Hiken: 5 gouden tips voor lopen buiten de gebaande paden (en 5 dingen die je beter niet kunt doen)

Travel
Hiken tips
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
18.05.2022

Een hike is een wandeltocht die net wat zwaarder en langer is dan een gewone wandeling, vaak op trails in een natuurgebied. Hoewel je fysieke én mentale gezondheid enorm kunnen opknappen van een hike avontuur, vraagt lopen buiten de gebaande paden om een goede voorbereiding en de juiste outfit. Met de 5 hike tips in dit artikel ben jij van top tot teen uitgerust om de wijde wereld in te trekken.

Hiken: 5 gouden tips van lopen buiten de gebaande paden

Hiken is in korte tijd razend populair geworden. Niet zo gek want er is geen betere manier om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek dan tijdens een fysieke inspanning in de natuur. Hiken is een ideale manier om je hoofd even helemaal leeg te maken. Daarnaast bouw je stap voor stap aan een betere conditie, vooral als je kiest voor een uitdagende route. Onvoorbereid op pad gaan is echter geen goed idee. Daarom vroegen we ervaren hiker Marloes Teerenstra van het outdoor platform Wilde Wolven en beginnend hiker en Holistik hoofdredacteur Evelyn om hun 5 gouden tips. Ook vertellen ze wat je beter niet kunt doen als je de wijde wereld in trekt.

hiken tips

1. Stippel van tevoren een route uit

‘Een goede voorbereiding is het halve…’ Jajaja, we kennen het cliché, maar als je begint met hiken is het vooraf écht handig als je weet waar je aan toe bent. Qua kilometers vooral. Plan daarom thuis al een route. Eén van onze favorieten? Het Boswachterspad in de Schoorlse Duinen. Volg de blauwe pijlen vanaf het Buitencentrum (waar je gemakkelijk de auto kunt parkeren) en geniet 10 kilometer lang van heide, dennenbos, open duinen en zee.

2. Vergeet de basic essentials niet

Een geslaagd hike avontuur begint niet op een heuvelrug, maar gewoon thuis. Zorg voordat je de deur achter je dichttrekt dat je de juiste basic essentials in je rugtas stopt. Zoals wc-papier (je kan het maar bij je hebben), zonnebrand, een petje, een zonnebril, een plastic zak (voor op de zitten bij nat weer, maar ook voor het opruimen van troep onderweg), wat lekkers (notenmix, altijd goed) en een paar (blaren)pleisters.

3. Drink voldoende water

Wacht tijdens het hiken liever niet met drinken totdat je dorst krijgt, want dan heb je meer kans op vermoeidheid of spierkramp. Een stelregel: ieder kwartier een paar goeie slokken. Ook op de koude(re) dagen. Dan zit je altijd goed. Neem dus sowieso 2 tot 3 liter water mee.

4. Investeer in goede schoenen én sokken

Investeer in een duurzaam feestje voor je voeten. Het liefst enkelhoog voor de stabiliteit en voorzien van een Gore-Texlaag voor de waterdichtheid. Een goed profiel is ook aan te raden. Net als neus- en hielversteviging, want daardoor gaan wandelschoenen langer mee. Een merk waar wij goede ervaringen mee hebben is Hoka. Bezuinig ook niet op sokken. Zelf zweren we bij Wrightsock, een merk dat garandeert dat blaren tot het verleden horen. En die proef op de som gingen wij jaren geleden al aan. Met resultaat, want op on-ingelopen schoenen was er – zelfs na een zevendaagse hike – geen enkel pijnlijk blaartje te bespeuren. Ook goed zijn de temperatuur regulerende sokken van STOX.

5. Essentieel: draag kledinglaagjes

Het is namelijk belangrijk dat je je comfort temperatuur behoudt, zodat je niet onnodig veel energie verbruikt. Zorg ervoor dat je het niet te warm of te koud krijgt, door regelmatig te toetsen of je iets aan of uit moet trekken. En je weet: niks zo veranderlijk als het (Nederlandse) weer. Dit fijne jack van The North Face bijvoorbeeld. Hij is functioneel, water- en winddicht én je kunt ‘m oprollen tot een compact pakketje. En ook niet onbelangrijk: gemaakt van gerecyclede materialen.

Hiken tips

5 x laat maar zitten

1. Telkens naar je telefoon grijpen

Laat je zintuigen maar het werk doen. Luister bijvoorbeeld naar de vogels, voel het zachte mos, ruik de dennengeur en kijk naar de verschillende kleuren in de natuur. Dat heeft zo’n grote invloed op de vitaliteit ons lichaam en geest. Buiten gaat ontspannen en nieuwe energie opdoen vanzelf. Zet je telefoon maar eens uit.

2. Wandelen op een (over)volle maag

Beter is om eerst een halfuurtje uit te buiken na de maaltijden en daarna op pad te gaan. Dit om je spijsvertering niet in de war te schoppen.

3. Een (te) grote rugzak meezeulen

Hiken Vaude

Neem alleen mee wat je nodig hebt en kies voor compact, zoals dit exemplaar van Vaude. Om het draagcomfort te vergroten heeft deze wandelrugzak anatomische schouderbanden. Ook kan je de ruglengte aanpassen. Zelf na een hele dag hiken krijg je dus geen kramp of vermoeide schouders. Hike je in de regen? De geïntegreerde regenhoes houdt je rugzak droog. En ook niet onbelangrijk: deze rugtas is op een milieuvriendelijke manier geproduceerd en gaat járen mee. Een echte diepte investering dus! Ook handig is een ‘fanny pack’ ofwel een heuptasje. Er past meer in dan je denkt en je hebt essentials al zonnebrandcreme, lippenbalm en een zonnebril dan altijd binnen handbereik.

Hiken tips

4. Dicht bij dieren komen

Zeker nu, in het broedseizoen, zijn dieren op hun kwetsbaarst. Ze nestelen, broeden en baren. Blijf van half maart tot half juli dus echt op de aangegeven paden en praat ietsiepietsie zachter. Zo kunnen de dieren in alle rust in hun (pre)babybubbel blijven.

 5. Meteen voor een XXXL-tocht gaan

Kijk eerst of je hiken echt leuk vindt voordat je Cheryl Strayed (Wild) of Rynor Winn (Het Zoutpad) achterna gaat. Loop ook in je eigen tempo en neem elk uur een break van 10 minuten. Geloof ons, dit is het succesrecept. Hierna wil je niks anders meer en mag je inner Cheryl of Raynor naar buiten komen.

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
        Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!



          We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.