeur. Op deze manier proberen we zoveel mogelijk naar de kernwaarden (corner stones) te leven waar Joolz voor: positive, inspiring, involved en playful‘.
Heb je een wijze levensles die je wil delen?
‘Misschien niet zo spannend, maar het blijft een oude wijsheid dat de aanhouder wint. Ondernemen is een avontuur waarbij je moet doorzetten en proberen. Er zijn vaak namelijk zoveel meer redenen om iets niet te doen. Die stem om iets niet te doen is de grootste duivel die ik in me heb. Ze steekt regelmatig de kop op. Als ik deze stem hoor en herken, weet ik dat ik er wél voor moet gaan. De kunst is vervolgens om negatieve gedachten te overwinnen en de ‘ja maar’ zinnen uit te schakelen. Vanaf dat moment kunnen alle beren op de weg getackeld worden. Ik heb de NY marathon gelopen en dacht aanvankelijk: dat kan ik nooit! Ondertussen vroeg ik mezelf af waarom ik het niet zou kunnen en de andere 45.000 deelnemers wél. ‘Een onzin gedachte dus. Weg met de luiheid. Ik ga het doen’! zei ik tegen mezelf. Tijdens het trainen merkte ik dat het lukte. Uiteindelijk heb ik de marathon uitgelopen. Op dit soort overwinningen kan ik terug vallen als ik ergens mee worstel door te denken: Nu zeg ik tegen iets kleins ‘nee’ en heb ‘ja’ gezegd tegen zoiets groots als de marathon’. Dat zet een beslissing direct in het juiste perspectief.