Heb jij moeite met in slaap vallen door een onrustig gevoel? 3 tips

Artikelen
niet kunnen slapen door onrustig gevoel
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
11.01.2022

Ken je dat: je hebt het vage gevoel dat er iets mis is, maar weet niet precies wat dan. In het Engels wordt dat onrustige gevoel anxiety genoemd. Overdag is een onrustig gevoel al vervelend, maar ’s avonds als je probeert te slapen kan het nóg irritanter zijn als je je onrustig voelt. Als je zonder afleiding in bed wordt kan het gevoel sterker worden en je uit je slaap houden. En van het feit dat je niet kan slapen word je dan nóg onrustiger… Om je te helpen deze vicieuze cirkel te doorbreken vind je hieronder 3 tips. 

Onrustig gevoel symptomen

Een onrustig gevoel gaat vaak samen met verschillende andere symptomen. Denk aan een hoge ademhaling, snelle hartslag, concentratieproblemen, spierspanning, hoofdpijn, emotionele instabiliteit en natuurlijk slaapproblemen. Om je mentaal rustiger te voelen, heb je voldoende rust nodig. Daarom is het extra vervelend dat een onrustig gevoel vaak je slaap verstoort. Onderstaande 3 tips kunnen je helpen in slaap te komen, zelfs als je je onrustig voelt.

Kan je niet slapen door een onrustig gevoel? 3 tips

1. Gebruik je ademhaling

Zie je ademhaling als een draagbaar natuurlijk geneesmiddel. Met je adem kun je direct de activiteit van je zenuwstelsel beïnvloeden. Als je een onrustig gevoel hebt, is de kans groot dat je sympathische zenuwstelsel geactiveerd is, jouw ‘actiestand’. Als je je rustiger wilt voelen en in slaap wilt vallen, is het juist belangrijk dat je je parasympathische zenuwstel activeert. Dat kan met je ademhaling. Bijvoorbeeld met de downregulating breath. Bij deze ademhalingsoefening verleng je je uitademing. Je kunt hierbij tellen of dit gewoon op gevoel doen. Als je wilt tellen, adem dan 3 tellen in en 6 tellen uit, of 4 tellen in en 8 tellen uit. Ga hier een paar minuten mee door. Adem in door je neus en uit door je neus of door je mond alsof je door een rietje blaast. Een andere ademhalingsoefening die je kunt doen is de 4-7-8 ademhaling. Deze wordt vaak ingezet bij slaapproblemen. Hij is heel simpel: je ademt 4 tellen in, houdt je adem 7 tellen vast, en ademt 8 tellen uit. Herhaal dit een aantal minuten. Adem weer in door je neus en uit door je neus of door je mond alsof je door een rietje blaast.

2. Beperk je schermtijd

We weten het, deze tip is een cliché geworden. Maar dat is niet voor niks. Het blauwe licht dat van je schermen afkomt kan de aanmaak van melatonine, het ‘slaaphormoon’, namelijk verstoren. En dat komt je nachtrust niet ten goede. Bovendien kunnen de prikkels die je via je apparaten opneemt je onrustige gevoel flink versterken. Je smartphone, laptop en tv zijn dus niet de beste bronnen van afleiding bij een onrustig gevoel. Al helemaal niet ’s avonds. Luister in plaats daarvan naar rustige muziek voor je gaat slapen, of lees eventueel een boek dat een kalmerend effect op je heeft.

3. Schaapjes tellen werkt

Blijven de gedachten door je hoofd racen terwijl je dolgraag wilt vertragen? Draai je op je rechterzij en begin te tellen: achtentwintig op de inademing en achtentwintig op de uitademing, zevenentwintig op de volgende inademing en zevenentwintig op de uitademing, enzovoort. Als je de tel kwijt raakt begin je gewoon opnieuw. Bij nul aangekomen? Ga dan weer naar achtentwintig.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.