Om de haverklap verschijnt er iets nieuws op de markt dat wordt geadverteerd als the next life-changing thing. Dat geldt voor diëten, kleren, technologie, verzorging, alles eigenlijk. Bijna iedereen betrapt zichzelf er weleens op dat je in die grootse belofte gelooft en meedoet met de trend. Om weer precies hetzelfde te doen bij de vólgende hippe hit. Het hoeft hierbij trouwens niet alleen om spullen te gaan; ook bij partners bijvoorbeeld kun je steeds op zoek gaan naar fris en nieuw. Voor dit psychologische fenomeen is een naam: het Shiny Object Syndrome. Menselijk om mee te worstelen, maar wél een potentieel obstakel voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Hieronder lees je meer.
Shiny Object Syndrome: zo blokkeert het jouw persoonlijke groei
Misschien kun je je herinneren dat je als kind weken of zelfs maandenlang zeurde om nieuw speelgoed. Als je het dan eenmaal eindelijk had gekregen, duurde het plezier dat je er van had relatief kort. Voor je ’t weet zag je in de folder van de speelgoedwinkel weer iets anders wat je aandacht trok. In psychologische termen heet dit fenomeen het Shiny Object Syndrome, en het speelt lang niet alleen bij kids op. De ene volwassene heeft er meer ‘last’ van dan de andere, afhangende van bijvoorbeeld je karakter, je financiële middelen, en je omgeving.
Evolutionaire verklaring
Vanuit evolutionair oogpunt is de neiging altijd het nieuwste van het nieuwste te willen trouwens goed te verklaren. Voor onze voorouders betekenden nieuwe uitvindingen vaak een grotere overlevingskans. Als ze ergens vroeg bij waren, konden ze zich beter redden dan anderen en waren ze in het voordeel. En vanuit psychologisch opzicht ligt er aan het Shiny Object Syndrome een behoefte aan verbinding met anderen ten grondslag. We willen erbij horen. Ook dat is een overblijfsel uit vergane tijden; als onze voorouders verstoten werden uit hun groep, stond hun leven op het spel.
Diëten
Voor veel mensen manifesteert het Shiny Object Syndrome zich in de context van gezondheid. Als je wilt afvallen bijvoorbeeld ben je gevoelig voor de ‘revolutionaire’ diëten die aan de lopende band voorbij komen. Helemaal als ze gepromoot worden door je favoriete beroemdheden en beloven al je problemen voor altijd op te lossen, ‘en nu écht’. Toch is afvallen eigenlijk extreem simpel: je moet minder calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt. Dit idee vormt de basis voor elk dieet dat ooit heeft gewerkt – de manier waarop je die negatieve caloriebalans creëert verschilt gewoon steeds. Het probleem is dat veel mensen van het ene naar het andere dieet hoppen en dat veel diëten veel te extreem zijn. Zo ontstaat er een jojo-effect. Veel slimmer is het dus om duurzame leefstijlveranderingen door te voeren (of gewoon intuïtief te gaan eten). Ruil de rush en glamour van al die nieuwe trends dus liever in voor gestage verandering, tevredenheid en geduld.
De kracht van gewoonten
Dit geldt trouwens niet alleen voor diëten. Ons brein houdt van gewoonten. Ze vergen weinig denkkracht en kunnen zich vrijwel onbewust voltrekken. Zo bespaar je een hoop energie. En als je gewoonten maar vaak genoeg herhaalt, kunnen ze zich verankeren in de structuur van je brein. Er ontstaan dan namelijk nieuwe neurale verbindingen, die op zichzelf ook weer nieuw gedrag voort kunnen brengen. Win-win, dus. Het vermogen van het brein om zich op deze manier aan te passen en uit te breiden heet neuroplasticiteit. Dit mechanisme werkt het beste bij kinderen, maar ook als volwassene kun je het stimuleren. Het vergt alleen iets meer focus, energie en herhaling. En laat dat nou nét de dingen zijn die het Shiny Object Syndrome kan belemmeren. Als je steeds wordt afgeleid door iets (of iemand!) nieuws, lukt het je niet om nieuwe gewoonten op te bouwen en je deze ook echt eigen te maken.
Duurzame verandering
Bewustwording is stap één. Merk het simpelweg op als je aandacht naar iets nieuws getrokken wordt of als je altijd on the look out bent voor een nieuwe partner. In dat laatste geval is het ook slim om eens te reflecteren op je hechtingsstijl en je verwachtingen voor relaties. Vraag je steeds ook af of iets geschikt is om op de lange termijn vast te houden. Dan vallen allerlei extreme quick fixes al snel af. Het is ook belangrijk dat je leert het proces meer te waarderen dan eindresultaten. Vier kleine successen en zet je moment to moment comfort en plezier boven het behalen van een (onrealistisch) einddoel. We leven in een maatschappij die verandering vaak weergeeft als iets groots en revolutionairs. Daar dragen we zelf aan bij door op social media vooral de highlights van onze levens te laten zien. Maar verandering zit ‘m in kleine, alledaagse keuzes, in consistentie en herhaling. Weet je niet goed hoe je moet beginnen en heb je stiekem alweer zin om een volgende trend te proberen? Lees dan eens het boek Elementaire gewoontes van James Clear. Dit staat vol concrete handvatten die je helpen duurzame verandering te creëeren.
Je stralend & fit blijven voelen na je 40e?
De Conscious Aging guide wijst je de weg. Bestel deze 164 pagina dikke gids nu voor slechts €19,95. Ja, ik wil deze gids!Bron: changinglife.cl