Recept: boost je weerstand met deze misosoep met gember en bloemkool

Recipes

Ben je op zoek naar een soep om je immuunsysteem een handje te helpen? Zoek dan niet verder, want deze lekkere misosoep zit boordevol vitamines en mineralen om je lichaam te versterken. Dit recept komt uit Greenfeast, het nieuwe kookboek van wereldberoemde kok en schrijver Nigel Slater. Het staat vol met heerlijke én gezonde lente (en zomer) recepten met groente in de hoofdrol. Zo ook deze gezonde misosoep met gember en bloemkool. Smullen maar!

Recept: boost je weerstand met deze misosoep met gember en bloemkool

Eén van de heilzame geheimen van deze soep zit ‘m in gember. Gember zit boordevol vitamines, mineralen en antioxidanten. Hierdoor werkt het ontstekingsremmend, stimuleert het de spijsvertering én bevordert het de afvoer van afvalstoffen via je lymfesysteem. Het is niet voor niets ‘s werelds meest gebruikte natuurlijke medicijn. Maar vergeet de grote witte kool in deze soep niet. Bloemkool wordt vaak overschaduwd door zijn populaire broertje broccoli en dat is niet terecht. Bloemkool zit namelijk ook bomvol gezonde stoffen zoals vitamine C, vitamine K, calcium en kalium. En ook deze groente zit bomvol antioxidanten, die je helpen om je cellen te beschermen tegen ontstekingen en virussen. Dus hup je keuken in :-).

Deze ingrediënten heb je nodig

Voor 2 personen

  • bloemkool – 150 g
  • knoflook – 2 tenen
  • gember – 30 g
  • arachideolie – 2 eetlepels
  • donkere misopasta – 2 eetlepels
  • lichte misopasta – 2 eetlepels
  • mirin (rijstwijn)– 2 eetlepels

Zo maak je de misosoep met gember en bloemkool

  • Verdeel de bloemkool in roosjes en snijd deze in dunne plakken. Pel de knoflook en snijd de tenen in dunne plakjes. Schil of schrap de gember en snijd hem in fijne julienne.
  • Verhit de arachideolie in een ondiepe pan en bak de knoflook en gember een paar minuten tot ze gaar en nog bleek zijn. Voeg de bloemkool toe en schep de plakjes van tijd tot tijd om, laat ze vier tot vijf minuten bakken tot ze licht gekleurd zijn. Tegen de tijd dat de bloemkool gaar is, moet de knoflook diep honinggeel zijn.
  • Verdeel bloemkool, knoflook en gember over vier kommen.
  • Breng 1 liter water aan de kook en roer beide soorten miso en de mirin erdoor.
  • Laat de bouillon twee minuten pruttelen en schep hem in de kommen over de bloemkool.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link