Dit gebeurt er allemaal in je lijf op een zonovergoten dag als vandaag…

by Evelyn van Hasselt 17.04.2018
zonlicht

Voel jij je ook een stuk vrolijker als de zon schijnt? Grote kans dat het komt door de paar uurtjes extra licht die je pakt. Bizar eigenlijk: zonlicht kost niets en heeft allerlei fysieke en mentale benefits. De 5 grootste voordelen zetten we voor je op een rij.

Dit gebeurt er allemaal in je lijf op een zonovergoten dag als vandaag…

1) Betere stemming

Op een zonnige dag is je glas eerder halfvol dan halfleeg. In de zomer maak je namelijk meer serotonine aan. Dit is een neurotransmitter die je een gelukkig gevoel geeft. Je kunt je eigen serotonine gehalte een boost geven door wat vaker naar buiten te gaan. Ga bijvoorbeeld in het park rennen in plaats van op de loopband en maak een wandeling tijdens je lunchpauze. In een gemiddeld kantoor is de lichtintensiteit namelijk 1000 lux. Buiten in de zon kan het oplopen tot 100.000 lux! Het klinkt te simpel voor woorden, maar van wat extra minuten zonlicht knap je mentaal enorm op. Het is niet voor niets dat er in Scandinavische landen (waar men het met minder zon uren moet stellen) veel meer anti-depressiva worden geslikt. In IJsland slikken 101 op de 1000 inwoners anti-depressiva, in Nederland 41 op de 1000**.

2) Minder eetlust

Een flink bord boerenkool met (vega)worst? Je moet er nu toch niet aan denken? Dat terwijl je er een paar maanden geleden misschien nog van zou watertanden. De oorzaak ligt bij leptine. Dit is een hormoon dat een seintje geeft aan je hersenen zodra je maag vol zit. Slaap is van invloed op de hoeveelheid leptine in je systeem, maar zon ook! Hoe meer zon, hoe meer leptine je lijf aanmaakt. Hierdoor neemt je eetlust af en heb je sneller een voldaan gevoel. Zo simpel is het. Niet zo gek dus dat je in de zomer vaak iets minder weegt dan in de winter. Eigenlijk zonder dat je er iets voor hoeft te doen (of laten).

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

3) Makkelijker verliefd

Is het jou ook opgevallen dat er op een zonnige dag opeens een stuk meer geflirt wordt? Misschien doe je er zelf wel vrolijk aan mee. In de zomer schijn je ook écht sneller verliefd te worden dan in de winter. De zon heeft namelijk een gunstig effect op de geslachtshormonen. Mannen schijnen door de zon tot zelfs 30% meer testosteron aan te maken. Grappig genoeg worden de meeste baby’s verwekt in de donkere decembermaand. De meest voorkomende geboortedatum van de afgelopen 18 jaar is 24 september.

4) Vitamine D

Wist je dat 10 minuten zonlicht 100 keer zoveel vitamine D aanmaakt dan je door voeding in 1 dag binnenkrijgt? Volgens de Amerikaanse vitamine D-expert Michael Holick blijft vitamine D die door zonlicht in je huid wordt gevormd bovendien langer in de lichaam dan vitamine D die je door voeding of pillen binnen krijgt*. Voor het geval je vergeten bent waar vitamine D onder meer goed voor is: het opbouwen van botweefsel, het opnemen van calcium uit voeding en het verhogen van vruchtbaarheid. Je hebt aan 10 minuten per dag onbeschermd in de zon al voldoende om je huid in een vitamine D-fabriek te veranderen.

5) Haar en nagels

Hartstikke leuk natuurlijk dat de zon een gunstig effect heeft op je binnenkant, maar we willen de voordelen van de zon natuurlijk óók graag aan de buitenkant zien. En daarvoor hoef je niet lang in de spiegel te turen. Dat de zon je een gezonde teint geeft, dat zie je gelijk al. En is het niet tof dat ook je tanden en oogwit door een mooie bruine teint opeens een stuk witter lijken? En omdat de zon de aanmaak van vitamine D stimuleert, groeien je haren en je nagels ook wat sneller dan in de winter.

Max 20 minuten

Voordat je nu naar buiten sprint om wat extra zonnestralen mee te pikken, nog even dit. De zon is namelijk nummer 1 oorzaak van huidkanker. Een kwartier tot 20 minuten direct zonlicht (zonder bescherming) per dag is volgens experts voldoende om er op een veilige manier de voordelen uit te halen. Ga je langer dan 20 minuten de zon in? Smeer dan met een goede zonnebrandcrème. In de herfst en winter heb je eigenlijk voldoende aan een crème die een UVA-filter bevat. De wolken houden de meeste UVB-straling tegen. In de lente en zomer schakel je over op een crème met een UVA-, en een UVB-filter. Karlijn en ik gebruiken eigenlijk altijd een crème met SPF 30. En oh ja, heb je nog een tube crème van vorige zomer liggen? Gooi die dan vooral weg. Een zonnebrandproduct blijft maximaal 12 maanden goed.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

*Bron: De Houdbare vrouw, Pim Christiaans & Hanny Roskamp
**Bron: OECD.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link