Hooikoorts: met déze orthomoleculaire tips heb je minder kriebelklachten

Body
hooikoorts

Ben jij één van de miljoen (!) Nederlanders die last heeft van hooikoorts? Dan is het genieten van de lente voor jou waarschijnlijk een stuk lastiger. Want zelfs als je de hele dag binnen zit, weten pollen hun weg te vinden naar jouw slijmvliezen. Om te voorkomen dat je het hele voorjaar rondloopt met een overactief immuunsysteem (want dat is wat er gebeurt als je last hebt van hooikoorts) vroegen we orthomoleculair life coach Liselore van Ekdom naar tips om kriebel klachten op een natuurlijke manier aan te pakken. Doe er je voordeel mee!

Hooikoorts: met deze orthomoleculaire tips heb je geheid minder kriebelklachten

Liselore: Kriebelogen, kriebelneus, niezen, weinig energie… Genieten van de lente is een hele uitdaging als je last hebt van deze hooikoorts klachten. Je kunt je er behoorlijk ellendig van voelen. Hooikoorts levert in Nederland zelfs 490.000 ziektedagen op (1). Het goede nieuws? Je kan er wat aan doen! Door een integrale kijk op gezondheid kan je op een natuurlijke manier het heft in eigen handen nemen. Zie je klacht als kans (2)! Zo kan je op korte termijn met natuurlijke manieren je klachten verlichten (3). Maar ook – op langere termijn – de onderliggende oorzaak van je klacht aan te pakken.

Hooikoorts, wat is het?

Liselore: Hooikoorts, ook wel allergische rinitis (4), is een ongewenste ontstekingsreactie van je immuunsysteem. Je lichaam reageert “overdreven heftig” bij het inademen van pollen van grassen, planten of bomen. Omdat de pollen in het “hooiseizoen” overal in de lucht zweven, is er bijna geen ontkomen aan. Als je last hebt van hooikoorts, is je immuunsysteem overactief: het staat continue in de actie-stand. Op zich is het heel fijn dat je immuunsysteem binnendringers aanvalt, alleen… deze pollen zijn onschuldig. Bovendien kost deze actie-stand enorm veel energie. Je lichaam reageert door histamine aan te maken. Histamine is een boodschapperstof die je bloedvaten verwijdt. Zo kunnen o.a. de witte bloedcellen de ontstekingsplek bereiken zodat genezing bevorderd kan worden. De slijmvliezen zwellen en ze gaan meer slijm produceren. Zo ontstaan je klachten. Hoe kan het nu dat jij hooikoorts hebt ontwikkeld en je zus/broer of vriend niet?

De 3 belangrijkste hooikoorts oorzaken op een rij

1. Je slijmvliesbarrière systeem functioneert niet goed genoeg

Onze lichaamsbarrières (huid, longen, darmen, genitaliën) vormen de eerste beschermingslaag van ons immuunsysteem. Als je slijmvliezen goed genoeg functioneren, houden ze zonder moeite de pollen buiten je lichaam. Als je last hebt van hooikoorts, komen de pollen door deze eerste defensielinie heen. Daarmee functioneert je slijmvliesbarrière onvoldoende. Het is overigens niet makkelijk om je slijmvliezen optimaal te houden in onze leefomgeving. Verkeerde voeding, chronische stress, bepaalde bacteriën, antibiotica en bepaalde medicijnen kunnen de werking van onze lichaamsbarrières allemaal negatief beïnvloeden.

2. Chronische stress

Ons lichaam heeft veel voedingstoffen (5) nodig als we (chronische) stress ervaren. Om ervoor te zorgen dat deze stoffen snel genoeg ter plaatse zijn, geven de hersenen de darmwand opdracht om een beetje open te gaan staan. Voor even, geen probleem! In een chronische situatie houdt dit voor lange tijd aan. Zo kunnen er makkelijker binnendringers je lichaam binnen komen. Je immuunsysteem is continue geactiveerd en dit kost je ontzettend veel energie.

3. Histamine overbelasting

Bij hooikoorts maakt je lichaam het stofje histamine aan. Wist je dat histamine ook aanwezig is in een groot deel van onze voeding? Zo kan je lichaam een histamine overbelasting hebben. Het DAO – enzym breekt de histamine af in ons lichaam. Sommige mensen zijn niet of minder in staat het DAO enzym aan te maken (6). Dit kan je meten met aanvullende laboratoriumdiagnostiek. Nu je meer inzicht hebt in de onderliggende oorzaken van je hooikoortsklachten vind je hieronder 4 concrete oplossingsstrategieën.

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

4 oplossingstrategieën voor jouw hooikoorts

1. Verminder je aanrakingskans met allergenen

Makkelijker gezegd dan gedaan zou je denken… Toch zijn er een aantal algemene helpende acties die je kan doen: bekijk het pollennieuws; gebruik een zonnebril, een Neti Pot of Rhino Horn én douche alle pollen goed van je lichaam af. Wees je ook bewust dat het veel zou kunnen helpen als je je “totale” (voedings) intoleranties / allergieën pool zou verminderen. In welke mate jouw lichaam intolerant of allergisch is, verschilt per persoon. Je kan hier voor jezelf inzicht in krijgen door aanvullend laboratorium onderzoek te laten doen (7).

2. Ondersteun je immuunsysteem met voeding (suppletie)(8)

– Verminder de histamine productie door:
1. Hoeveelheid Vitamine C (9) in je voeding te vergroten – Deze antioxidant remt namelijk de productie van histamine (10). Je kan vitamine C ook als supplement bijslikken.
2. Verminderen van voedingsmiddelen waar je door kruisallergie misschien gevoelig voor bent. Dit komt omdat de eiwitten in pollen soms sterk lijken op eiwitten die in bepaalde voeding zitten. (11)
3. Verminder je histamine hoeveelheid in je voeding door vooral voor verse producten te kiezen.
4. Gebruik extra kruiden die histamine remmen – Een voorbeeld van een histamine remmend kruid is scutellaria (baicalensis)(12). Je kan scutellaria suppleren. Kies altijd voor kwalitatieve producten en laat je adviseren door een orthomoleculair therapeut.
– Zorg voor een goede vetzuurbalans.
Omega 3 vetzuren remmen je ontstekingsreactie. Verlaag je Omega 6 inname en verhoog je omega 3 (EPA, DHA inname). Je kan omega 3 vetzuren (13) ook suppleren.

3. Verbeter je barrièresysteem en darmwerking

Want weerstand begint in je darmen! De basis van je darmen begint bij wat je eet. Wees extra lief voor je slijmvliezen als je last hebt van hooikoorts. Bepaalde voeding breekt de slijmvliezen versneld af. Een voorbeeld hiervan is gliadine die in gluten zitten. Maar ook de koemelkproducten kan je beter even laten staan. Daarnaast kun je tijdelijk je darmen een handje helpen door kwalitatieve probiotica te suppleren. Vaak is dit echter onvoldoende om op de langere termijn ook zonder probiotica je darmmilieu te optimaliseren. Kies dan voor een darm optimalisatie next level (14). Door middel van laboratorium onderzoek en persoonlijk orthomoleculair advies kan je op de langere termijn je darmen met een persoonlijk behandelplan geheel opbouwen.

4. Verminder je chronische stress

Dit is uitdagend voor ons allemaal. En helaas vaak geen quick fix. Er liggen namelijk verschillende (mentale) oorzaken aan de basis van het ervaren van (chronische) stress. Belangrijk is in ieder geval:
– je slaap te optimaliseren
– te weten wat jou ontspant en hier voldoende tijd voor vrijmaken
– weten dat je extra hulp kan inschakelen als je dat nodig hebt. Ik help je graag door middel van persoonlijke orthomoleculaire life coaching.

Op weg naar minder hooikoorts klachten! En als het je nu niet lukt de hooikoorts klachten sterk te verminderen, begin dan vroegtijdig voor het volgende hooiseizoen zodat het voorjaar ook weer jouw favoriete seizoen kan worden!

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Kijk voor meer informatie over mogelijkheden en werkwijze op Liselore’s webite en social media. Wil je meer informatie over de bronnen in dit artikel? Mail dan naar info@holistik.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.