BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Niksen: dit is waarom je geest zo opknapt van hersteltijd

Heart + Soul
niksen

Niksen – de kunst van het nietsdoen – is moeilijker dan je denkt. Toch schijnen Nederlanders er een aangeboren talent voor te hebben. Dat ontdekte althans journaliste Olga Mecking. Zij groeide op in Polen, maar woont al 10 jaar in Nederland. Olga verdiepte zich in niksen en schreef er een artikel over voor The New York Times. Het veroorzaakte een internationale mediahype. Plots wilde de hele wereld weten hoe je de schone kunst van het luieren onder de knie krijgt. Reden genoeg voor Olga om een boek te schrijven over niksen. En het zal je nog verbazen hoeveel erover valt te vertellen…

Niksen: dit is waarom je geest zo opknapt van hersteltijd

Op de achterflap van het boek Niksen staat iets dat je vast als muziek in de oren zal klinken: nu even niets maakt ons creatiever en gelukkiger. En je hoeft er niet eens voor op een meditatiekussentje te gaan zitten want niksen kan altijd en overal. Wat een feest! Maar hoe werkt het dan precies, niks doen? En waarom worden we er zo gelukkig van?

Non-productiviteit

Hoewel niksen een typisch Nederlands fenomeen is, voelt het op het eerste gezicht toch niet als onze tweede natuur. Nederlanders zijn een ondernemend volk, we hebben altijd wel iets om handen. Toch schijnen we uit te blinken in non-productiviteit. En wil de hele wereld dolgraag weten hoe we dat dan precies doen, niksen. Het artikel ‘The Case for Doing Nothing’ dat Olga schreef voor The New York Times ging binnen enkele dagen viraal en werd bijna 150.000 keer geretweet. Iedereen wilde weten wat niksen was en Olga kreeg aanvragen voor interviews vanuit de hele wereld. Kennelijk is er iets met niksen aan de hand dat mensen overal ter wereld lijkt aan te spreken…

Klaar met wellnesstrends

Toen Olga alle reacties ging verzamelen en analyseren ontdekte ze iets opmerkelijks: mensen hebben genoeg van wellness trends. Van mindfulness tot hygge en van kintsugi tot KonMari: wellness trends geven ons het gevoel dat we onszelf moeten verbeteren. We moeten aan onszelf werken, of het nu gaat om ons lichaam, onze geest of onze omgeving. Het is een sociale verplichting geworden om gelukkig en gezond te zijn, zo stelt Olga. Vanuit deze gemoedstoestand, het gevoel dat we niet goed genoeg zijn zoals we zijn, moeten we van alles kopen, doen en onder de knie krijgen. En precies dat is waar mensen klaar mee zijn. We verlangen naar een eenvoudige, meer minimalistische levensstijl. We verlangen naar nietsdoen zonder doel, ofwel: niksen.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Verveling

Maar is niksen dan niet hetzelfde als verveling? Volgens psycholoog John Eastwood is er een groot verschil. Verveling kun je definiëren als ‘het wel willen, maar het niet kunnen doen van een bepaalde bevredigende activiteit’. Niksen is ‘nietsdoen zonder doel’. Dat is overigens iets anders dan het lezen van een boek of gedachteloos surfen op social media. Wat je online doet is niet ‘niets’. Hetzelfde geldt voor lezen of televisie kijken. Het zijn manieren om te ontspannen, maar het is geen niksen.

Mind-wandering

Je zou niksen kunnen omschrijven als mind-wandering. Zie het als het laten afdwalen van je gedachten. En dat is reuze gezond. Omdat je jezelf tijdens het niksen nergens op hoeft te concentreren, vul je jouw energievoorraad aan. Niksen is hersteltijd. Daarnaast maakt niksen je creatiever. Als je je gedachten laat afdwalen, kunnen de ideeën die in je hoofd ronddwalen namelijk worden gecombineerd tot iets nieuws dat je anders niet bedacht zou hebben. Het is hierom dat er onder de douche plots briljante ideeën opkomen, iets dat je vast herkent.

De kunst van het niksen

Wil jij meer van dit soort ‘onder de douche’ momenten in je leven? Dan is Niksen een aanrader. Het boek staat vol met tips waarmee je je de kunst van het niksen eigen kunt maken. Een advies waar je direct mee aan de slag kunt is het reorganiseren van je omgeving. Plaats meubilair rond een raam of een open haard in plaats van rond een tv. Zorg dat er geen boeken of tijdschriften rondslingeren en leg je telefoon uit het zicht. Wat helpt is het aanschaffen van een mooi doosje van je jouw telefoon in kunt leggen, al is het maar voor een uur. Je zult zien dat niksen je steeds iets makkelijker af gaat. En dat je over een talent beschikt waarvan je niet eens wist dat je het had.

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.