Intuïtief eten: dit is wat voor moois er gebeurt als je alle (!) eetregels loslaat

Body
intuïtief eten

Nathalie Meertens
20.07.2021

Intuïtief eten betekent simpel gezegd dat je eet zonder regels en beperkingen. Je vertrouwt op de signalen van je lichaam om te weten wanneer en wat je moet eten. Geen één voedingsmiddel is daarbij off limits. Klinkt ontspannen nietwaar? Toch zijn veel mensen bang dat ze ‘uit de bocht vliegen’ zodra ze intuïtief gaan eten. Waarom die angst in de meeste gevallen ongegrond is lees je in dit artikel. 

Intuïtief eten: dit is wat voor moois er gebeurt als je alle (!) je eetregels loslaat

Intuïtief eten klinkt misschien als een nieuwe hype, maar het begrip is al in 1995 ontwikkeld, door Evelyn Tribole en Elyse Resch. In hun boek Intuitive Eating: A Revolutionary Anti-Diet Approach zetten zij 10 principes van deze manier van eten uiteen, onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek en klinische ervaring. Het hedendaagse antwoord op deze visie is het boek Just Eat It van diëtiste en wetenschapper Laura Thomas. Zij noemt de volgende kenmerken van intuïtief eten:

  • Je hebt geen ‘eetregels’
  • Je hebt geen voedingsmiddelen uit je dieet gebannen (behalve als je allergisch bent of bijvoorbeeld om religieuze/ethische redenen)
  • Geen stress of angst rondom eten voelen
  • Geen schuldgevoel ervaren na het eten van bijvoorbeeld een stuk taart
  • Flexibel zijn met eten
  • Genieten van eten
  • In verbinding zijn met je honger- en verzadigingssignalen
  • Het grootste deel van de tijd eet je dingen die je een goed, energiek gevoel geven

Klinkt heerlijk ontspannen, toch? Waarom lukt het dan zo weinig mensen om intuïtief te eten? Waarom willen veel mensen het überhaupt niet eens proberen?

‘Healthism’ in plaats van crashdiëten

Veel mensen zijn bang dat ze ‘uit de bocht vliegen’ zodra ze intuïtief gaan eten. En in een cultuur waar vooral vrouwen nog steeds een enorme druk ervaren om een ‘perfect’ uiterlijk te hebben (wat dat ook mag betekenen), is het niet gek dat je de zenuwen krijgt van dat idee. Bij dat perfecte uiterlijk gaat het er overigens niet zozeer om dat je zo slank mogelijk bent. Afvallen en streng diëten zijn de afgelopen jaren zelfs een beetje taboe geworden. In plaats daarvan wint het zogeheten healthism aan populariteit – er alles aan doen om zo gezond mogelijk te zijn. En ‘gezond’ betekent dan niet zozeer de afwezigheid van ziekten, maar topfit en sterk zijn. Met een glanzende huid en grote glimlach, gelukkige relaties en glamorous self-care routines. Om dit te bereiken storten we ons niet op crashdiëten, maar op ‘gezonde leefstijlen’ die stiekem net zo bol staan van de regels.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

Lichamelijke signalen

Maar wat voor eetregels we ook voor onszelf bedenken, het gevaar bestaat dat we de verbinding met onze lichamelijke signalen kwijtraken. We baseren onze voedingskeuzes op allerlei externe idealen en op ons verstand, in plaats van op wat ons lichaam ons in elk uniek moment influistert. En, nu komt ‘ie, je lichaam weet precies wat jij nodig hebt om jou gezond en gelukkig te houden. Geloof het of niet, maar het is er niet op uit om jou op wat voor manier dan ook te saboteren.

Balans

Daarom komt het uiteindelijk vaak allemaal helemaal goed met je als je intuïtief eet. Als je gewend bent heel streng met jezelf te zijn, kan het zijn dat je in het begin bijvoorbeeld even wat aankomt. Maak je niet druk: dit zal uiteindelijk stabiliseren. Je lichaam doet er namelijk alles aan om terug te keren naar je zogenaamde set point weight. Dit is het gewicht waarop jouw lichaam in de beste fysieke conditie verkeert. Het wordt bepaald door een combinatie van genen, fysieke activiteit en hormonen. Je lichaam wil van nature rond dit ‘optimale gewicht’ blijven.

Duurzame energie

Als je begint met intuïtief eten kan het zijn dat je helemaal los gaat met donuts, koekjes en taartjes – je hebt ze immers zo gemist. Ook hier geldt weer: uiteindelijk vindt je lichaam zijn balans. Je lijf is altijd op zoek naar evenwicht, dus als je ‘s middags een enorme lunch eet, zul je ‘s avonds waarschijnlijk wat minder honger hebben. En het is nu eenmaal zo dat voedzaam, gezond eten je lichaam duurzame energie geeft, dus daar zal je lijf vanzelf meer van willen. Als je helemaal vertrouwd bent geraakt met het intuïtieve eten kun je wat explicieter focussen op het binnenkrijgen van bepaalde voedingsstoffen. Maar in het begin is het vooral belangrijk om je inner food critic even helemaal het zwijgen op te leggen.

2 principes van intuïtief eten

Just eat it intuïtief eten

Just Eat It is een behulpzame, gedetailleerde gids die je op de weg naar intuïtief eten kan ondersteunen. Met onderstaande 2 principes kun je meteen aan de slag. En eigenlijk vatten ze mooi het hele kernidee van intuïtief eten samen.

1. Laat alle labels los

Je zult je erover verbazen hoe veel bewuste en onbewuste oordelen je over voedingsmiddelen opgeslagen hebt. Ga eens na welke producten of voedingsgroepen jij als ‘slecht’ of ‘ongezond’ bestempelt en waarom eigenlijk. Probeer je oordeel te nuanceren. Geen enkel voedingsmiddel is namelijk inherent puur slecht. Ja, als je alleen maar geraffineerde suikers eet en verder niks, dan is dat hartstikke ongezond. Maar er is niets duivels aan een koekje of een heerlijk dessert waar je met volle teugen van kunt genieten.

2. Luister naar je honger- en verzadigingssignalen

Om te leren intuïtief te eten is het belangrijk dat je de verbinding met je lichaam herstelt. Leren luisteren naar je honger- en verzadigingssignalen is daarbij cruciaal. De kunst is om te gaan eten als je milde honger hebt, dus als je maag net een beetje gaat rommelen en je aan eten begint te denken. Wacht niet totdat je je eigen schoen nog ongeveer zou opslokken, want dan kun je vaak niet meer goed bewust eten (en genieten van je maaltijd). Stop middenin je maaltijd even en vraag jezelf of het eten nog bevalt, hoe vol je zit, hoe je je voelt, ook op emotioneel gebied. Eet niet door totdat je niet meer kan, maar gewoon totdat je genoeg hebt. Je zult merken dat hoe meer je lichaam doorkrijgt dat je nu alles – ja écht alles – van jezelf mag, hoe minder spanning er is rondom eten. Je hoeft waarschijnlijk geen 25 koekjes meer te eten, want je mag ze morgen en overmorgen en volgende week ook.

Even wennen

Het klinkt misschien gek, maar het kan best even wennen zijn als voeding geen bron meer van spanning is. Vooral als je het gebruikte om met je emoties om te gaan. Misschien voelt het wel een beetje leeg en saai, om plotseling geen eetregels meer te hebben. Dat is oké en mag er zijn – op den duur zul je zo genieten van de voordelen van intuïtief eten dat je voor geen goud meer terug wil naar al dat wikken en (letterlijk) wegen en compenseren. En je zult beter dan ooit beseffen hoe ongelooflijk wijs je lichaam is. Just eat it, Laura Thomas, verkrijgbaar via Bol.com, €20.

Kijktip: Insta Live over Intuïtief Eten

Body GuideHolistik-founders @evelynvanhasselt en @karlijn_visser namen een Live Uitzending op via Instagram over Intuïtief Eten. Ze beantwoorden in 30 minuten een aantal vragen, gekoppeld aan het ‘Intuïtief Eten’ dossier in de Body Guide. Daarnaast vertellen ze waarom diëten averechts werken, waarom intuïtief eten een alternatief is en hoe je het onder de knie krijgt (want dat is nog best lastig). Uiteraard delen de dames ook hun persoonlijke ups & downs als het gaat om intuïtief eten in de praktijk. Uitzending gemist? Terugkijken doe je via deze link.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.