BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Het geheim van Okinawa: deze 10 simpele eetregels houden je slank

Food
okinawa dieet

De Japanse eilandengroep Okinawa wordt gekenmerkt door de hoogste levensverwachting ter wereld. De Okinawanen worden echter niet alleen stokoud, ze blijven óók nog eens super slank. Benieuwd naar hun geheim? Deze 10 simpele eetregels geven houvast…  

Het geheim van Okinawa: deze 10 simpele eetregels houden je slank

Okinawa is een Japans eiland in de Oost-Chinese zee. De gemiddelde leeftijd ligt er extreem hoog. Vrouwen hebben een gemiddelde levensverwachting van 90 jaar en mannen worden er gemiddeld 84 jaar. Opvallend is dat de gemiddelde BMI (Body Mass Index) van Okinawanen met 21 juist erg laag is. Ter vergelijking: de gemiddelde Nederlandse man heeft een BMI van 25,2 en Amerikaanse mannen zitten op een gemiddelde BMI van 29.

Okinawa eetregels

Dat Okinawanen hun hele leven zo slank blijven komt niet alleen door wat ze eten. Natuurlijk spelen ook genen een rol. En dat de meeste bewoners van de eilandengroep graag en veel bewegen helpt ook mee. Toch schuilt het échte geheim van hun slanke lijn in een uitgebalanceerd eetpatroon. Hieronder vind je de 10 belangrijkste leefregels van het Okinawa dieet.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Bestel jouw Conscious Aging Box

Met deze 12 full-size producten wordt kaarsjes uitblazen weer leuk. Nu met 70% korting!
Bestel nu!Conscious Aging Box

10 eetregels uit Okinawa

1. Niet meer calorieën dan je nodig hebt: een Okinawaan eet gemiddeld 1784 kcal per dag
2. Veel groente: Okinawanen eten minimaal 500 gram per persoon per dag
3. Een hoge consumptie van zoete aardappelen (deze zitten bomvol vitamine C)
4. Een gematigde consumptie van vis
5. Een lage consumptie van vlees (en als Okinawanen vlees eten dat is het voornamelijk wit vlees zoals kip)
6. Een zeer lage (tot geen) consumptie van zuivel
7. Weinig alcohol (maar een beetje mag, op Okinawa zijn ze dol op graanjenever;-))
8. Veel zeewier in gerechten (zeewier zit bomvol mineralen, jodium en plantaardige eiwitten)
9. Braden en bakken doen Okinawanen in koolzaadolie
10. En misschien we de belangrijkste leefregel: Hara hatchi bu

Slank door hara hatchi bu

Van de laatste regel hara hatchi bu heb je waarschijnlijk nog nooit gehoord, maar het is misschien wel het belangrijkste advies dat we van de Okinawanen kunnen overnemen. Vrij vertaald betekent het ‘eet tot je 8 van de 10 delen vol bent’. Met andere woorden: eet niet door tot je helemaal vol zit, maar laat wat ruimte over aan het einde van elke maaltijd. Dat gaat misschien regelrecht in tegen wat je gewend bent (ook ik moest mijn bord als kind netjes leeg eten) maar is eigenlijk veel logischer dan eten tot je vol zit. Het duurt namelijk zo’n minuut of 20 voordat de receptoren in je maagwand aan je hersenen doorgeven dat je voldaan bent. Om die reden dringt het verzadigingsgevoel pas na 20 minuten volledig tot je door. Als je eet totdat je gevoelsmatig vol bent, krijg je dus waarschijnlijk 20% meer binnen dan je eigenlijk nodig hebt.

Overeten

Het punt is dat je maag telkens iets uitrekt om plaats te bieden aan al het voedsel. Je kunt iedere keer wat meer eten voordat je vol zit. En dus word je langzaam maar zeker dikker en dikker… Je kunt systematisch overeten, want dát is wat je aan het doen bent, zelf een halt toeroepen. Maak dat wat je als kind geleerd hebt – altijd netjes je bord leeg eten! – niet tot de standaard. Daar begint het eigenlijk mee. Een trucje dat ik sinds kort zelf toepas is eten van kleinere borden. Wat ook helpt, is je bord opscheppen in de keuken. Door pannen en schalen die recht voor je neus staan te dampen kom je toch eerder in de verleiding dan wanneer ze uit het zicht zijn. Je zult zien dat je met een paar slimme aanpassingen een heel eind komt.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.