Aromapsychologie: 3 tips om de hele dag kalm, liefdevol en gefocust te blijven

Heart + Soul
aromapsychologie geuren tips
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
12.03.2021

Je bent je er vaak niet van bewust, maar via je neus ontvang je de hele dag door ‘geurinformatie’. Deze informatie wordt opgeslagen in het limbische gedeelte van je hersenen. Dit is één van de oudste gebieden van je brein, dat al ontwikkeld was bij onze primitieve voorouders. Zelfs nog vóór de spraakontwikkeling. Dit maakt je reukzin je meest primaire zintuig dat rechtstreeks is verbonden met je hersenen. Op deze manier kunnen geuren je gemoedstoestand direct beïnvloeden. Hieronder vertellen we je hier meer over en delen we 3 tips uit de aromapsychologie die jouw dag instant kunnen verbeteren. 

Aromapsychologie: met deze 3 tips blijf jij de hele dag kalm, liefdevol en gefocust

Eén van de fijnste en meest heilzame manieren om in je dagelijkse leven met geur te werken is via eessentiële oliën. Essentiële oliën zijn de geurige bestanddelen van geneeskrachtige planten, kruiden, bloemen, vruchten en zaden. Planten produceren deze bestanddelen als ‘feromoon’ om bepaalde insecten aan te trekken (of juist af te stoten). De hoeveelheid essentiële olie die een plant produceert verschilt. Zo heb je voor één liter essentiële rozenolie 4.000 kg rozenblaadjes nodig, en voor één liter lavendelolie 150 kilo bloeiende lavendeltoppen.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Impact op je gemoedstoestand

Essentiële oliën hebben meer impact op je mentale en fysieke toestand dan je misschien denkt. Je ademt essentiële oliën in via je neus (die meer dan 10.000 verschillende geuren kan herkennen). De binnenkant van je neus is vochtig. Deeltjes van de aromatische damp lossen hier in op en sturen signalen door naar je hersenen. De geurmoleculen zijn zo klein dat ze makkelijk en snel kunnen worden opgenomen in je lichaam. De plek in je hersenen die alle binnenkomende geuren registreert staat in directe verbinding met de hypothalamus en je autonome zenuwstelstel. Hierdoor zijn geuren (in)direct betrokken bij allerlei processen in je lijf. Van je ademhaling en de snelheid van je hartslag tot de productie van hormonen, darmperistaltiek en hongergevoel. Elke etherische olie heeft zo een bepaalde werking door de chemische bestanddelen die het van nature bevat. De aromapsychologie gaat over het effect van etherische oliën op je emoties en stemming.

Aromapersoonlijkheid

Wist je dat (jouw favoriete) geuren je ook van alles kunnen vertellen over je persoonlijkheid? Aromatherapie expert Marcia Korenhof onderscheidt vijf geurtypen in de aromapsychologie:

  • het bostype
  • het bloementype
  • het kruidentype
  • het fruittype
  • het bohotype

Marcia legt uit dat mensen die van bosgeuren houden vaak holistische denkers zijn. Mensen die van bloemengeuren houden zijn creatief, energiek en ondernemend. En mensen die van kruidengeuren houden herken je aan hun organisatietalent. Boho-types houden vaak van zwoele geuren, yoga en zijn zelfbewust. Hou je van fruitgeuren? Dan ben je waarschijnlijk sportief en benader je het leven met een no-nonsense houding. Niet voor niks dus dat er zoveel aanbod is in de parfumerie. Zoals Christian Dior ooit zei: ‘Het parfum van een vrouw vertelt meer over haar dan haar handschrift.’ (Een simpele vuistregel: wat je lekker vindt heb je nodig!)

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

3 x aromapsyschologie tips

Benieuwd hoe je de kracht van geuren gedurende de dag in kunt zetten voor een verbeterde fysieke en mentale balans? De onderstaande 3 simpele tips uit de aromapsychologie kun je meteen in de praktijk brengen.

1. Maandagmorgen boost

Wil je jouw week straks extra fris en helder beginnen? Ruik dan gedurende de ochtend of dag een aantal keer aan een flesje met citrusolie, of verstuif er wat van in je aromadiffuser. Deze olie kan je studeer- of werkprestaties verbeteren en helpt je te focussen. Marcia Korenhof: ‘Een interessant gegeven is dat zodra studenten tijdens het maken van een tentamen dan ook een citrusgeur ruiken, de geleerde stof naar boven komt.’ Bijzonder, toch? Kun je je prima concentreren maar voel je je wat gespannen? Probeer dan eens sinaasappel- of mandarijnolie. Deze werken ontkrampend en kunnen je een positief, optimistisch gevoel geven. Ten slotte kan bergamot helpen om symptomen van stress-geïnduceerde angst en milde stemmingsstoornissen te minimaliseren.

2. In de auto

Met deze simpele truc kun je ook in de auto profiteren van de helende werking van essentiële oliën. Doe een paar druppels etherische olie op een wattenbol, en stop deze tus­sen de spleetjes van je ventilatiesysteem. Hierboven las je al dat citrusolie de focus verscherpt. Citroen-, pepermunt- of rozemarijnolie werken hier ook goed voor. Je kunt natuurlijk ook een andere olie naar keuze gebruiken – voel vooral wat voor effect jij nodig hebt.

3. In de slaapkamer

lavendelVan je slaapkamer wil je een heerlijk liefdesnest én een perfecte oase van rust maken. Om je nachtrust te verbeteren kun je zelf een kalmerende kussenspray maken. Neem een leeg sprayflesje van 100ml en doe daar 20-30 ml wodka in (ja, echt!). Voeg 50 druppels etherische lavendelolie toe. Even voorzichtig schudden en dan het flesje verder vullen met mineraalwater. Spray dit voor het slapen gaan op je kussen of in je slaapkamer. Lavendel bevat onder andere het bestanddeel linalool, dat een kalmerende en slaapverwekkende werking heeft. Volgens wetenschappelijk onderzoek kan lavendel helpen bij slaapproblemen en een postnatale depressie voorkomen. Om de liefde extra te laten stromen in je slaapkamer, kun je de geuren van jasmijn, sandelhout en ylang ylang gebruiken.

Lees ook:

Aromatherapie & je kruinchakra: met déze oliën voorkom je een blokkade.
In bad met essentiële oliën: zó boost je jouw serotonine in 20 minuten.
Tea tree olie: 5 heilzame toepassingen van deze natuurlijke krachtpatser.
Met déze 7 tips werken jouw essentiële oliën extra krachtig.

Bron: marcianakorenhof.com

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.