Expressief schrijven: 3 tips om meteen aan de slag te gaan met deze bewustwordingstool

Heart + Soul
expressief schrijven, journalen, hoe was je dag, boek
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
31.08.2021

Veel mensen houden tegenwoordig eindeloos veel ballen in de lucht en komen daardoor nauwelijks aan zichzelf toe. Zo lijken de dagen ongemerkt in elkaar over te lopen, zonder dat je ze bewust beleefd en ervaringen goed verwerkt. Een tool die je helpt om meer aanwezig te zijn in het hier en nu is expressief schrijven. Fysiotherapeute Anne Verhagen profiteert zelf al jaren van de kracht van dit ritueel en ontwikkelde de journal Hoe was je dag? waarmee ze anderen motiveert om ook de kracht van het schrijven te ontdekken. Hieronder deelt ze 3 tips waarmee jij meteen aan de slag kunt. 

Expressief schrijven: 3 tips om meteen aan de slag te gaan met deze bewustwordingstool

expressief schrijven, journalen, hoe was je dag, boekAnne: ‘Als fysiotherapeut ben ik dagelijks bezig met het begeleiden en motiveren van anderen. Om voor anderen te kunnen zorgen, probeer ik ook zo goed mogelijk voor mijzelf te zorgen. Al schrijvend reflecteren op en stilstaan bij de dag helpt me daarbij. Het werd mij ooit aangeraden door mijn psycholoog. Hij adviseerde me om dingen van me af te gaan schrijven. Ik legde een schriftje op mijn nachtkastje neer en begon. Al snel merkte ik dat het zo’n mooie manier is om bewuster in het leven te staan, wat ik aan het einde van de dag ook op papier zette… Als ik me bijvoorbeeld heb voorgenomen om aan het eind van de dag drie dingen op te schrijven waarvoor ik dankbaar ben, ga ik daar automatisch meer op letten. Hierdoor heb ik ook het gevoel dat ik minder gejaagd door het leven ga. Wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat schrijven nog gezond is ook.

Voordelen van expressief schrijven

Als je op zoek gaat naar de kracht van schrijven, kom je vrij snel uit bij de Amerikaanse psycholoog James Pennebaker. Deze professor in de psychologie aan de Universiteit van Texas onderzoekt al decennialang de effecten van ‘expressief schrijven’, waarbij je schrijft over gebeurtenissen en je emoties daarbij, op de gezondheidstoestand van mensen. Met zijn onderzoek dat in 1986 gepubliceerd werd, concludeerde hij dat expressief schrijven positief kan bijdragen aan het verwerken van gebeurtenissen. Verschillende onderzoeken van andere wetenschappers (na 1986 zijn er meer dan 400 studies gepubliceerd naar de effecten van expressief schrijven) geven vaak dezelfde resultaten: schrijven draagt bij aan een gezond leven, aan een gezonde geest en zelfs lichamelijke gezondheid is te beïnvloeden met schrijven. Dus: pak je fijnste pen erbij. Neem eens echt tijd voor jezelf. Reflecteer. Schrijf. Schrijf. En schrijf.

expressief schrijven, journalen, hoe was je dag, boek

3 tips om vandaag nog te beginnen met expressief schrijven

1. Alles is goed

Beginnen met schrijven kan best spannend zijn. Misschien denk je: ik kan helemaal niet schrijven. Dat dacht ik in ieder geval toen ik begon met mijn gevoelens en gedachten op papier te krijgen. Ik kwam er al snel achter dat het niet belangrijk is wát je schrijft. Het is veel belangrijker dát je schrijft. En of dat nou ‘goed’ is, is helemaal niet relevant. Dit zijn jouw ervaringen van de dag die je voor jezelf op papier zet.

2. Kies je ideale schrijfmoment

Mijn ideale schrijfmoment is meestal vlak voordat ik ga slapen. Ik zorg ervoor dat ik niet gestoord kan worden en probeer in een prikkelvrije zone te kruipen (een opgeruimde (slaap)kamer en mijn telefoon niet binnen handbereik). Ook besteed ik er niet veel tijd aan. Ik heb aan een kwartier voldoende. Als ik mijn gedachten van dat moment echt allemaal van me af heb geschreven val ik vervolgens gemakkelijker in slaap.

3. Denk er niet te veel over na

Je bent er lekker voor gaan zitten, hebt een journal en pen in je handen. Wat is het eerste dat in je opkomt? Dat zou het eerste kunnen zijn dat je van je afschrijft. Wat heb je vandaag allemaal meegemaakt? Waar werd je blij van? Wat zie je in het vervolg liever anders? Zomaar een aantal voorbeeldvragen die je jezelf kunt stellen. Het gaat om het schrijven. Denk er dus niet te veel over na en begin gewoon. En let al helemaal niet op grammatica- en spelfouten.’

Over Anne Verhagen

Van jongs af aan schrijft Anne Verhagen (1986, Breda) gevoelens en gebeurtenissen van zich af. Met haar journal Hoe was je dag? helpt ze anderen ook de kracht van het schrijven te ontdekken. Meer informatie over de journal vind je hier.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Beeld Anne Verhagen: Lopke van der Reijt

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.