Slow living: waarom langzaam leven precies is wat je nu nodig hebt

Heart + Soul
slow living

Nathalie Meertens
27.09.2021

Steeds meer mensen snakken naar slow living. Simpel gezegd betekent het zoveel als niet haasten en genoeg tijd nemen om te zijn en niet alleen om te doen. Dit idee klinkt voor veel mensen als een hele verademing in een maatschappij die draait om zo productief mogelijk zijn. Maar wat als je het je simpelweg niet kunt veroorloven om langzamer te leven? En wat als je juist op je best bent als je ‘snel’ leeft? Gelukkig kun je ook dan profiteren van de benefits van slow(er) living. Zó vertraag je je pas in kleine stapjes…

Slow living: waarom langzaam leven precies is wat je nu nodig hebt

Zoals met veel trends gebeurt, wordt slow living vaak gesimplificeerd en onrealistisch weergegeven. Denk aan witte mensen met een flinke bankrekening die het zich kunnen veroorloven om in de natuur te gaan wonen en daar tot rust te komen. Of iemand die een radicaal off the grid leven kiest: fantastisch, maar niet voor iedereen wenselijk of haalbaar. Gelukkig kan slow living er voor iedereen anders uitzien. Wat je omstandigheden ook zijn, er zijn manieren om te vertragen en stil te staan bij wat voor jou de essentie van het leven is.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

Zó omarm je slower living

1. Verbind je met je innerlijke kind

Een van de simpelste dingen die je kunt doen is elke dag of week wat tijd vrijmaken om iets te doen wat je leuk vindt. Iets waar je helemaal in op kunt gaan en wat verder geen doel dient behalve plezier hebben. Denk eens aan wat je als kind het liefste deed en experimenteer met die activiteiten. Of dingen die erop lijken; we kunnen ons voorstellen dat je misschien liever niet 10 keer achter elkaar gillend van de glijbaan gaat in de speeltuin in de buurt. Maar wie weet kun je met vrienden naar een trampolinepark of klimmuur. Een andere tip: wat zijn dingen die je nu al doet en het liefst meer zou doen, maar die een energieslurpende of irritante taak met zich meebrengen? Denk aan het geven van dinner parties en de bende die je daarna moet opruimen. Kun je het vervelende deel misschien aan een ander overlaten? Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk meer te doen van wat je blij maakt.

2. Beweeg met de seizoenen mee

Laat de seizoenen je wegwijzers zijn in je leefstijl. In de herfst en winter zul je waarschijnlijk de behoefte voelen langzamer te leven, naar binnen te keren. Maar denk ook aan de ‘seizoenen’ van je menstruatiecyclus bijvoorbeeld. Omarm de natuurlijke behoefte aan rust die je in de tweede helft van je cyclus kunt voelen. Omarm bijvoorbeeld ook het tijdelijke gebrek aan creativiteit dat volgt op het afmaken van een groot project. De hele natuur kent pieken van activiteit gevolgd door perioden van rust en herstel. Jij bent een deel van de natuur, en niet gemaakt om als een Duracell-baterijtje te leven. Je hoeft niet elke dag de hele dag slowly te leven; het kan juist perfect werken om in specifieke perioden te vertragen.

3. Oefen je time management

Het laatste waar je aan denkt als je je last minute op een deadline moet storten is slow living. Daarom is het belangrijk om je tijd goed te managen. Dan houd je niet alleen meer tijd over om het rustig aan te doen, je creëert ook meer ruimte om in een flow terecht te komen. De kans is namelijk klein dat je in een activiteit opgaat en je full brain power benut als je allerlei dingen tegelijk doet, moet haasten en dingen vergeet. Dus to do lijstjes, planners, notitieboekjes en de ‘niet storen’ functie op je smartphone zijn je beste vriend.

4. Gebruik slow living als resetknop

Wacht ook vooral niet tot je brein overkookt voor je een pauze neemt. Plan tijdens activiteiten elk uur een korte stretch- en adempauze in zodat je daarna weer met je volle aandacht verder kunt. Zo gebruik je als het ware microdoseringen van slow living als resetknoppen gedurende je dag. Als je 5 minuten écht volledig focust op ademen, meditatief afwassen of stretchen zul je je verbazen over wat het met je zenuwstelsel kan doen. Het probleem van tegenwoordig is dat rusten vaak betekent dat we in een comfortabele houding alsnog een overdosis prikkels binnenkrijgen. 10 minuten alles wat je doet zo veel mogelijk vertragen en met je volledige aandacht observeren kan je meer oppeppen dan 2 uur Netflixen, wedden?

5. Leer tevreden zijn

Slow living betekent niet dat je al je perfectionisme uit het raam moet gooien. Maar het is wel belangrijk om het verschil te zien tussen streven naar beter en jezelf onmogelijke eisen stellen. Slow living gaat over meedeinen met wat het leven je geeft, aanwezig blijven en je niet vastklampen aan hoe je vindt dat dingen zouden moeten zijn. Jezelf uitdagen is belangrijk, maar vooral de perfectionisten onder ons lopen het risico zich blind te gaan staren op onrealistische doelen. Zo verlies je kostbare energie en tijd, en kun je niet goed meer voelen wat het leven van je vraagt. Bepaal in welke gebieden van je leven ‘goed’ goed genoeg voor je is, en kies bewust bepaalde projecten of vaardigheden die je wilt perfectioneren. Er is veel meer tijd voor vertraging als je niet constant sprintjes hoeft te trekken van jezelf.

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide

Bron: mindbodygreen

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.