Dankbaarheid: de gezondste frequentie voor jouw lichaam & geest

Heart + Soul
dankbaarheid
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
25.11.2021

De Amerikaanse auteur Gina Hamadey stuurde een jaar lang elke dag een handgeschreven bedankkaartje. Aan buren, familie en vrienden, maar ook aan haar idolen en zorgverleners. Ze schreef een boek over dit bijzondere ‘Dankjaar’: Ik wil je graag bedanken. Het boek laat zien dat dankbaarheid iemands dag kan maken, en de gezondste frequentie is voor lichaam en geest. Hieronder delen we een aantal van Hamadey’s beste tips en inzichten, waarmee jij van 2022 jou mooiste Dankjaar ooit kunt maken. 

Dankbaarheid: de gezondste frequentie voor jouw lichaam & geest

dankjaar, dankbaarheid

Dankbaarheid maakt gelukkiger en gezonder. Wetenschappelijk onderzoek van de University of North Carolina in de VS heeft ook aangetoond dat het relaties verbetert. Het schrijven van dankkaartjes kan bovendien een soort fysieke mantra zijn, die je terugbrengt naar het hier en nu en een meditatieve werking heeft. Cory Allen, een meditatie-expert en auteur, vertelde Gina Hamadey dat het juist zo krachtig was dat ze dankbare gedachten combineerde met een fysiek ritueel, het schrijven. Hiermee bereikte ze een doel dat in het boeddhisme vooral met meditatie wordt nagestreefd: de monkey mind (razende gedachten) verstillen, en de heart mind (denken vanuit openheid, verbinding en liefde) versterken. En dan is er nog een onderzoek dat aantoont dat mensen die een dankbaarheidsdagboek bijhouden vaker sporten, minder ziek zijn en sneller herstellen als ze wel ziek worden, én langer slapen.

Klein beginnen

Genoeg reden dus om met een dankbaarheidsritueel aan de slag te gaan. Nog niet klaar om 365 dankkaartjes te schrijven? Je kunt klein beginnen! Las bijvoorbeeld Dankbare Donderdagen in en reserveer elke donderdag wat tijd om bedankjes te schrijven. Of schrijf kaartjes als weekendproject, eventueel samen met je kinderen; maak er een knutselsessie van. En probeer vooral ook vaker ter plekke ‘dankjewel’ te zeggen.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

Daarvoor is het ten eerste belangrijk dat je een ‘dankgedachte’ leert spotten: die kleine, vluchtige momenten van dankbaarheid. Uit deze vervolgens zonder er al te veel over na te denken (dit kan alleen maar goed gaan, echt!), en voeg er een vleugje gevoel en een compliment aan toe. Stel dat je een aardige klantenservice medewerker treft: ‘Ik zag op tegen dit telefoongesprek maar ik ben blij dat jij opnam; je bent echt goed in je werk 😀. Dankjewel voor je hulp.’ Je kunt je uiting van dankbaarheid nog extra kracht bijzetten door er een vervolg aan te geven. Bijvoorbeeld met een positieve review of een telefoontje naar een manager.

dankjaar, dankbaarheid

Het Dankjaar

Vind je een heel jaar van bedankjes toch wel intrigerend klinken? Het boek van Hamadey staat naast leuke anekdotes bomvol tips die jouw Dankjaar zo vervullend en makkelijk mogelijk maken. Hieronder vind je een selectie om geïnspireerd van te raken.

7 tips voor een geslaagd Dankjaar

  1. Bedenk 12 thema’s, voor elke maand één. Hamadey’s thema van februari was bijvoorbeeld ‘buren’. Mei had het thema ‘gezondheid’ en ze bedankte hier zorgverleners. In augustus (‘reizen’) bedankte ze mensen met wie ze memorable tripjes had gemaakt of die haar op haar reizen hadden ondersteund en geholpen.
  2. Gebruik foto’s van voorheen als ansichtkaarten en stuur ze naar oude vrienden. Je kunt je berichtje beginnen met ‘weet je nog toen…’.
  3. Betrek je omgeving bij je project. Zo kun je bijvoorbeeld je kinderen leren dankbaarder te zijn door ze ervan bewust te maken dat er allerlei mensen betrokken zijn bij dingen die ze fijn vinden. Denk aan de mensen die hun speelgoed hebben gemaakt en vervoerd, of de kok die hun favoriete pizza heeft klaargemaakt. Spoor je kind ook aan zo veel mogelijk mensen te bedanken in concrete taal.
  4. Maak templates voor je berichten. Bedenk bijvoorbeeld voor elk thema een eerste zin of een paar bullet points die je steeds in kunt vullen.
  5. Wees niet bang je idolen te schrijven, zelfs al ben je bang dat ze nooit antwoorden. Een uiting van dankbaarheid aan een auteur of artiest is niet alleen een geschenk voor hen, maar ook voor jezelf. Het helpt je meer betekenis te geven aan de stukjes kunst die voor jou het leven leuker maken, en je meer bewust te worden van je gevoelens er omheen.
  6. Stuur niet alleen kaarten voor de feestdagen, maar ook erna! Bedank mensen die hebben geholpen met koken, aan wie je moest denken tijdens kerst, van wie je de aanwezigheid extra hebt gewaardeerd.
  7. Heb je een relatie? Vergeet je partner dan niet. Soms zie je bij de persoon met wie je het meest intiem bent niet meer wat het nou écht is dat je zo waardeert aan hen. Vooral als jullie samen een druk leven hebben. En juist hier kan dankbaarheid de dynamiek tussen jullie compleet transformeren.

‘Ik wil je graag bedanken, Hoe een jaar van dankbaarheid jou en anderen geluk en liefde kan brengen’, Gina Hamadey, €16,99, uitgeverij Altamira, via Bol.com. Meer lezen over dit boek? Kijk op altamira.nl.

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.