Visualiseren: dit is hoe het oproepen van beelden je gelukkiger maakt

Heart + Soul
Visualiseren
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
22.10.2019

Je bent aan het werk of in een drukke ruimte. Om even te ontsnappen sluit je je ogen. Je beeldt je in dat je bij een knapperend haardvuur van een beker golden milk geniet. Dagdromen heet dat, een vorm van visualiseren. Visualiseren is het innerlijk zichtbaar maken van situaties, momenten, ideeën en gebeurtenissen. Het is een krachtige tool om te kunnen ontspannen, dingen los te laten of helemaal terug te keren naar jouw kern. En iedereen kan het. 

Visualiseren: dit is hoe het oproepen van beelden je gelukkiger maakt

De één heeft zijn visualiserend vermogen sterker ontwikkeld dan de ander, maar ieder mens beeldt zich constant dingen in. Al dan niet bewust. Net als met het oproepen van gedachten, kun je ook met het oproepen van beelden bepaalde gevoelens krijgen en deze sturen. Je kunt jouw visualisaties zodanig mooi maken dat ze jouw mentale, emotionele of fysieke gezondheid ondersteunen. Zo wordt visualiseren ook gebruikt om trauma’s te helpen verwerken, om te ondersteunen bij genezingsprocessen van ziektes en bijvoorbeeld ter ondersteuning voor het behalen van bepaalde doelen. Alles hangt tenslotte met elkaar samen.

De wetenschap en visualiseren

In zowel de reguliere gezondheidszorg, het onderwijs en de sportwetenschap zijn allerlei onderzoeken gedaan naar de effecten van visualiseren. De resultaten liegen er niet om. Sportprestaties verbeterden, genezingsprocessen versnelden en op toetsen werd beter gescoord. De wetenschappelijke verklaring ligt in het feit dat een visualisatie van een bepaald doel, hetzelfde effect heeft op het menselijk brein als de daadwerkelijke actie die je visualiseert. Als je visualiseert, creëer je een bepaald gedrag. Dit wordt in je geheugen opgeslagen. Wanneer je die actie écht gaat uitvoeren, spreekt je brein dit geheugen aan. Hierdoor ervaar je minder spanning, ben je gemotiveerder en heb je meer zelfvertrouwen. Je hebt die actie namelijk op jouw beste manier al eens uitgevoerd, maar dan in je hoofd.

Visualiseren als verbindende tool

Als je visualiseert, werk je op een holistische wijze. Je lichaam, geest en gevoelens worden met elkaar in verbinding gebracht. In tegenstelling tot dagdromen: dan worden je gedachten en gevoelens niet aangezet. Tijdens een visualisatie zie je dus niet alleen beelden, maar kun je ook gevoelens en bijbehorende gedachtes oproepen die de visualisatie nog krachtiger maken. En dit is wat er dan gebeurt:

  • Je creatieve brein wordt aan het werk gezet. Zo kun je allerlei manieren bedenken om het doel van je visualisatie te bereiken.
  • Je brein wordt gestimuleerd om bij het ondernemen van actie te herkennen wat je nodig hebt om je doel te bereiken.
  • Je zelfvertrouwen, inzichten en motivatie worden vergroot.

Visualisatie onder begeleiding

Heb je nog geen ervaring met visualiseren? Dan is een begeleide meditatie door bijvoorbeeld een holistisch therapeut een fijne manier om er vertrouwd mee te raken. Om je volledig te laten meenemen in je beeldende fantasie, herinneringen en ideeën, word je door de therapeut in een ontspannen toestand gebracht. Je bent je nog wel bewust van je directe omgeving. Je focus ligt op de stem van de begeleider die je door de meditatie heen praat. De stem van de therapeut –  eventueel in combinatie met handopleggingen – helpt je door het proces heen door in alle rust tegen je te praten. Zo kan de begeleider je vragen om je een plek in de natuur in te beelden, waar jij je heel prettig bij voelt. Je krijgt alle tijd om je die plek voor de geest te halen en een gevoel daar bij op te roepen.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Rust en ontspanning

Je komt tot diepe ontspanning doordat je je situaties, plaatsen, omgevingen en gebeurtenissen inbeeldt waar jij je gelukkig bij voelt. Maar de begeleider kan je óók vragen om beelden op te roepen die je juist wilt loslaten. Die beelden horen niet in de prettige omgeving thuis die jij voor je ziet en kunnen het gelukkige gevoel verstoren. Dankzij de begeleiding wordt het eenvoudiger om dingen los te laten. De therapeut helpt je ook om weer terug te komen in de realiteit, bijvoorbeeld door je bewustzijn te stimuleren met lichaamsoefeningen. Zodra je weer ‘wakker’ bent, zul je merken hoeveel rust en ontspanning je hebt gekregen door de visualisatie. En je datgene hebt losgelaten waar je tijdens de visualisatie voor koos.

Zelf visualiseren

Zelf visualisatie oefeningen doen kan natuurlijk ook. Je kunt dan kiezen voor een begeleide meditatie. Gebruik vooral je fantasie. Als jij je ultieme geluk vindt in een luchtballon, helemaal alleen zwevend boven de aarde, dan is dat jouw visualisatie. Of zittend in een bubbel, waar verder niets of niemand in kan en waarin jij je volledig veilig voelt. Zolang de emoties die je er bij voelt maar goed zijn kun je alle kanten op gaan.

Visualisatie oefening

Of je nu onder begeleiding gaat visualiseren of het zelfstandig doet, er zijn een aantal punten waar je op kunt letten om het mooiste resultaat te halen:

  • Zorg voor een rustige omgeving waar je niet gestoord wordt. Sluit je ogen.
  • Focus je eerst op je ademhaling, wees je bewust van de schone lucht die je inademt en de ballast die je met het uitademen kwijtraakt.
  • Maak verbinding met je hart, de diepste kern van je gevoel.
  • Maak je hoofd leeg van alle gedachten die je niet nodig hebt en maak ruimte voor je visualisatie.
  • Richt je op wat je doel is van de visualisatie: ontspanning
  • Beeld je een moment of situatie in die voor jou zo rustgevend is dat je er van ontspant.Maak dit beeld zo mooi als je zelf wilt. Bijvoorbeeld een dag in de sauna, waarbij je visualiseert dat je daar helemaal alleen bent en dit een heerlijk rustgevend gevoel geeft. Of een wandeling in de natuur, waarbij je ontspant door het geluid en de geuren van de bomen en dieren om je heen. 
  • Luister naar je gevoel. Als je gevoel niet prettig is, kies dan een ander beeld. Net zolang tot je het beeld hebt waarbij je je gelukkig voelt.
  • Laat de visualisatie zolang duren als het goed voelt en nodig is.
  • Sluit je visualisatie af met lichaamsoefeningen: beweeg al je lichaamsdelen afzonderlijk van elkaar, zodat je weer bewust bent van je lichaam. Open je ogen en voel weer waar je bent.

Visualiseer je liever onder begeleiding? Luister dan naar deze visualisatie om oude ballast los te laten.

Goed om te weten

Visualiseren werkt pas als je je richt op de weg naar je doel toe en niet op het doel zelf. Dagdromen dat je miljonair wordt is iets totaal anders dan visualiseren hoe je je doelen helder maakt. Een drietal veel toegepaste visualisatietechnieken zijn: ontspannings-visualisatie (waarbij het leren ontspannen het doel is), prestatie-visualisatie (waarbij je bepaalde prestaties kunt verhogen door je te richten op het bereiken van jouw gewenste doel) en heling-visualisatie (waarbij je bepaalde mentale, emotionele of fysieke klachten behandelt met behulp van visualisatie).

Marjolein Berendsen is oprichter en eigenaar van ZoMa Opleidingen. In de opleiding tot holistisch therapeut leer je weer te leven vanuit je essentie en dit vanuit licht en liefde door te geven aan cliënten. De basis voor de opleiding is Reiki; je kunt bij ZoMa Opleidingen dan ook verschillende Reiki-cursussen volgen.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link