Zo voorkom je een burn-out van je hersencellen (door slaaptekort)

Body
burn-out, slaap tekort, hersencellen
karlijn visser

Karlijn Visser
10.12.2018

Er wordt al honderden jaren gediscussieerd door wetenschappers over waarom slaap onmisbaar is voor de mens. Over dit onderwerp stond onlangs een artikel in de Scientific American. Het ging over een breed uitgezet onderzoek dat een belangrijke functie van de slaap verklaart; slaap laat de hersenen tijdelijk ‘krimpen’. Drs. Leo van Woerden is neurofysioloog, founder van MindMints (kruidentabletten die de werking van je hersenen ondersteunen) en heeft een grote fascinatie voor de hersenen. Toen hij ons vertelde over dit interessante gegeven, konden we niet anders dan hem vragen hier een blog over te schrijven. 

Zo voorkom je een burn-out van je hersencellen (door slaaptekort)

Leo: “In onze hersenen worden iedere dag connecties tussen neuronen (hersencellen) aangelegd. Wanneer neuronen samenwerken, ontstaat er een verbinding tussen deze cellen (what fires together, wires together). Er worden als het ware nieuwe wegen aangelegd om het verkeer aan nieuwe ervaringen te organiseren. Deze verbindingen worden ‘synapsen’ genoemd en maken het vermogen om te leren mogelijk, evenals het vormen van een geheugen.

Hersenen die overprikkeld zijn

Dr. Chiara Cirelli van de University of Wisconson-Madison Center for Sleep and Consciousness werkte mee aan het onderzoek gepubliceerd in de Scientific American. En wat bleek? Ook hersenen kunnen overprikkeld worden. ‘Zie het als een stopcontact waar te veel apparaten op aangesloten zijn. Er kan een letterlijke burn-out ontstaan’, legt Cirelli uit. Tijdens slaap krimpt daarom maar liefst 15 procent van de verbindingen in het brein. Kennelijk rusten de synapsen op deze manier uit en bereiden ze zich voor op een nieuwe dag vol nieuwe leerprocessen. (Scientific American)

Slaap is een reset van de hersenen

Dit rusten van de hersencel-verbindingen wordt ook wel als het resetten van de hersencellen gezien. Belangrijke herinneringen worden opgeslagen, en er wordt ruimte gemaakt om nieuwe herinneringen aan te kunnen maken. Dat gebeurt doordat er een orden proces plaatsvindt, waarin de hersenen duidelijk onderscheid maken tussen wat wel en niet belangrijk is om mee te nemen naar de volgende dag. Zo ben je in staat fris op te staan en heb je ruimte voor het opdoen van nieuwe ervaringen.

Slaap essentieel voor ontwikkeling

In je slaap zie je verbindingen verkleinen die minder belangrijk zijn. De belangrijke verbindingen blijven open. Zo wordt bepaald wat je vergeet en wat je onthoudt en welke skills groeien of juist uitdoven. Dus als je hersenen niet slapen, mis je deze en raak je over belast. Vergelijk het met een autistisch persoon die alle prikkels van geluid en licht niet kan verdragen, simpelweg omdat deze daarvoor het filter mist. Weinig slapen kan daarom leiden tot meer prikkelbaarheid, een kort lontje en gevoelens van angst. Slaap is daarom essentieel voor degenen die zich gedurende de dag willen blijven focussen en ontwikkelen. Want zonder focus ben je ‘lost’ in de dagelijkse hectiek van deze maatschappij. Op tijd naar bed boekt meer productiviteit voor de dag erna. Zie het als een investering wanneer je vanavond toch even het werk opzij legt en op tijd begint met schaapjes tellen”.

Over Leo en MindMints

burn-out, slaap tekort, hersencellenMet een passie voor de hersenen en neurofysiologie is Leo het brein achter MindMints. Hiervoor heeft hij 3 formules ontwikkeld; natuurlijke tabletten die je hersenen ondersteunen bij het ontspannen, opstaan en het krijgen van een instant focus. Het leuke is dat Leo op 16 december met MindMints op onze Conscious Christmas Fair staat. Zien we je daar?  

Conscious Christmas Fair

Your one-stop-shop for holy stuff
Kom je ook naar onze kerstfair op 15 en 16 december? Laat je verrassen door een mix van stijlvolle merken met een goed verhaal.
Bestel hier je tickets!

Referenties:
– Takano, K., & Raes, F. (2018)
– Behaviour Research and Therapy Subjective sleep disturbances are associated with intrinsic motivation toward sleep-related thinking. Behaviour Research and Therapy, 100(November 2017), 30–36

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link