videocam WEBINAR | Stoppen met alcohol in januari én daarna met Petra Moes - 29 december, 19.00 u

Stoppen met snoepen: déze 6 ’taste triggers’ maken het verrekte lastig

Food
taste triggers

Wel eens van bodemdrift gehoord? Het is de niet te bedwingen drang om willekeurige verpakkingen leeg te eten. Tot op de bodem. Dat terwijl je eigenlijk geen trek meer hebt. Zonder dat je het door hebt bespelen 6 sluwe ’taste triggers’ je brein en smaakpapillen.

Stoppen met snoepen: deze 6 taste triggers maken het verrekte lastig

Zelf heb ik het met gele M&M’s en Tony’s Chocolonely chocolade met zeezout (je weet wel, de oranje wikkel). Ik blijf er van eten tot ik geen boe of bah meer kan zeggen. Herkenbaar? Vast. Want er zijn 6 duistere krachten aan het werk die jou en mij zover weten te krijgen: taste triggers. De term ’taste trigger’ komt uit de voedingsmiddelen industrie. Hoe meer van deze verleiders verstopt zitten in hetgeen je eet, hoe moeilijker het is om te stoppen. In totaal zijn er 6 belangrijke triggers. Bedrijven stoppen ze in producten om een zogenaamd bliss point te creëren: een combinatie van triggers waardoor iets zó lekker wordt dat je niet kunt stoppen met eten en zelfs verslaafd kunt raken. Maar wat zijn dan die 6 sluwe verleiders?

6 x sluwe taste triggers

1. Smaak

Voor maximaal genot voegen producenten zout, monosodium glutamate (MSG) en smaakversterkers toe. De optimale verhoudingen zijn 1% zout, 015% MSG en 0,02% smaakversterkers. Grappig genoeg is smaak voor slechts 10% verantwoordelijk voor de sensatie van eten. Vandaar dat er nog 5 andere triggers zijn.

2. Contrast

Contrast is een toverwoord. Zowel in textuur als smaak. Hoe groter het contrast, hoe lekkerder we iets vinden. Denk maar eens aan chocolade. Als je een hap neemt is de textuur nog stevig, maar door het smelten in je mond verandert de textuur binnen enkele seconden in vloeibaar en creamy. Dit is ook precies de reden waarom M&M’s een harde buitenkant hebben.

3. Herinnering

Het ideale eten roept prettige herinneringen op. Het ijsje dat je kreeg tijdens de vakantie, het frietje na zwemles, de chocoladeletter in je schoen… Zelfs als je geen duidelijke herinneringen hebt (wie kan zich het uitblazen van het eerste kaarsje op de verjaardagstaart nog voor de geest halen?) helpen slimme reclamecampagnes je wel bij het creëren er van.

4. Verhoudingen

De Food Pleasure Equation is een berekening die door de voedingsmiddelen industrie wordt gemaakt. Deze berekening heeft betrekking op de sensatie van eten en de ideale mix van voedingsstoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten). Stel je vermindert vet in een bepaald product dan moet dit worden gecompenseerd om de smaak sensatie niet in gevaar te brengen. Bijvoorbeeld door het toevoegen van extra suiker en/of zoetstoffen.

5. Dichtheid van calorieën

De dichtheid van calorieën of Calorie Density (CD) is een maatstaf die betrekking heeft op de verhouding tussen het aantal calorieën en het gewicht van een product. Als water op een schaal 0 scoort en vet 9, dan vinden we eten met een CD van 4 of 5 het lekkerst.

6. Emulsie

Het woord emulsie duidt op de mix van twee of meer vloeistoffen. Denk bijvoorbeeld aan water in vet in melk. Voorbeeld van emulsies in eten zijn ijs, chocolade, boter en mayonaise. De verborgen kracht van bepaalde emulsies is dat ze vet en zoet eten nog veel lekkerder doen smaken. Zo bevat boter in vaste vorm 2,5% zout, maar je smaakpapillen ervaren het als 10%.

Zodra je door hebt hoe triggers werken, verliezen ze toch iets van hun glans en ben je ze de volgende keer misschien te slim af. En oh ja, benieuwd waarom zoveel mensen chocolade lekker vinden? Guess what: chocolade bevat alle 6 de triggers. Is dat mysterie ook weer ontrafeld…

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: FAT Planet, dr. David Lewis & dr. Margaret Leitch

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide mini
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Winterboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Winter Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Herfst Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Woonboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Gratis e-book en 10 minuten magic moon music.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
NIEUWSBRIEF We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.