Hoogsensitief? Déze 3 kruiden bieden verlichting bij overprikkeling

Food
wilde kruiden, hoogsensitief, sensitiviteit, overprikkeling
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
12.04.2022

Hoogsensitief zijn is iets moois, een ware superkracht die zo ongeveer 20% van ons bezit. Met hypergevoelige antennes kunnen sensitievelingen feilloos dingen opsporen die niet dienend zijn voor het geheel. Helaas is er ook een keerzijde. Er komt bij hoogsensitieve mensen namelijk zoveel informatie binnen dat het al gauw een overload veroorzaakt. Overprikkeld voelt de wereld als onveilig en hebben de gevoeligen in de wereld vaak de neiging zich terug te trekken of hun sensitiviteit af te stompen. Linda Schaap, founder van Wildly Local Superfoods, vertelt in dit artikel welke wilde kruiden haar in haar reis hebben ondersteund.

Hoogsensitief? Deze 3 kruiden bieden verlichting bij overprikkeling

Linda: ‘Een fijne manier om met je gevoeligheid om te gaan, zonder deze af te stompen, is via het contact met de natuur en haar wilde voeding. Dat we gemakkelijker ontspannen in een natuurlijke omgeving is gemeengoed. Uit de wilde natuur eten gaat een stap verder. Om zelf je eten in de natuur te oogsten móet je namelijk wel onthaasten. Je komt in een veel rustiger ritme dan dat van de samenleving, namelijk het ritme van de natuur. Voor ons hoogsensitieven fijn, want door dit vertraagde tempo kan de enorme hoeveelheid aan indrukken geplaatst en verwerkt worden. 

Kruiden aarden en voeden

Verder helpt het eten van zo lokaal mogelijke producten voor een connectie met het hier en nu, met het land waarop je leeft. Kortom, het aardt je. En alsof dit nog niet genoeg is, zitten er in wilde kruiden ook nog eens een rijke verscheidenheid aan mineralen. Voornamelijk doordat deze wilde kruiden op de zogenaamde volle, nog niet door monocultuur uitgeputte grond leven en groeien. Mineralen en sporenelementen zijn elementen uit de aarde, die je op fysiek en energetisch niveau helpen gegrond te blijven door je diep te voeden.

Natuurlijke begrenzing

Doordat wilde planten niet in een monocultuur gekweekt worden maar nog natuurlijke competitie om zich heen hebben, bevatten zij een hoger gehalte aan beschermende stoffen. Met deze stoffen beschermen zij zichzelf tegen vraat, schimmels en overgroei door buurplanten. Fysiek gezien zorgt wilde voeding die rijk is aan deze beschermende stoffen ervoor dat wij minder vatbaar zijn voor schimmels en ziektes. Energetisch vertaald bevatten deze planten een sterke begrenzing. Een kwaliteit die vaak erg welkom is voor de hoogsensitieve mens wiens energie gemakkelijk met anderen vervloeit.

Zorgen voor de natuur

Waarom de natuur hoogsensitieven zo rijkelijk ondersteunt? Omdat zij hier op haar beurt ook baat bij heeft. Onderzoek suggereert zelfs dat de hooggevoelige mens een cruciale rol speelt in het bereiken van een groenere samenleving. Veel hoogsensitieve mensen komen in de natuur tot rust van alle prikkels. Hierdoor zijn wij geneigd ook meer zorg voor de natuur te dragen. De natuur is er altijd voor ons, opdat wij haar ook ondersteunen. Want we hebben elkaar natuurlijk nodig.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

3 kruiden voor de hoogsensitieve mens

Deze 3 wilde kruiden kunnen verlichting bieden bij overprikkeling. Je kunt je eigen blends maken, of ze bestellen via Wildly Local Superfoods.

1. St Robertskruid

Bevat veel beschermende stoffen en is daarnaast één van de weinige kruiden die in staat zijn straling in het lichaam op te sporen en af te breken. Met een glaasje thee of wat fijngehakte blaadjes door je salade van dit kruid, kan het je als hooggevoelige ondersteunen in het ontladen van de hedendaagse constante input van elektrische straling.

2. Paardenbloemwortel

Paardenbloem is een heel bekend kruid, waarvan overigens alle delen eetbaar zijn. Vooral de wortel is voor hoogsensitieven een fijn ingrediënt om eens vaker te gebruiken. Paardenbloemen hebben namelijk een heel diepe penwortel, waarmee deze, zowel fysiek als energetisch, sterk gegrond is. Daarnaast bevat de hele plant door de diepe worteling een enorm rijk palet aan mineralen en spoorelementen. Ook bevat de wortel van de paardenbloem veel waardevolle bitterstoffen. Je kunt wortels van de paardenbloem oogsten, schoonmaken, in kleine stukjes snijden en roosteren (150 graden voor 1,5 uur) en grof malen tot een heerlijk aromatisch koffie alternatief.

3. Brandnetel

Ook zo’n bekende. Er wordt wel eens gezegd dat als deze plant niet zo’n sterke begrenzing in de vorm van de prikkelende haren zou hebben, deze in no-time zou worden opgegeten door alle dieren. Deze plant smaakt namelijk lekker en bevat enorm veel goede voedingsstoffen bezit. Op energetisch niveau helpt brandnetel je je natuurlijk te begrenzen. En door de rijkdom aan mineralen en spoorelementen helpt brandnetel je te aarden. Het kruid is gemakkelijk te gebruiken als toevoeging in soep of als kruidenthee.

Meer leren?

Wil je meer leren over wilde voeding, de waarde hiervan in je dieet op zowel fysiek als energetisch niveau en simpele -plantaardige- recepten ontvangen waarin je deze kunt verwerken? Schrijf je dan in voor de online Wilde School jaarcursus & seizoenscursus.’

Beelden: Elles de Vries

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.