Gezond vliegen met Deepak Chopra: bij deze luchtvaartmaatschappij moet je zijn!

by Karlijn Visser 07.04.2017

Omdat we zó onder de indruk waren van de service tijdens onze vlucht van Amsterdam naar Zuid-Afrika belden we Qatar Airways op voor een compliment en interview tegelijkertijd. We vroegen hen naar de beste tips and tricks om gezond van A naar B te komen. Wat blijkt? Die staan allemaal in een vlieggids samengesteld in samenwerking met The Chopra Center for Wellbeing & Deepak Chopra. Qatar Airways’ PR lady Heleen Worm weet er alles van.

Gezond vliegen met Deepak Chopra: bij deze luchtvaartmaatschappij moet je zijn!

Het schijnt dat vliegen niet gezond voor je is. Klopt dat?

Heleen: Vliegen is per definitie niet ongezond hoor. Maar in sommige omstandigheden kunnen vliegtuigreizen bepaalde gezondheidsrisico’s of ongemakken met zich meebrengen. Meestal kunnen die vrij gemakkelijk worden voorkomen of opgelost.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter

Aan wat voor gezondheidsklachten denk je dan?

Heleen: Eventuele gezondheidsproblemen hebben meestal te maken met het feit dat de luchtdruk in een vliegtuig kunstmatig geregeld wordt, en veel lager ligt dan de luchtdruk op zeeniveau waaraan ons lichaam gewend is. De luchtdruk binnen in een vliegtuig komt ongeveer overeen met de luchtdruk op een hoogte van 1.800 tot 2.500 m. Deze is dus lager dan de druk op de grond. Bovendien kunnen er grote verschillen optreden tijdens het stijgen en dalen. Hierdoor vermindert de zuurstofspanning in het slagaderbloed (dit is de hoeveelheid zuurstof die door het bloed kan getransporteerd worden). Bij normaal gezonde mensen levert dit nauwelijks een probleem op, maar bij sommige mensen die op zeeniveau al een probleem hebben van kortademigheid of hartklachten, kan dit wel aanleiding geven tot een acuut zuurstofgebrek. Reizigers die langdurig in dezelfde houding zitten, zijn vatbaar voor het ontstaan van bloedproppen in een ader. De medische term voor deze aandoening is diep-veneuze trombose (DVT).

gezond vliegen, qatar airways

Komen de gezondheidsklachten alleen voor bij lange vluchten?

Heleen: Over het algemeen is het zo: hoe verder de vlucht hoe hoger je vliegt. Bij intercontinentale vluchten is deze hoogte meestal 10 km. DVT (de vorming van bloedstolsels in de diepe aderen) is een bekend risico op langere vluchten. Volgens verschillende onderzoeken is het risico op het ontwikkelen van DVT op vluchten van vier uur of minder relatief klein, maar neemt het toe naarmate de reistijd ook toeneemt.

Hoe bereid je een lange vlucht health-technisch zo goed mogelijk voor?

  • Als je last van reisziekte hebt, zorg dat dat je wat tabletjes tegen reisziekte bij hebt. Dit is ook verstandig als je nog nooit eerder hebt gevlogen.
  • Neem een extra trui of vest mee in het vliegtuig vanwege de kou.
  • Draag dichte schoenen die niet te strak zitten. In dichte schoenen blijven je voeten lekker warm in het vliegtuig. Ook kunnen je voeten uitzetten door de druk. Daarom is het handig om schoenen aan te doen die niet te strak zitten.

Wat kun je tijdens de vlucht doen om zo fit mogelijk aan te komen?

  • Zorg ervoor dat genoeg vocht drinkt om je lichaam te hydrateren
  • Beperk het drinken van alcohol en koffie
  • Kies voor een lichte maaltijden
  • Draag comfortabele kleding die niet knelt
  • Blijf in beweging tijdens het vliegen met simpele vliegtuig workouts en loop af en toe rond

Wat doet Qatar verder om het vliegen zo gezond mogelijk te maken?

Heleen: We adviseren reizigers op onze website met tips en oefeningen voor aan boord. Tevens verschijnen er aan boord pop-ups op je inflight entertainment scherm met gezondheidstips en mini work-outs. En dan is er nog de samenwerking met The Chopra Center for Wellbeing & Deepak Chopra. Samen met deze organisatie is er een guideline geschreven. Dit zijn Deepak Chopra’s 3 belangrijkste tips voor onderweg:

1) Als je door verschillende tijdzones vliegt, pas de tijd op je horloge dan per tijdzone aan in plaats van je horloge bij aanvang van de vlucht al helemaal vooruit (of achteruit) te zetten. Hierdoor went je lijf geleidelijk aan een andere tijd en heb je minder last van een jetlag.

2) Neem een notitieboekje mee in het vliegtuig. Een onrustige geest kun je tijdens een vliegreis kalmeren door een paar minuten de tijd te nemen om je gedachtes op te schrijven, uit je hoofd en op papier.

3) Mediteer tijdens de vlucht. Een van mijn favoriete meditaties voor in het vliegtuig is de So Hum Meditation. Deze meditatie werkt als volgt:

  • zorg dat je in een comfortabele positie zit, sluit je ogen en concentreer je een paar minuten op je in- en uitademing
  • Adem diep en langzaam in door je neus terwijl je denkt aan het woord ‘So’, blijf dit woord herhalen
  • Adem langzaam uit door je neus terwijl je het woord ‘Hum” in gedachten herhaalt
  • Ga hier mee verder: ‘So’ bij het inademen en ‘Hum’ bij het uitademen…So…Hum…So…Hum…So…
  • Probeer dit 20 tot 30 minuten te doen, adem rustig in en uit zonder dat je je probeert te concentreren op je ademhaling

Meer info over gezond vliegen met Qatar vind je hier.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter

Meer lezen? Zo kom je volgens de Ayurveda zonder jetlag van A naar B.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN