Esther Perel: zó zet jij je 5 zintuigen in om een erotisch leven te leiden (samen met je partner)

Heart + Soul
esther perel zintuigen

Nathalie Meertens
01.12.2021

Erotiek is medicinaal. Daar is wereldberoemde relatietherapeute Esther Perel van overtuigd. En dan heeft ze het niet alleen over seks. Verre van, zelfs. Erotiek gaat over onze levenslust en nieuwsgierigheid. Als we ons erotische zelf belichamen luisteren we beter, proeven we meer, zien we scherper, raken we liefdevoller aan. Erotiek houdt je in verbinding met je menselijkheid, hoop en vermogen te genieten – juist in moeilijke tijden. Het is dus een onmisbaar ingrediënt in de relatie met jezelf én die met je partner. Hoe je een erotischer leven kunt leiden door je zintuigen wakker te schudden, lees je hieronder.

Esther Perel: zó zet jij je 5 zintuigen in om een erotisch leven te leiden (samen met je partner)

Wanneer je het moeilijk hebt, zelf of in je relatie, is erotiek misschien het laatste waar je aan denkt en waar je ruimte voor wilt maken. Je wordt misschien al moe bij het idee. Toch is erotiek juist wat de betekenis en levendigheid terug je leven en relaties in kan brengen. Jij en je partner worden weer nieuwsgierig naar elkaar en naar de wereld. Tijd om je erotische zelf wakker te schudden, dus. Een mooi beginpunt daarvoor is de verbinding met je zintuigen.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

De 5 zintuigen wakker maken

Voelen

Baby’s ontwikkelen als eerste hun tastzin. Zo leren ze over de wereld buiten de baarmoeder. Baby’s en peuters reguleren zichzelf door aan hun duim te zuigen, aan hun haar te friemelen, of de vingers van hun verzorgers te omklemmen. Ze willen alles voelen en vastgrijpen om te onderzoeken welke temperaturen en texturen ze wel en niet fijn vinden. Ze bouwen dingen met blokken, kussens of klei. Naarmate we ouder worden, maken we op een andere manier gebruik van de helende kracht van aanraking. Door middel van massage of masturbatie bijvoorbeeld, door te genieten van zachte lakens of een warm bad. Vaak genieten we pas écht diep van aanraking op ‘speciale’ momenten, wanneer we onszelf de toestemming geven. Maar probeer deze grotere en kleinere rituelen eens als essentieel voor je gezondheid te zien. Maak een klein altaartje met dingen die je fijn vindt om aan te raken. Organiseer een barefoot walking date met je partner. Masseer elkaar vaker. En verwerk meer bewuste fysieke aanraking in gesprekken; dit kan als geen ander woorden kracht bijzetten en verbinding scheppen.

Zien

Als we het moeilijk hebben, schrijft Esther, focussen we onze ogen vaak vanzelf op dingen in onze omgeving die onze staat van zijn bevestigen. We zien de rommel in huis, onbetaalde rekeningen of een blender die allang kapot is. In de spiegel zien we vooral wat we anders zouden willen. Hoe zou het zijn om bewust je blik te verzachten? Wat als je huis geen rommel is maar een veilige plek waar je kinderen kunnen spelen? Wat als de blender je herinnert aan alle lekkere smoothies die je hebt gemaakt en het voorrecht dat je een nieuwe kunt kopen? En je lijf een geschenk in plaats van een boksbal wordt? Onthoud goed dat de dingen die je ziet pas betekenis krijgen in jouw brein, en je deze dus ook kunt veranderen. En als je het verhaal verandert, ga je er vanzelf bewijs voor vinden in je omgeving. Zo word je ook nog eens beter in dromen en fantaseren, belangrijke skills voor een creatief en inspirerend leven, volgens Perel.

Luisteren

Op dezelfde manier kunnen we bewust sturen hoe we geluiden uit onze omgeving interpreteren. We kunnen niet altijd controle hebben over wat we horen, maar wel hoe we betekenis geven aan wat er binnenkomt. Maak er een oefening van om samen met je partner te gaan zitten, volledig stil te zijn, en alle geluiden die je hoort te benoemen. Luister samen naar jullie favoriete albums van begin tot eind zonder iets over te slaan en zonder afleiding. Zing samen een liedje, stem jullie tonen op elkaar af en probeer alle woorden te onthouden (maak je niet druk om hoe mooi het klinkt). Kruip samen in bed en voer zo stilletjes mogelijk een gesprek in fluistertoon in elkaars oren.

Ruiken

Van je zintuigen is reuk is het meest basaal – als we iets ruiken weten we meteen of we het lekker vinden of niet. Er worden direct allerlei biochemische processen in werking gezet, en ook nog eens allemaal herinneringen opgeroepen. Iedereen kent dat gevoel van plotseling terug gesleept worden in de tijd door een vluchtig snufje van een bepaalde geur. Jij en je partner kunnen de volgende vragen aan elkaar stellen:

  • Welke geuren herinneren je aan je eerste date?
  • Hoe ruikt de lucht bij ons thuis?
  • Hoe ruik ik? Probeer het zo specifiek mogelijk te maken.
  • Welke maaltijd vind je het lekkerst om samen te koken door de geuren die erbij vrijkomen?

Proeven

Esther Perel schrijft: ‘When in doubt, make good food together. Cooking uses all of the senses. … It also reminds us of our ability to take care of ourselves, to be self-reliant, and to co-create something for each other. These are crucial reminders particularly when we feel deflated or down.‘ Onze smaak herinnert ons eraan om te vertragen, iets met volle aandacht te proeven. Probeer samen met je partner de volgende oefening:

  • Snijd een sinaasappel doormidden en geef je partner een helft.
  • Rol de helft over je handen en duw je nagels zachtjes in de schil.
  • Ruik aan het sap dat vrijkomt.
  • Neem een hapje.
  • Laat het vruchtvlees ronddraaien in je mond, neem via elk hoekje van je tong de smaak ervan op.
  • Registreer de oranje kleur, het zoete, het zure.
  • Slik en kus elkaar, proef de restjes sinaasappel op elkaars lippen.

Vond je deze oefening fijn om te doen? Overweeg dan eens om een mandje sinaasappels in de keuken te bewaren. Zelfs wanneer je een hectische dag hebt en allebei aan het haasten ben, zullen de vruchten jullie herinneren aan elkaar. En wanneer het even kan: vertraag, proef, en verbind.

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide

Bron: estherperel.com

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
        Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!



          We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.