Hooikoorts: orthomoleculaire top tips tegen kriebelklachten

by Liselore van Ekdom 15.05.2018

Mei is de favoriete maand van onze contributer & orthomoleculair life coach Liselore van Ekdom: alles groeit, alles bloeit. Ben jij echter één van de miljoen (!) Nederlanders die last heeft van hooikoorts? Dan is het genieten van de lente voor jou waarschijnlijk een stuk lastiger. Wij helpen je graag op weg door het delen van Liselore haar tips om deze kriebel klachten op een natuurlijke manier aan te pakken. Lees snel verder!

Hooikoorts: orthomoleculaire top tips tegen kriebelklachten

Liselore: Kriebelogen, kriebelneus, niezen, tranende ogen, weinig energie… best moeilijk genieten als je last hebt van deze hooikoorts klachten. Je kunt je er behoorlijk ellendig van voelen. Hooikoorts levert in Nederland zelfs 490.000 ziektedagen (1) op. Het goede nieuws? Je kan er wat aan doen! Door een integrale kijk op gezondheid kan je op een natuurlijke manier het heft in eigen handen nemen. Zie je klacht als kans (2)! Zo kan je op korte termijn met natuurlijke manieren je klachten verlichten (3). Maar ook – op langere termijn – de onderliggende oorzaak van je klacht aan te pakken.

Hooikoorts, wat is het?

Liselore: Hooikoorts, ook wel allergische rinitis (4), is een ongewenste ontstekingsreactie van je immuunsysteem. Je lichaam reageert “overdreven heftig” bij het inademen van pollen van grassen, planten of bomen. Omdat de pollen in het “hooiseizoen” overal in de lucht zweven, is er bijna geen ontkomen aan. Als je last hebt van hooikoorts, is je immuunsysteem overactief: het staat continue in de actie-stand. Op zich is het heel fijn dat je immuunsysteem binnendringers aanvalt, alleen… deze pollen zijn onschuldig. Bovendien kost deze actie-stand enorm veel energie. Je lichaam reageert door histamine aan te maken. Histamine is een boodschapperstof die je bloedvaten verwijdt. Zo kunnen o.a. de witte bloedcellen de ontstekingsplek bereiken zodat genezing bevorderd kan worden. De slijmvliezen zwellen en ze gaan meer slijm produceren. Zo ontstaan je klachten. Hoe kan het nu dat jij hooikoorts hebt ontwikkeld en je zus/broer of vriend niet?

De drie belangrijkste hooikoorts oorzaken op een rij

1. Je slijmvliesbarrière systeem functioneert niet goed genoeg.

Onze lichaamsbarrières (huid, longen, darmen, genitaliën) vormen de eerste beschermingslaag van ons immuunsysteem. Als je slijmvliezen goed genoeg functioneren, houden ze zonder moeite de pollen buiten je lichaam. Als je last hebt van hooikoorts, komen de pollen door deze eerste defensielinie heen. Daarmee functioneert je slijmvliesbarrière onvoldoende goed. Het is overigens niet makkelijk om je slijmvliezen optimaal te houden in onze leefomgeving. Verkeerde voeding, chronische stress, bepaalde bacteriën, antibiotica en bepaalde medicijnen kunnen de werking van onze lichaamsbarrières allemaal negatief beïnvloeden.

2. Chronische stress

Ons lichaam heeft veel voedingstoffen (5) nodig als we (chronische) stress ervaren. Om ervoor te zorgen dat deze stoffen snel genoeg ter plaatse zijn, geven de hersenen de darmwand opdracht om een beetje open te gaan staan. Voor even, geen probleem! In een chronische situatie houdt dit voor lange tijd aan. Zo kunnen er makkelijker binnendringers je lichaam binnen komen. Je immuunsysteem is continue geactiveerd en dit kost je ontzettend veel energie.

3. Histamine overbelasting

Bij hooikoorts maakt je lichaam histamine aan. Wist je dat histamine ook aanwezig is in een groot deel van onze voeding? Zo kan je lichaam een histamine overbelasting hebben. Het DAO – enzym breekt de histamine af in ons lichaam. Sommige mensen zijn niet of minder in staat het DAO enzym aan te maken (6). Dit kan je meten met aanvullende laboratoriumdiagnostiek. Nu je meer inzicht hebt in de onderliggende oorzaken van je hooikoortsklachten vind je hieronder 4 concrete oplossingsstrategieën.

4 oplossingstrategieën voor jouw hooikoorts

1. Verminder je aanrakingskans met allergenen

Makkelijker gezegd dan gedaan zou je denken… Toch zijn er een aantal algemene helpende acties die je kan doen: bekijk het pollennieuws; gebruik een zonnebril, een Neti Pot of Rhino Horn én douche alle pollen goed van je lichaam af. Wees je ook bewust dat het veel zou kunnen helpen als je je “totale” (voedings) intoleranties / allergieën pool zou verminderen. In welke mate jouw lichaam intolerant of allergisch is, verschilt per persoon. Je kan hier voor jezelf inzicht in krijgen door aanvullend laboratorium onderzoek te laten doen (7).

2. Ondersteun je immuunsysteem met voeding (suppletie)(8)

– Verminder de histamine productie door:
1. Hoeveelheid Vitamine C (9) in je voeding te vergroten – Deze antioxidant remt namelijk de productie van histamine (10). Je kan vitamine C ook als supplement bijslikken.
2. Verminderen van voedingsmiddelen waar je door kruisallergie misschien gevoelig voor bent. Dit komt omdat de eiwitten in pollen soms sterk lijken op eiwitten die in bepaalde voeding zitten. (11)
3. Verminder je histamine hoeveelheid in je voeding door vooral voor verse producten te kiezen.
4. Gebruik extra kruiden die histamine remmen – Een voorbeeld van een histamine remmend kruid is scutellaria (baicalensis)(12). Je kan scutellaria suppleren. Kies altijd voor kwalitatieve producten en laat je adviseren door een orthomoleculair therapeut.

– Zorg voor een goede vetzuurbalans.
Omega 3 vetzuren remmen je ontstekingsreactie. Verlaag je Omega 6 inname en verhoog je omega 3 (EPA, DHA inname). Je kan omega 3 vetzuren (13) ook suppleren.

3. Verbeter je barrièresysteem en darmwerking

Want.. w.eerstand begint in je darm! De basis van je darmen begint bij wat je eet. Wees extra lief voor je slijmvliezen als je last hebt van hooikoorts. Bepaalde voeding breekt de slijmvliezen versneld af. Een voorbeeld hiervan is gliadine die in gluten zitten. Maar ook de koemelkproducten kan je beter even laten staan. Daarnaast kun je tijdelijk je darmen een handje helpen door kwalitatieve probiotica te suppleren. Vaak is dit echter onvoldoende om op de langere termijn ook zonder probiotica je darmmilieu te optimaliseren. Kies dan voor een darm optimalisatie next level (14). Door middel van laboratorium onderzoek en persoonlijk orthomoleculair advies kan je op de langere termijn je darmen met een persoonlijk behandelplan geheel opbouwen.

4. Verminder je chronische stress

Dit is uitdagend voor ons allemaal. En helaas vaak geen quick fix. Er liggen namelijk verschillende (mentale) oorzaken aan de basis van het ervaren van (chronische) stress. Belangrijk is in ieder geval:
– je slaap te optimaliseren
– te weten wat jou ontspant en hier voldoende tijd voor vrijmaken
– weten dat je extra hulp kan inschakelen als je dat nodig hebt. Ik help je graag door middel van persoonlijke orthomoleculaire life coaching.

Op naar minder hooikoorts klachten! En als het je nu niet lukt de hooikoorts klachten sterk te verminderen, begin dan vroegtijdig voor het volgende hooiseizoen zodat mei ook weer jouw favoriete maand kan worden!

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

smoothieKijk voor meer informatie over mogelijkheden en werkwijze op Liselore’s webite en social media. Iedereen is anders en wat voor de een werk, werkt voor de ander minder. Voor persoonlijk advies: welkom in de praktijk! Wil je nog meer tips dan bovenstaande ontvangen? Vraag hier de sheets aan en ontvang o.a. het recept van deze Immuun Booster Smoothy. Liselore werkt graag samen met aanvullende disciplines als de reguliere gezondheidszorg (oa met Dokter Juriaan)

Bronnen:
1.Onderzoek van Mediq apotheken
2. Liselore werkt samen met Dokter Juriaan in MKNV
3. Waarom kiezen voor natuurlijk? 1) het belast je lijf niet door gebruik van natuurlijke stoffen, 2) geen bijwerkingen, 3) je werkt aan onderliggende oorzaken en verbetert je gehele gezondheid
4. Meer last van (kinder) allergie en  eczeem? Klik hiervoor leestip.
5. Onder andere: water, natrium,  glucose
6. Dit kan je meten met aanvullende laboratoriumdiagnostiek.
7. Kijk voor meer informatie over mogelijkheden en werkwijze op mijn webite: www.yourelements.nl
8. Iedereen is anders en wat voor de een werk, werkt voor de ander minder. Voor persoonlijk advies: welkom in de praktijk!
9. Rijke vitamine C bronnen zijn o.a.: camu camu bessen,  rozebottel, peterselie, paprika, spruitjes, brocolli
10. Bron: Johnston J Am Diet Assoc. 1992 Aug;92(8):988-9.
11. Bron:  Cross-reactive foods.a Data derived from studies with DBPCFCs. (From Sicherer SH. Clinical implications of cross-reactive food allergens. J Allergy Clin Immunol 2001;108(6):885
12. Deze toepassing is oorspronkelijk afkomstig van de Traditioneel Chinese Geneeswijzen. Bron: Huang Shu Ying, et al. Journal of Pharmacology and Clinical Application of TCM 1096; 12(3): 28-29
13. Eerder geschreven artikels over vetzuren van Liselore: 1en2
14. Kijk voor meer informatie over mogelijkheden en werkwijze op mijn webite: www.yourelements.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN