Dit is waarom de voedingswaarde de afgelopen 50 jaar zo hard is teruggelopen

Food
voedingswaarde
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
08.07.2020

Steeds meer mensen kiezen voor biologisch geteelde groenten en fruit. Maar hoe zit het eigenlijk met de voedingswaarde? Moeder Aarde krijgt veel te verduren en dat is niet zonder gevolgen. Een mandarijn ziet er weliswaar nog precies hetzelfde uit als 50 jaar geleden, maar heeft een lagere voedingswaarde. Health junkie Juglen Zwaan legt uit hoe dat komt. En waarom deze ontwikkeling overgewicht in de hand werkt.

Dit is waarom de voedingswaarde de afgelopen 50 jaar zo hard is teruggelopen

De plantaardige voeding die we eten is niet meer wat het is geweest. Groente en fruit worden in een razend tempo gekweekt in aarde die uitgeput is. Ze bevatten daardoor een stuk minder vitamines en mineralen dan pakweg 50 jaar geleden. Wat ook bijdraagt aan de verarming van groente en fruit is de toename van CO2 in de lucht. Junglen: “Sommige mensen denken dat veel CO2 in de lucht goed is, omdat planten hierdoor sneller groeien. Planten die veel CO2 tot hun beschikking hebben, worden ook daadwerkelijk groter. Maar inmiddels weten we beter. Door de toegenomen CO2 in de lucht maken de planten veel meer suiker aan, maar veel minder eiwitten. Ook de hoeveelheid mineralen neemt drastisch af. Dat heeft grote gevolgen voor de voedingswaarde.”

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Hongersignaal

In het centrum van je hersenen bevindt zich een controlekamer, de hypothalamus. Dit gebied meet continu hoe het is gesteld met de samenstelling van voedingsstoffen in je bloed. Juglen: “Als er veel suiker binnenkomt, maar weinig andere (micro)nutriënten dan gaan er alarmbellen. De hypothalamus geeft een hongersignaal af. Dit is een natuurlijk feedbackmechanisme om aan alle benodigde nutriënten te komen die het lichaam nodig heeft om te functioneren. Door ‘lege’ voeding te eten krijgen we veel te veel suikers binnen ten opzichte van andere nutriënten, waardoor overgewicht in de hand wordt gewerkt.

7 redenen waarom de voedingswaarde is teruggelopen

1. Pesticidengebruik

Het gebruik van bestrijdingsmiddelen heeft een negatieve impact op de nutritionele waarde van voedsel. Dat is ook logisch, want sommige micro-organismen, die door pesticiden worden gedood, helpen de plant om nutriënten op te nemen.

2. Bio-industrie

Dieren krijgen het verkeerde voer. Ze krijgen veel soja en maïs. Als we deze dieren gras te eten zouden geven, dan bevat het vlees meer omega 3 en stearinezuur. Stearinezuur is een type vet dat een neutraal effect heeft op het cholesterolniveau. Ook bevat vlees van grasgevoerde dieren meer vitamine A en E, alsmede de antioxidant glutathion.

3. Onrijpe pluk

Fruit dat onrijp is geplukt heeft een inferieur nutriëntenprofiel ten opzichte van de rijpe varianten.

4. Monoculturen

Door intensieve landbouw en het gebruikt van kunstmest wordt de bodem uitgeput. Kunstmest wordt vaak wel verrijkt met elementen als stikstof, fosfor, kalium en magnesium. Andere belangrijke mineralen, zoals selenium, ontbreken meestal geheel.

5. Verhitting

Door voedsel lang te koken kan de hoeveelheid nutriënten met 95% afnemen. Daarom is kort verhitten en soms ook rauwe voeding aan te bevelen. Veel voedsel in de supermarkt is gepasteuriseerd of gesteriliseerd, dus sterk verhit geweest.

6. Niet-verse voeding

Vers voedsel dat in de winkel en op markten ligt, heeft meestal een lange reis achter de rug. Hierdoor zijn bijzonder veel nutriënten verloren gegaan: soms is na een week alle vitamine C uit de ‘verse’ voeding verdwenen. Vroeger at men direct van het land, wat heel veel voedzamer is.

7. Veredeling

Door veredeling is de voedingswaarde de laatste tientallen jaren bij sommige gewassen teruggelopen. Vaak worden smaak, kleur en houdbaarheid hierdoor verbeterd, maar gaat de gezondheidswaarde soms achteruit.

Wat te doen?

Het beste is om zelf onze groente en fruit te verbouwen, want verser bestaat niet. Omdat dit niet voor iedereen haalbaar is, is eten uit de omgeving en van het seizoen de beste optie. Biologische gewassen hebben meestal meer actieve plantenstoffen, die gunstig kunnen inwerken op onze gezondheid. Biologisch vlees, eieren en zuivel bevatten meer omega 3 en verdienen daardoor absoluut de voorkeur. Kies bij vis altijd voor wilde vis (te herkennen aan het MSC-logo). Een ander belangrijk punt is dat we over het algemeen veel te weinig groenten en fruit eten. Als we onze inname hiervan zouden verdubbelen, dan kunnen we gemakkelijk de achteruitgang in voedingswaarde compenseren.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link