Buiten sporten in de winter: 3 redenen waarom het reuze gezond is

Body
buiten sporten winter gezond
Djalma Taihuttu

Djalma Taihuttu
31.12.2021

De winter brengt koud, donker en nat weer met zich mee. En dan is buiten sporten op het eerste gezicht weinig aantrekkelijk. Toch kun je beter wél de kou trotseren om beweging te krijgen. Buiten sporten heeft namelijk 3 onmiskenbare voordelen voor je gezondheid. 

Buiten sporten in de winter: 3 reden waarom het heel gezond is!

1. Boost voor je immuunsysteem

Als je aan buitensport in de winter doet is dat goed voor je afweersysteem. De tempratuurverschillen tussen binnen en buiten stimuleren je doorbloeding waardoor je immuunsysteem een boost krijgt. Hierdoor wordt je minder snel verkouden. Als je dan toch een keer ziek wordt, duurt dit vaak iets minder lang. Ook is het zo dat bij regelmatig buitensporten je lichaam gewend aan de kou raakt waardoor je het minder snel koud hebt.

2. Winterdip voorkomen

Doordat de zon minder schijnt en het kouder is in de winter blijven we vaak liever binnen. Hierdoor kunnen we last krijgen van een winterdip. Juist door naar buiten te gaan kun je dit voorkomen. Hierdoor krijgt je lichaam namelijk meer energie en voel je je gelukkiger. Dit komt doordat je tijdens het sporten endorfine, serotonine en dopamine aanmaakt. Dit zijn allemaal’ feel good’ stofjes die jou helpen de winter gezond én blij door te komen.

3. Vet verbranden gaat sneller

De kou bestrijdt wit vet. Dit is een ongezond type vet dat onder meer hart- en vaatziekten kan veroorzaken. Als je in de winter buiten sport, verandert je lichaam dit type vet in het gezondere bruine vet. Ook verbrand je door buiten te sporten meer calorieën omdat je lichaam in de winter harder moet werken om op tempratuur te blijven.

Nieuw! Roots Meditatiepakket & Dossier

Alles wat je nodig hebt voor de belangrijkste missie van je leven: het helen van (oude) pijn uit de familielijn.
Ja, dat wil ik!Holistik Roots Dossier

Tips voor buitensporten in de winter

  • Ga samen sporten: Alleen sporten kan saai zijn en is vaak de reden dat je in de winter ’s avonds liever op de bank blijft liggen. Wanneer je een sportmaatje hebt ben je minder geneigd om het sporten over te slaan en kunnen jullie elkaar helpen met jullie motivatie.
  • Werk met laagjes: als je in de winter buitensport is het het beste om 3 lagen aan te doen. De eerste laag bestaat uit thermo-ondergoed; dit helpt met transpiratievocht afvoeren en voorkomt dat je afkoelt. Hier bovenop draag je kleding die je goed warm houdt. Denk bijvoorbeeld aan een joggingbroek voor je benen en een trui of vest voor je bovenlichaam. De buitenste laag moet ervoor zorgen dat je geen last hebt van weersinvloeden. Een dunne regenjas beschermt je lichaam bijvoorbeeld tegen wind en regen.
  • Kleed je warm aan. Via je hoofd, handen en voeten verlies je de meeste warmte. Het is dus raadzaam om ze goed te bedekken. Een dunne muts, handschoenen en waterdichte schoenen kunnen hierbij een hoop helpen.
  • Doe een goede warming-up. Dit is natuurlijk altijd belangrijk, maar ’s winters net iets meer. Je spieren zijn dan namelijk kouder en stijver waardoor de kans op blessures groter is. Een warming-up kan dit helpen voorkomen.
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.