Je staande houden in een stormachtige tijd: 5 tips om de regie terug te pakken

Heart + Soul
innerlijke kind helen boektips
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
24.02.2021

Soms duikt er opeens een storm op die alles op z’n kop zet. Misschien wordt een dierbaar familielid chronisch ziek, raak je werkeloos of kom je erachter dat je je kinderwens niet zal worden vervuld. De coronacrisis is natuurlijk een ander voorbeeld van een stormachtige periode waar geen einde aan lijkt te komen. Nu de onrust al zo lang duurt wordt het steeds uitdagender om positief te blijven. Advies is meer dan welkom. Daarvoor doken wij het boek Natriltijd van rouw- en traumatherapeute Riet Fiddelaers-Jaspers in. Hieronder vind je 5 tips waarmee je de regie over je dagen terugkrijgt.

Je staande houden in een stormachtige tijd: 5 tips om de regie terug te pakken

Natriltijd

1. Structuur

Structuur creëren in je leven geeft een gevoel van regie. Dit helpt je een gezonde balans te creëren tussen beginnen en ophouden. Uitstelgedrag is namelijk niet productief, maar eindeloos doorwerken evenmin. Een min of meer vaste dagplanning aanhouden kan ook voorkomen dat je te gefixeerd raakt op alles waar je geen controle over hebt. Als je blijft focussen op alles wat je bezorgd, angstig of onzeker maakt, raak je enorm veel kostbare energie kwijt. Het is belangrijk deze gevoelens te erkennen, maar probeer vooral aandacht te besteden aan dingen waar je wel controle over hebt.

2. Tijdsbesef

Volgens traumaspecialist Bessel van der Kolk is er in een traumatische staat een tijdloze status van hulpeloosheid. In het begin van de lockdownperiode afgelopen jaar ervoeren veel mensen een soortgelijk gevoel. De dagen smolten samen, gingen tegelijk traag en te snel. Van der Kolk raadt aan om in je dagplanning dus ook concrete tijdstippen te benoemen, op z’n minst totdat je je routine helemaal eigen hebt gemaakt.

3. Voorspelbaarheid

Als je veel onvoorspelbaarheid tegenkomt in de buitenwereld, is het slim om de wereld waar je invloed op hebt zo voorspelbaar mogelijk te maken. De bovenstaande tips dragen hier al goed aan bij. Neem in je dagplanning vooral ook bekende, vertrouwde rituelen op. Het liefst dingen die je doen denken aan een minder stormachtige tijd. Pak een oude hobby op, kijk opnieuw naar die favoriete serie of spreek met je partner af dat jullie elke zaterdag uitgebreid samen brunchen.

4. Een eigen (mentale) ruimte

Een stormachtige tijd kan het gevoel geven dat je gevangen zit en geen kant op kunt. In een lockdown kun je dat vrij letterlijk opvatten, we moeten tenslotte zo veel mogelijk thuisblijven. Als het lukt, reserveer dan op z’n minst een halfuur of uur per dag een ruimte die helemaal voor jou is, waar je niet gestoord wordt. Gaat dat fysiek niet? Dan heb je gelukkig altijd je fantasie nog. Edith Eger, ook wel de ballerina van Auschwitz genoemd, danste in het concentratiekamp in haar fantasie in de opera van Boedapest.

5. In beweging komen

Je hebt veerkracht nodig om te herstellen van traumatische gebeurtenissen. Verstarring is het tegenovergestelde van veerkracht. Het is dus belangrijk om op tijd in beweging te komen, te dansen, sporten, of gewoon de spanning uit je lijf te schudden. Natrillen zoals een geschrokken hert doet na bedreiging door een roofdier. Dit zorgt ervoor dat je niet verkrampt of bevriest en helpt je lichaam uit een getraumatiseerde of chronische gestresste staat te komen.

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.